Gå til innhold

Hun som ikke roer seg og vil slikke. Hvordan stoppe det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min er aldri rolig når hun skal få kos. Hun prøver også hele tiden å slikke meg eller andre i ansiktet. Sier da bestemt "slutt" og "dytter" henne vekk. Men så prøver hun igjen og igjen. Til slutt legger hun seg kanskje ned på fanget, men jeg hører tydelig på pusten hennes at hun er stresset. Mulig fordi hun ikke fikk lov å slikke? 

Jeg prøver også å kun kose med henne når hun er rolig. Men hun blir ofte veldig "vill" da og vil igjen slikke i ansiktet. 

Hvorfan kan jeg få slutt på dette? Er jo spesielt irriterende for gjester...

Anonymkode: 0dac6...daa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å slikke noen i ansiktet kan være et dempende signal, dvs at hunden forsøker å fortelle at den er vennligsinnet. Hvis du da kjefter og dytter den bort, så kan det gjøre at den vil slikke enda mer - fordi du oppførte deg mildt truende/avvisende, og da blir jo hunden enda mer opptatt av å vise at den bare vil være vennlig. Det blir en ond sirkel.

Jeg ville i en periode kost lite med den siden det ser ut til at det kanskje stresser den opp. Ikke la folk på besøk gå bort til den og gi den f.eks en fryst kong på liggeplassen sin (la liggeplassen være svært nær deg slik at den får være sammen med dere). 

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, Tabris skrev:

Å slikke noen i ansiktet kan være et dempende signal, dvs at hunden forsøker å fortelle at den er vennligsinnet. Hvis du da kjefter og dytter den bort, så kan det gjøre at den vil slikke enda mer - fordi du oppførte deg mildt truende/avvisende, og da blir jo hunden enda mer opptatt av å vise at den bare vil være vennlig. Det blir en ond sirkel.

Jeg ville i en periode kost lite med den siden det ser ut til at det kanskje stresser den opp. Ikke la folk på besøk gå bort til den og gi den f.eks en fryst kong på liggeplassen sin (la liggeplassen være svært nær deg slik at den får være sammen med dere). 

Har også prøvd å la henne slikke i ansiktet for å se om hun slutter. Men hun gir seg ikke. Hadde det kun vært "slikk-slikk" for så at hun ga seg så hadde jeg synes det var ok. Men når hun aldri stopper, så synes jeg det blir for mye. 

Anonymkode: 0dac6...daa

Skrevet

Derfor tenker jeg det beste er å kose mindre med henne og heller trene på ro. 

• Liker 1
Skrevet

Min valp/unghund blir på samme måten med fremmede, særlig hvis de dyttter henne vekk når hun blir mer ivrig. Det som funker for oss - både med tanke på henne og det å "oppdra" de rundt meg - er å kreve at de holder seg for munnen (det er her hun sleiker) og er rolig/ser bort/er stille når hun prøver seg, og deretter eventuelt rolig belønner når hun ikke sleiker. Eller at de bare rett og slett ignorerer henne dersom de ikke er interessert. Selv om det er helt ufattelig for meg, så er det jo ikke alle som er så interessert i hunden min..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...