Gå til innhold

Hvor lenge skal man faste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta blodprøver i morgen klokken åtte. Men jeg har helt glemt av at jeg skulle være fastende! Spiste nettopp kveldsmat... Klokken er jo 23 nå. Skal man faste i 12 timer?

Anonymkode: ff789...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har fått beskjed om å faste så trenger du ikke det.

Anonymkode: 38ded...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ta fastende blodprøver så skal du ikke spise eller drikke, tygge tyggegummi el. og heller ikke pusse tenner fra klokka 23.00 kvelden før. Dog kan dette variere litt avhengig av hvilke prøver du skal ta. 

Anonymkode: df0ba...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har fått beskjed om å faste så trenger du ikke det.

Anonymkode: 38ded...f1d

Det er jo det jeg har fått beskjed om, men glemt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du ta fastende blodprøver så skal du ikke spise eller drikke, tygge tyggegummi el. og heller ikke pusse tenner fra klokka 23.00 kvelden før. Dog kan dette variere litt avhengig av hvilke prøver du skal ta. 

Da rakk jeg det akkurat 😅 Takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja uansett tror jeg du sikkert kunne stukket innom legekontoret utenom legetimen for å ta de blodprøvene som rekvireres. Legesekretærene pleier være fleksible på det der, sålenge det er før tiden prøvene sendes av gårde for dagen til labn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Joia skrev:

Ja uansett tror jeg du sikkert kunne stukket innom legekontoret utenom legetimen for å ta de blodprøvene som rekvireres. Legesekretærene pleier være fleksible på det der, sålenge det er før tiden prøvene sendes av gårde for dagen til labn.

På mitt legekontor kan man ikke det. Må ha time hos labben. Og det er det jeg har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Joia skrev:

Det kommer helt an på hvilke blodprøver det er snakk om, noe vi ikke har opplysninger om her. Noen prøver må taes tidlig på morgenen, andre spiller det liten rolle når tid på døgnet de taes. 

I tillegg skal de som tar prøvene ha tid til å ta prøvene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hvilke blodprøver det er snakk om, noe vi ikke har opplysninger om her. Noen prøver må taes tidlig på morgenen, andre spiller det liten rolle når tid på døgnet de taes. 

I tillegg skal de som tar prøvene ha tid til å ta prøvene. 

Det er sjekk av vitaminer, jern, blodprosent, blodsukker, kolesterol... Ja, litt av hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sjekk av vitaminer, jern, blodprosent, blodsukker, kolesterol... Ja, litt av hvert.

Det er kolesterol prøvene nærmere bestemt ldl og hdl og blodsukker som trenger faste. Regner med det ikke er andre hormonelle prøver, hvor noen må taes tidlig. F eks stoffskifte prøver. Men hva vet jeg, blir mye synsing her uten å vite eksakt. 

Uansett synsing å spørre på kvinneguiden ang medisinske spm

synd legekontoret ditt er så lite fleksible, ikke alle er sånn. Og at de ikke har 7-10 minutter å avse på sparket er jo lite serviceinnstilt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Joia skrev:

Det er kolesterol prøvene nærmere bestemt ldl og hdl og blodsukker som trenger faste. Regner med det ikke er andre hormonelle prøver, hvor noen må taes tidlig. F eks stoffskifte prøver. Men hva vet jeg, blir mye synsing her uten å vite eksakt. 

synd legekontoret ditt er så lite fleksible, ikke alle er sånn. Og at de ikke har 7-10 minutter å avse på sparket er jo lite serviceinnstilt

De har nettopp flyttet i nye lokaler og mått i forbindelse med flyttingen holde stengt i to uker, så nå er det veldig strengt en tid fremover, på grunn av opphopning av avtaler.

Sa fra om når jeg spiste i går, og det gikk helt fint sa hun på labben! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Joia skrev:

Denøverste setningen din er egentlig førende for det neste avsnittet. Her viser du nemlig med all tydelighet hvor lite du vet om hva som skjer med blodprøver og andre ting etter at pasienten har forlatt labben etter å ha blitt tappet for blodprøver. Du vider videre liten forståelse for arbeidet på et øegekontor noe som får deg til å uttale deg som du gjør. 

Veldig mange skal bare, og det tar bare noen minutter, overalt i samfunnet hvor de selv tror de er den eneste som bare skal og bare bruker noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denøverste setningen din er egentlig førende for det neste avsnittet. Her viser du nemlig med all tydelighet hvor lite du vet om hva som skjer med blodprøver og andre ting etter at pasienten har forlatt labben etter å ha blitt tappet for blodprøver. Du vider videre liten forståelse for arbeidet på et øegekontor noe som får deg til å uttale deg som du gjør. 

Veldig mange skal bare, og det tar bare noen minutter, overalt i samfunnet hvor de selv tror de er den eneste som bare skal og bare bruker noen minutter.

Latterlig. Jeg har jobbet på legekontor. Jeg kommer ikke med sprøyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...