Gå til innhold

Dobbelt nyrebekken, eller bare vanskelig UVI?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har slitt med UVI i lengre perioder og gått på flere antibiotikakurer som ikke har fungert, som kan gi meg noen tips til hva jeg kan gjøre?

Jeg var hos legen i dag og fikk beskjed at om urinprøven kommer tilbake fra dyrking på sykehuset og viser at jeg fortsatt har UVI så skal jeg blir sendt til røntgen/ultralyd for å sjekke om jeg har dobbelt nyrebekken eller noe sånt. Er det noen som kan noe om dette? Har prøvd å lete etter svar på nettet, men finner ingenting bra.. Hva er symptomer på dobbelt nyrebekken? Vet noen om hva som blir å skje om jeg har det? Hva kommer legene til å gjøre..? Er så sykt lei av antibiotika nå! Er egentlig helt i mot å gå på enda en kur, så vurdere å finne en homopat som kan gi meg medisin istedenfor. Er det noen som har erfaring med slik medisin mot UVI? Begynner å bli litt desperat etter svar og fortgang i det her.. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro du har fått antibiotikatyper som enten ikke virker (resistent) på den tupen antibiotika du har fått, eller at du får uvi på nytt grunnet selvsmitte. Har legen pratet med deg om dette? Vanligvis så blir det og gjort undersøkelse på hvilke medikamenter som vil fungere på den aktuelle bakterien du har, når det er sendt inn urin. Svar på dette pleier å komme enten samtidig eller en dag etter svar på om du fortsatt har uvi. 

Du skal nok på røntgen for å få undersøkt om dine øvre urinveier ser ut til å fungere og være i orden. Vil tro du og får kontrast ved undersøkelsen.

Sliter du med gjentatte uvi, så er det viktig å ikke bruke klut ved vask av underlivet, tørke seg forfra og bakover, og bruke undertøy i bomull som vaskes på minst 60 grader. Stringtruser og syntetisk undertøy er ofte synderen til gjentatt uvi. Å fryse på beina, eller å sitte på kalde underlag gir og bakteriene lettere adgang til blæren. Prøv og å drikke appelsinjuice og andre sure drikker for å holde urinen surest mulig. 

Anonymkode: f4e6e...e24

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro du har fått antibiotikatyper som enten ikke virker (resistent) på den tupen antibiotika du har fått, eller at du får uvi på nytt grunnet selvsmitte. Har legen pratet med deg om dette? Vanligvis så blir det og gjort undersøkelse på hvilke medikamenter som vil fungere på den aktuelle bakterien du har, når det er sendt inn urin. Svar på dette pleier å komme enten samtidig eller en dag etter svar på om du fortsatt har uvi. 

Du skal nok på røntgen for å få undersøkt om dine øvre urinveier ser ut til å fungere og være i orden. Vil tro du og får kontrast ved undersøkelsen.

Sliter du med gjentatte uvi, så er det viktig å ikke bruke klut ved vask av underlivet, tørke seg forfra og bakover, og bruke undertøy i bomull som vaskes på minst 60 grader. Stringtruser og syntetisk undertøy er ofte synderen til gjentatt uvi. Å fryse på beina, eller å sitte på kalde underlag gir og bakteriene lettere adgang til blæren. Prøv og å drikke appelsinjuice og andre sure drikker for å holde urinen surest mulig. 

Dyrkingen som tidligere ble gjort viser at jeg ikke var resistent mot noen typer antibiotika som de gav meg, så er neppe det som er problemet.. Og selvsmitte et jeg usikker på, men legen har sagt i fra om ting som kan gi UVi og har fulgt dem så godt jeg har klart. Så vet ikke om det kan være en av årsakene. Men tror ikke det er det.

Hva mener du med kontrast ved undersøkelsen?

Takk for mange fine tips! Har blant annet tranebærkapsler jeg tenker jeg skal bli flinkere til å bruke :) 

Endret av ErJoSåUsikker
Skrevet

Tranebør, grapefrukt og granateple i sin naturlige form, juice eller kapsler skal aldri brukes sammen med antibiotika og en rekke andre medisiner fordi det nedsetter eller fjerner effekten av en rekke medisiner. 

• Liker 2
Skrevet

Hadde nyrebekkenbetennelse etter å gått med UVI i flere uker i november i fjor. Fikk 40 i feber, spydde, frostanfall, tissa bare blod, forferdelig vondt i ryggen og CRP på over 200 når jeg kom på legevakta. Har hatt det før men de tok meg ikke seriøst og da ente det som alltid med nyrebekkenbetennelse.

Fikk i tilegg feil antibiotika, en jeg ikke tålte. Spydde og sprang på do i to døgn. Ble så dårlig at jeg igjen ble sendt på legevakta og de ville legge meg inn, men er hysterisk for sykehus så grein jeg meg fra det. Måtte ha noen som passet på meg 24/7 de første dagene. 

Fikk riktig type antibiotika etter det og 1 uke senere var jeg mye bedre. 

Nyrebekkenbetennelse kan fort bli veldig ille så hadde aldri i livet satset på noen sukkerkuler asså. Hør på de som kan det. Mange blir faktisk lagt inn på sjukehus med dette. Håper du slipper den shiten. 

God bedring.

• 4 måneder senere...
Skrevet
På 23.2.2017 den 20.08, _LanciA_ skrev:

Hadde nyrebekkenbetennelse etter å gått med UVI i flere uker i november i fjor. Fikk 40 i feber, spydde, frostanfall, tissa bare blod, forferdelig vondt i ryggen og CRP på over 200 når jeg kom på legevakta. Har hatt det før men de tok meg ikke seriøst og da ente det som alltid med nyrebekkenbetennelse.

Fikk i tilegg feil antibiotika, en jeg ikke tålte. Spydde og sprang på do i to døgn. Ble så dårlig at jeg igjen ble sendt på legevakta og de ville legge meg inn, men er hysterisk for sykehus så grein jeg meg fra det. Måtte ha noen som passet på meg 24/7 de første dagene. 

Fikk riktig type antibiotika etter det og 1 uke senere var jeg mye bedre. 

Nyrebekkenbetennelse kan fort bli veldig ille så hadde aldri i livet satset på noen sukkerkuler asså. Hør på de som kan det. Mange blir faktisk lagt inn på sjukehus med dette. Håper du slipper den shiten. 

God bedring.

Beklager sent svar!

Jeg fikk sjekket på ultralyd for å se at alt så bra ut, og nyrene var det heldigvis ikke noe feil med.

Etter dette har jeg egentlig bare gitt litt opp. Er ikke så ille lenger heller, men kommer litt nå og da, og da tar jeg tranebærkapsler og bruker varmepute litt. Orker ikke dra til legen min enda en gang heller, for jeg føler ikke hun er trygg på seg selv, så jeg kan omså diagnosere meg selv, dra dit og hun godtar den diagnosen uten å ha sett på symptomene selv.. Bytter lege snart, heldigvis! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...