AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #1 Skrevet 23. februar 2017 Har vært syk i 2 dager nå. Arbeidsgiver ringte i dag og lurte på om jeg ikke kan jobbe inn disse to dagene i stedet for å bruke egenmelding. Jeg jobber 100% og et er vanskelig for meg å jobbe inn disse to dagene siden jeg har masse annet på tapetet utenom jobb. Jeg jobber forøvrig i en IA-bedrift. Det er vel meningen en skal kunne bruke egenmeldingsdager? Jeg er sjeldent syk, så bruker egenmelding med god samvittighet de få gangene jeg ikke er i stand til å gå på jobb. Anonymkode: a1b8e...a7c
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #2 Skrevet 23. februar 2017 Du skal da ikke jobbe inn! Dette er det bare å si bei til med en gang, du har rett til egenmelding 24 dager i løpet av et år i en ia-bedrift. Med mindre sjefen mistenker deg for misbruk av dagene kan han ikke nekte deg å bruke det. Og om han hadde inndradd retten til em hadde han ikke bare kunnet gjøre det uten videre heller. Hva slags sjef er dette? Anonymkode: 703f1...1aa
mssi Skrevet 23. februar 2017 #3 Skrevet 23. februar 2017 Nei det er ikke mening at du skal jobbe inn brukte egenmeldingsdager. Er leder selv og kunne aldri funnet på å stille mine medarbeidere dette spørsmålet, som en god leder skal han eller hun ringe deg, dere snakke litt om forventet fraværsdager og om det er noe jobben kan gjøre for å tilrettelegge arbeidet for deg.
saltvann Skrevet 23. februar 2017 #4 Skrevet 23. februar 2017 alle har rett til å bruke egenmelding og du skal ikke jobbe de inn!
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #5 Skrevet 23. februar 2017 Så frekk sjefen din er! Du har ingen som helst forpliktelse til å jobbe inn dette. Dette er et forsøk på ren utnytting fra sjefen sin side. Anonymkode: be04d...8d6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #6 Skrevet 23. februar 2017 Dette snakker de om på min jobb og - jeg har feks 8 pasienter for dag, og ja - ventetiden er lang i mitt felt, så de som er uheldig og har time på en dag jeg er syk må kanskje vente 1,5 mnd på ny time. Jeg er sjeldent syk, kanskje 1 eller 2 ganger i året. Det er heller ikke nå akutt som gjelder mine pasienter og jeg får dårlig samvittighet om jeg er borte, men sånn er det jo bare av og til. Da ønsker gjerne sjefen at jeg skal ha flere pasienter og jobbe lengre dager for å ta igjen det tapte. Er det noen regel for dette? Anonymkode: c9d23...653
penny_ Skrevet 23. februar 2017 #7 Skrevet 23. februar 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette snakker de om på min jobb og - jeg har feks 8 pasienter for dag, og ja - ventetiden er lang i mitt felt, så de som er uheldig og har time på en dag jeg er syk må kanskje vente 1,5 mnd på ny time. Jeg er sjeldent syk, kanskje 1 eller 2 ganger i året. Det er heller ikke nå akutt som gjelder mine pasienter og jeg får dårlig samvittighet om jeg er borte, men sånn er det jo bare av og til. Da ønsker gjerne sjefen at jeg skal ha flere pasienter og jobbe lengre dager for å ta igjen det tapte. Er det noen regel for dette? Anonymkode: c9d23...653 Du kan vel bli pålagt overtid etter vanlige overtidsregler, men det har altså ingenting med egenmeldingsdagene dine å gjøre. 1
Skram Skrevet 23. februar 2017 #8 Skrevet 23. februar 2017 Er det snakk om at du skal jobbe inn disse dagene uten ekstra lønn da? Som om det var avspassering?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #9 Skrevet 23. februar 2017 3 minutter siden, penny_ skrev: Du kan vel bli pålagt overtid etter vanlige overtidsregler, men det har altså ingenting med egenmeldingsdagene dine å gjøre. Ja er vel noe med det. Blir aldri pålagt overtid ellers, så sånn sett vil jo den overtiden være en direkte konsekvens av egenmelding. Så sånn sett har man sikkert ikke så mye man skulle ha sagt Anonymkode: c9d23...653
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #10 Skrevet 23. februar 2017 Nei, ledere kan ikke pålegge deg å jobbe inn inn egenmeldingsdager eller sykemeldingsdager per definisjon, men om kapasiteten settes ned slik at avdelingen/bedriften samlet sett ikke får løst sine oppgaver raskt nok, så kan du (og andre) pålegges overtid når du er tilbake fra sykeperioden. Overtid er da ikke en formell, men en mer praktisk konsekvens av at en eller flere er sykemeldte. Anonymkode: d9d72...7ec
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #11 Skrevet 23. februar 2017 Ikke lov! Og gjøres nok kun for han/hun vil ha god fraværsstatistikken. Dette må du ikke finne deg i. Anonymkode: 01918...0df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå