Gå til innhold

Lite å gjøre på jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette høres kanskje ikke ut som et stort "problem", men det begynner å bli litt demotiverende...

Jeg har en stilling jeg har hatt et par år. Vi jobber alle ganske selvstendig, og har våre egne prosjekter. Det er et privat, og lite firma. 

Stort sett jobber jeg ganske raskt. Jeg får unna rapporter, mail, oversettelser og søknader veldig greit og får også gode tilbakemeldinger på kvaliteten. Sjefen har merket seg dette, og har flere ganger gitt meg tilbakemeldinger på at jeg er rask og dyktig. Han har også presisert at han bryr seg først og fremst om hva vi faktisk leverer, mer enn at vi er der gitte tidspunkt. Derfor har vi fastsatt i kontrakten at arbeidstid er fleksibel, og selv om vi har x antall timer per uke, er ikke arbeidsdagens start og slutt så viktig.

I det siste har jeg fått mye unna, og blitt sittende litt å tvinne tommeltotter. Sjefen er opptatt av at jeg skal ha mer å gjøre, men arbeidet kommer jo når det kommer. I tillegg til dette har vi et åpent kontorlandskap med masse bråk, som jeg synes er veldig slitsomt. Jeg kan få arbeid gjort 3x fortere i mak og ro hjemme enn på kontoret. Folk spiser, snakker i telefonen og skravler om andre ting rundt om på kontoret hele tiden.

Når det har vært stille i vinterferien har jeg heller jobbet hjemme når jeg kunne. Har et par kollegaer som har regelmessig hjemmekontor, og det er flere ansatte som f.eks. har jobbet fra hytta iblant. Så får jeg beskjed fra sjefen at det er viktig at jeg er på kontoret i forkant, og sier ifra når jeg ikke er det (sa ifra til en kollega og til sjefen samme dag, som heller ikke var der). Jeg har en veldig god tone med sjefen stort sett, men følte denne eposten var veldig irettesettende, nesten litt ubehagelig. Jeg sa bare beklager og at det ikke skal gjenta seg, og at jeg antakelig hadde misforstått fleksibiliteten noe. 

Jeg kommer ikke til å ta hjemmekontor igjen, selv om de andre gjør det. Men jeg er redd jeg blir demotivert og sliten av å sitte på kontoret uten mye å gjøre. Jeg liker å få noe ut av dagen, føle at jeg har fremskritt. Dagen blir uendelig lang når det er lite å gjøre. Dette er også en konsulentbedrift der vi aldri har folk som kommer innom, telefonen ringer også sjelden (og aldri til meg).

Vurderer et møte med sjefen for å snakke om det. Jeg vet at han ikke kan knipse med fingrene for å få mer arbeid, men slik det er nå frykter jeg at jeg blir mer og mer negativ. Det er ikke bare å bytte jobb heller, da arbeidsmarkedet er vanskelig og jeg dessuten er knyttet til noen prosjekter.

Føler meg sliten nå - både lei meg for et negativt svar, samt litt oppgitt over situasjonen.

Noen erfaringer?

Anonymkode: 88f74...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ville tatt en prat med sjefen. Kanskje der er andre arbeidsoppgaver du kan ta? Jeg ville også tatt opp det med åpent kontorlandskap og hjemmekontor, særlig siden du er mer effektiv i et roligere miljø. Det høres ut som dere har det ganske fritt, selv om du fikk denne irettesettelsen. Kanskje det er greit å ta en ny runde på dette for å klargjøre litt.  Jeg har selv hatt lite å gjøre på jobb og søkte meg derfor bort. Om jeg var din leder hadde jeg gitt deg mer frihet for å unngå en demotivert medarbeider. 

Anonymkode: 53b69...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ville tatt en prat med sjefen. Kanskje der er andre arbeidsoppgaver du kan ta? Jeg ville også tatt opp det med åpent kontorlandskap og hjemmekontor, særlig siden du er mer effektiv i et roligere miljø. Det høres ut som dere har det ganske fritt, selv om du fikk denne irettesettelsen. Kanskje det er greit å ta en ny runde på dette for å klargjøre litt.  Jeg har selv hatt lite å gjøre på jobb og søkte meg derfor bort. Om jeg var din leder hadde jeg gitt deg mer frihet for å unngå en demotivert medarbeider. 

Anonymkode: 53b69...501

Takk for svar.

Jeg tenker å ta et møte, jeg er bare litt redd for at sjefen ikke har så mye svar. Det er nemlig slik at vi - utenom fastlønnen - er lønnet for våre prosjekter, så det er ikke slik at man bare gir/tar arbeid, det må fordeles. Enten må noen betale meg for å overta deler av deres prosjekt (som de kanskje ikke er interessert i), eller så jobber jeg 'gratis'. Sjefen har selv sagt at han vil at jeg skal ha mye å gjøre, og at jeg skal tjene godt. Men det er egentlig avhengig av å få flere oppdrag, og de kommer når de kommer. Jeg har selv tatt initiativ til å "sanke inn" flere kunder når jeg har tid til overs, men jeg har jo vært alene om dette, og det er ikke så lett. Er avhengig av dokumenter og informasjon fra sjefen, som er opptatt med andre ting. 

Min kollega ser alltid ut til at han har mye å gjøre, men jeg vet jo også at han bruker veldig lang tid på ting. Han satt i flere dager med en rapport som burde tatt toppen èn. Jeg vet han er usikker i jobben sin, og det at han må sjekke alt hundre ganger gjør at det tar tid. Jeg kunne jo drøyet arbeidet jeg har veldig lenge, men det skal jo ikke være slik? Jeg synes ikke det er så veldig spennende å skrive en paragraf i timen heller, bare for å holde samme arbeidstakt. 

Anonymkode: 88f74...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det med hjemmekontor så syns jeg du bør spørre sjefen hva reglene er om dette, og be om at de blir gått gjennom på et avdelingsmøte eller på annen måte blir bekjentgjort for alle. Det virker som det er litt forskjellige opfatninger av hva som gjelds, og sånn skal det jo ikke være. Det skal være likt for alle. 

Når det gjelder det med at du har lite å gjøre så virker det som det er vanskelig å få gjort noe med. Kanskje du burde bruke noe av den ledige tiden din på å søke andre jobber der du får litt mer å holde på med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...