AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #1 Del Skrevet 22. februar 2017 Har en yngre søster som er i en vanskelig livssituasjon. Hun har behov for å være sosial og tar ofte initiativ til trening, vin, film, middag osv. Føler jeg ofte takker ja og vi henger sammen flere ganger i uka. Jeg synes derimot det er veldig vanskelig å si nei når jeg ikke har lyst til å finne på noe. Jeg har ikke noe bedre jeg skal eller har ingen god unnskyldning på hvorfor jeg ikke gidder. Har bare dager jeg har lyst til å være i ro eller for meg selv. Synes ofte hun svarer kort når jeg takker nei, uten punktum eller smiley. Får da dårlig samvittighet fordi jeg vet hun har det vanskelig...Men det må da være lov å si nei? What to do? Anonymkode: f7a40...9ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #2 Del Skrevet 22. februar 2017 Hvis dere er søstre er dere vel nære nok til at du kan si "er sykt sliten, kommer bare til å legge meg tidlig"? Anonymkode: 69c2f...995 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #3 Del Skrevet 22. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis dere er søstre er dere vel nære nok til at du kan si "er sykt sliten, kommer bare til å legge meg tidlig"? Anonymkode: 69c2f...995 Ja, jeg gjør det, men føler ikke jeg kan gjøre det hvis hun spør om ting flere ganger i uka. Føler hun blir litt snurt. Anonymkode: f7a40...9ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #4 Del Skrevet 22. februar 2017 Si at du ikke er sånn at du liker å finne på ting flere dager i uken. Folk har forskjellige sosiale behov. Jeg hadde blitt sliten av det også. Anonymkode: b2f2d...5e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #5 Del Skrevet 22. februar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si at du ikke er sånn at du liker å finne på ting flere dager i uken. Folk har forskjellige sosiale behov. Jeg hadde blitt sliten av det også. Anonymkode: b2f2d...5e5 Godt å høre. Ja, jeg prøver jo å si fra, men det er så ubehagelig når man føler hun blir litt sur. Så får jeg jo dårlig samvittighet fordi jeg vet hun har det vanskelig, men jeg kan ikke stille opp hele tiden. Hun har behov for å være sosial, jeg har behov for å være mer alene. Skulle ønske det var mer rom for å si nei. Anonymkode: f7a40...9ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjauritz Skrevet 22. februar 2017 #6 Del Skrevet 22. februar 2017 Du kan jo alltids si du er syk hvis du ønsker å skåne følelsene hennes. Syk kan man være i 1 uke Uansett, hvis hun har det vanskelig så kanskje hun trenger deg litt? Da kan det være ekstra tøft å høre at du bare ikke gidder eller har lyst til å være alene (selv om det i en normal setting er helt 100% legite grunner, altså). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #7 Del Skrevet 22. februar 2017 5 minutter siden, mjauritz skrev: Du kan jo alltids si du er syk hvis du ønsker å skåne følelsene hennes. Syk kan man være i 1 uke Uansett, hvis hun har det vanskelig så kanskje hun trenger deg litt? Da kan det være ekstra tøft å høre at du bare ikke gidder eller har lyst til å være alene (selv om det i en normal setting er helt 100% legite grunner, altså). Ja, prøver å prioritere henne nå som jeg vet hun har det vanskelig, men det har pågått i snart 6 mnd. Jeg kan bare ikke si ja hver eneste gang. Problemet er vel ofte at jeg føler hun gir meg dårlig samvittighet når jeg takker nei. Men jeg bør kanskje blir flinkere til å si fra eller spørre om hun blir sur. Har ikke lyst å finne på masse unnskyldninger, jeg synes det må være lov å kun si "nei, idag blir jeg bare hjemme". Anonymkode: f7a40...9ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #8 Del Skrevet 22. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, prøver å prioritere henne nå som jeg vet hun har det vanskelig, men det har pågått i snart 6 mnd. Jeg kan bare ikke si ja hver eneste gang. Problemet er vel ofte at jeg føler hun gir meg dårlig samvittighet når jeg takker nei. Men jeg bør kanskje blir flinkere til å si fra eller spørre om hun blir sur. Har ikke lyst å finne på masse unnskyldninger, jeg synes det må være lov å kun si "nei, idag blir jeg bare hjemme". Anonymkode: f7a40...9ea TS Anonymkode: f7a40...9ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #9 Del Skrevet 23. februar 2017 Her er et forslag: Hva om du setter av maks to dager i uken til henne. En av dagene kan dere ha en fast aktivitet, som DU også er interessert i. Det kan f.eks. være en ukedag. F.eks. meld dere inn i et kor, dra på en fast treningstime, meld dere på et kurs, eller gå i svømmehallen på et fast tidspunkt i uka. Da får du også noe ut av dette møtet, som kan berike uka di. Så kan dere ha et mer uformelt møte en annen dag, spise middag sammen i helga (evt dele en flaske vin) el.l., og ha denne avtalen litt mer løs enn den første? Anonymkode: fa14e...36a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #10 Del Skrevet 23. februar 2017 Enkelt. Du tar bokstavene N E I og setter dem sammen til et NEI Anonymkode: 1c0e3...d75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #11 Del Skrevet 23. februar 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelt. Du tar bokstavene N E I og setter dem sammen til et NEI Anonymkode: 1c0e3...d75 Hvis du har lest hele tråden så sier jeg jo NEI. Men hun virker da snurt, og jeg får dårlig samvittighet fordi jeg vet hun har det tøft. Anonymkode: f7a40...9ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #12 Del Skrevet 23. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her er et forslag: Hva om du setter av maks to dager i uken til henne. En av dagene kan dere ha en fast aktivitet, som DU også er interessert i. Det kan f.eks. være en ukedag. F.eks. meld dere inn i et kor, dra på en fast treningstime, meld dere på et kurs, eller gå i svømmehallen på et fast tidspunkt i uka. Da får du også noe ut av dette møtet, som kan berike uka di. Så kan dere ha et mer uformelt møte en annen dag, spise middag sammen i helga (evt dele en flaske vin) el.l., og ha denne avtalen litt mer løs enn den første? Anonymkode: fa14e...36a Ja, kanskje det fungerer😊 Anonymkode: f7a40...9ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 23. februar 2017 #13 Del Skrevet 23. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enkelt. Du tar bokstavene N E I og setter dem sammen til et NEI Anonymkode: 1c0e3...d75 Så enkelt kan det være 👍 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har lest hele tråden så sier jeg jo NEI. Men hun virker da snurt, og jeg får dårlig samvittighet fordi jeg vet hun har det tøft. Anonymkode: f7a40...9ea Men hvorfor skal du få dårlig samvittighet for det? Er det din oppgave her i livet og underholde andre hver gang de knipser med fingrene? Du har ingen forklaringsplikt, ingen underholdningsplikt, andres liv er ikke ditt ansvar Til nød, om du absolutt må forklare deg, så sier du det rett ut. "Jeg trenger tid for meg selv noen dager, ta deg kkke nær av det" Det betyr ikke at du driter i andres følelser eller ikke er støttende for andre når de har det tøft Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 23. februar 2017 #14 Del Skrevet 23. februar 2017 Kan du ikke bare si du er sliten og trenger å være for deg selv akkurat nå? Om du absolutt må komme med en forklaring, noe som egentlig ikke skulle være nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #15 Del Skrevet 23. februar 2017 Når det er snakk om søsteren din bør du strekke deg langt. På sikt bør du støtte henne i å få hjelp ut av denne situasjonen, men på kort sikt inntil hun er "frisk" så bør du være så mye som mulig med henne, selv om du ikke har "lyst". Selv om du ikke har lyst til å dra ut på kino eller trene, kan du be din søster om å komme å ligge på sofaen med deg. Det koster ikke så mye, og bør være vel innenfor hva man bør gjøre for sin søster. Anonymkode: 0abc6...58c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #16 Del Skrevet 24. februar 2017 På 22.2.2017 den 21.58, AnonymBruker skrev: Godt å høre. Ja, jeg prøver jo å si fra, men det er så ubehagelig når man føler hun blir litt sur. Så får jeg jo dårlig samvittighet fordi jeg vet hun har det vanskelig, men jeg kan ikke stille opp hele tiden. Hun har behov for å være sosial, jeg har behov for å være mer alene. Skulle ønske det var mer rom for å si nei. Anonymkode: f7a40...9ea Har hun ikke noen venner hun kan være sosial med også? Anonymkode: ab175...36e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå