Annie78 Skrevet 10. desember 2004 #1 Skrevet 10. desember 2004 Vi skal gifte oss i nord og bor i sør. Vi har valgt å invitere tanter, onkler og nærmeste familie på begge sider, til middag, i tillegg til vennene og et par av hans søskenbarn herfra. Noen av mine venner som må reise et stykke blir og invitert til middagen. Men så kommer problemet; skal jeg be søskenbarna mine til festen? De aller fleste bor der vi skal ha bryllupet, men jeg har langt fra god kontakt med dem alle. Faktisk så er det under halvparten av dem jeg egentlig føler jeg har noe til felles med... Dem jeg kommer godt overens med, og som jeg gjerne vil be, har jeg ikke kontakt med ofte, men ønsker likevel å be dem i bryllupet, men til kaffen. Bare lurer på om eg kan be ca. 10 stk til kaffe, når vi er ca 70 til middag? Og om jeg da "burde" be de andre søskenbarna mine, siden jeg ber søskenbarn i det hele tatt? Dette har litt med hvem jeg føler respekterer meg og har lyst til å komme i mitt bryllup, ikke bare for festen sin del... Hmmm.Ble dette litt uforståelig, kanskje? Skal jeg bare be dem jeg ønsker skal være der, til middag, og "gi blanke" i resten? :klø:
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #2 Skrevet 11. desember 2004 Jeg syns ikke du kan be ti stykker bare til kaffe når du har så mange som sytti til middag. Det blir helt feil syns jeg .
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #3 Skrevet 11. desember 2004 Jeg mener dere skal gjøre som dere vil. Vi inviterer alle onkler og tanter foruten én av mine onkler. Hvorfor? Fordi vi aldri har hatt noe særlig kontakt. Ingen jusiner eller fettere er heller invitert. Ingen barn. Vi vil ikke invitere noen gjester til kaffe og noen til middag. Middagen blir som regel forsinket, og da må jo kaffegjestene sitte og vente til den blir ferdig. Vi skal ha i underkant av 60 gjester til middag. Hvem som kommer til kirken er selvsagt fritt. Bare det er plass, kirken er liten...
Coria Skrevet 11. desember 2004 #4 Skrevet 11. desember 2004 Jeg synes ikke man skal føle seg forpliktet til å invitere noen som man ikke har mye kontakt med. VI har valgt å kutte ut alle søskenbarn utenom de to vi faktisk har kontakt med. Ellers er jeg litt enig i at det blir litt rart å invitere noen få bare til kaffe. Da tror jeg at jeg ville vært gått kritisk gjennom gjestelisten og sett om det heller var noen man kunne kutte ut. Alternativt kan man bare ha f. eks familie og de aller nærmeste vennene til middag og at resten av venner kommer til kaffe.
Annie78 Skrevet 11. desember 2004 Forfatter #5 Skrevet 11. desember 2004 Hva legger dere i "ha kontakt med", egentlig? Hvor ofte møter/snakker dere med dem dere har kontakt med?Vi er allerede nesten 70 til middag, og den listen kan ikke bli kortere....Kan ikke be folk fra vestlandet på bryllupskaffe i nord-norge.....
Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2004 #6 Skrevet 12. desember 2004 Jeg er enig med deg Annie i at de som reiser langt må få bli med på middagen. Onkelen min, som jeg nevnte tidligere, er storebroren til mamma oh tante (de er tvillinger). Vi kommer ikke til å invitere han. Hvorfor? Med lite kontakt mener jeg at han aldri ringte meg på bursdagen (vi har bursdag samme dag), aldri fått gave, han er sær og reiser halve året, føler han utnyttet mamma da han bodde hos henne i perioder (og tok rommet mitt :oops: ). Synes han er uansvarlig. Tante blir invitert, og onkel fra pappas side. Ingen fettere og kusiner, ingen barn (foruten om broren min som er ti år). Vi velger å prioritere nærmeste familie, faddere og venner. Alle meed følge. Vi blir ca 60.
Huldra:) Skrevet 12. desember 2004 #7 Skrevet 12. desember 2004 Vi kommer nok til å invitere de fleste onkler og tanter. På min side er det slik at vi ser dem ofte og har mye kontakt. Vi bor alle i samme område. Så for meg er det naturlig å ha dem med. På kjæresten min sin side er det slik at vi har kontakt med en del av tantene, onklene og søskenbarna, men pga avstand ser vi dem nesten bare til jul og en gang på sommeren. Men vi kommer til å invitere dem alle. Men så er det én onkel og tre søskenbarn av han som vi aldri prater med (ok, kanskje en gang hvert annet år) Disse kommer vi ikke til å be. Føler det er litt slemt å utelate noen på denne måten, men siden vi aldri har kontakt, blir det nesten rart å be dem. Huldra
Snutus Skrevet 12. desember 2004 #8 Skrevet 12. desember 2004 Vi skal inviterer alle tanter og onkler ettersom vi har forholdsvis god kontakt med dem. Når det gjelder søskenbarn kommer vi bare til å invitere de vi har kontakt med. Jeg har søskenbarn som er 20 år eldre enn meg og jeg har aldri hatt nær kontakt med dem. Det føles ikke naturlig å invitere disse.
smilepia Skrevet 14. desember 2004 #9 Skrevet 14. desember 2004 Hei Annie Vi har akkurat samme problemstilling som dere. Og desverre finnes det ingen fasitsvar på dette. Vi har valgt til slutt å invitere alle tanter og onkler, uavhengig av hvor godt vi liker dem eller hvor ofte vi har kontakt. Men ingen søskenbarn (untatt en som er min tilkommenes beste venn, så han kommer i "vennekvoten") Det er litt synd da jeg faktisk har mer kontakt med mine tanter, onkler og flere søskenbarn enn min kjære, selv om jeg bor mye lengre unna slekta mi enn han gjør. Og jeg kunne gjerne tenkt meg å innvitert alle. Men det ble et lite kompomiss, da flere gjester = dyrere bryllup (vi betaler alt selv), samt at min kjære faktisk helst ønsker et lite bryllup. Hadde vi innvitert med søskenbarn hadde vi nok innvitert alle til hele festen, da jeg liker den formen best. Men var selv "kun" kaffegjest da ett søskenbarn giftet seg, mens hans tilreisende søskenbarn var gjester også til middag. Og det syntes jeg var helt greit. Det er jo som dere sier - man innviterer ikke folk fra andre kanten av landet på kaffe!! Konklusjon? som andre har sagt før meg. Velg det som dere synes passer best og har mest lysst til. Noen vil kanskje reagere (jeg har noen søskenbarn som furter fordi de ikke blir innvitert), men det er dem som er barnslige da.
ragsan Skrevet 14. desember 2004 #10 Skrevet 14. desember 2004 I de bryllupene jeg har vært i har det vært svært få som bare var bedt til kaffe, faktisk tror jeg godt forholdet kan ha vært noe slikt som 70 til middag og 10 til kaffe, og det virket ikke som om noen synes det var spesiellt rart (i det ene var jeg kaffegjest selv, og jeg synes i hvert fall det var helt ok - hyggelig å få lov til å komme selv om det av praktiske eller økonomiske årsaker - jeg vet ikke hvorfor - ikke var mulig å ha alle til middag).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå