Gå til innhold

Den store depresjonstråden

dillyduzit

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hatt en tung dag. Skrev et langt innlegg om det så trykket jeg noe feil og kom ut av siden og det ble slettet. Like greit...

Prøver å tenke det er bra å gråte. Gråt i 3 timer før i dag. Har hodepine nå. At gråten liksom er noe annet enn det depressive. Men vet ikke. Vil sove i 2 uker, bare en pause. Tror mye av dødslengselen bare er et ønske om en pause. 

Er det noen andre som har en fantasi om at noen skal redde deg? Jeg har hørt det lydsporet på insta "no one is coming to save you", av og til er det det jeg ønsker. Men barndommen da det skulle skjedd kommer aldri igjen... fuck this shit

Anonymkode: 235ff...713

:klem:

Anonymkode: 276d1...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 8.38):

Jeg er så ufattelig sliten... Var veldig deprimert for ca. 10 år siden, ute av stand til å gjøre noe som helst bortsett fra å prøve å ta livet mitt. Jobbet og jobbet med meg selv og klarte å komme tilbake til livet igjen. Nå har jeg hatt noen år der ting har vært veldig, veldig bra, og jeg har startet egen bedrift som går så det suser. Takler så utrolig mye uten å gå i kjelleren, men nå er det som om jeg står på det øverste trinnet i kjellertrappa og skuer ned i mørket. Det er snart ikke mer energi igjen i meg. Jeg jobber 60-70 timer i uka i bedriften og kan ikke ta en eneste dag fri, og snart ryker strikken. Tar ikke ut lønn, pumper alt tilbake i bedriften og står følgelig uten inntekt, så jeg ikke kan bli sykmeldt. Det går ikke lenger. Noe må skje, men jeg aner ikke hva det skal være.

Anonymkode: 65076...31a

Men hvorfor må du jobbe 70 timer i uka om bedriften går så det suser? Kan du ikke trappe ned?  Helsen din er vel viktigere enn at bedriften blir så stor som mulig?

Anonymkode: 8927c...90a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronisk deprimert, men det går i bølger. Gruer skikkelig til vinter og mørketid. 

Var hos legen og spurte om nedturen jeg har nå kommer av mine normale svingninger, eller om det er overgangsalderen. Fikk østrogentilskudd og tok det i 5 dager før jeg fikk kontrabeskjed om å ta det, da blodprøven viste at jeg har bra med naturlig østrogen. På de 5 dagene følte jeg at jeg "våknet", og da jeg slutta kom det en skikkelig nedtur og masse angst. Aner ikke om det var placebo, for jeg stoler ikke på noen av mine symptomer. Lærte etterpå at blodprøver hos kvinner på over 45 ikke kan vise overgangsalderen, da hormonene svinger så mye. Må ordne ny time til legen, men sliter med å gjøre det, for jeg er redd for å fortelle legen om at han "tar feil". (Står om blodprøven i legehåndboka, så det er en sikker kilde)

Anonymkode: ec9f2...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kronisk deprimert, men det går i bølger. Gruer skikkelig til vinter og mørketid. 

Var hos legen og spurte om nedturen jeg har nå kommer av mine normale svingninger, eller om det er overgangsalderen. Fikk østrogentilskudd og tok det i 5 dager før jeg fikk kontrabeskjed om å ta det, da blodprøven viste at jeg har bra med naturlig østrogen. På de 5 dagene følte jeg at jeg "våknet", og da jeg slutta kom det en skikkelig nedtur og masse angst. Aner ikke om det var placebo, for jeg stoler ikke på noen av mine symptomer. Lærte etterpå at blodprøver hos kvinner på over 45 ikke kan vise overgangsalderen, da hormonene svinger så mye. Må ordne ny time til legen, men sliter med å gjøre det, for jeg er redd for å fortelle legen om at han "tar feil". (Står om blodprøven i legehåndboka, så det er en sikker kilde)

Anonymkode: ec9f2...325

Skjønner at det kan være skummelt, men kanskje lettere å si ifra om du sier ifra på en diplomatisk måte? Om du sier: Jeg leste i legehåndboka ....."  og si noe sånt som "er det noe jeg har misforstått her?" "Jeg spør både fordi jeg leste dette i Legehåndboka, men også fordi jeg følte med bedre av østrogentilskudd og fordi jeg fikk en skikkelig nedtur og masse angst da jeg kuttet ut tilskuddene". 

Igjen. Jeg skjønner at det er skumlere å si ifra enn å skrive innlegg på Kvinneguide. Men kanskje det blir lettere om du sier ifra på en diplomatisk måte? Synes uansett du burde si ifra. Både fordi legen din kan ta feil, men også selv om legen skulle ha rett så vil det jo hjelpe på din psyke å få en forklaring på hvordan det som står i Legehåndboka og det legen praktiserer er forskjellig. 

Anonymkode: 8927c...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tvangsinnlagt og skulle egentlig begynne med ect denne uka. Dessverre så var det fullt, slik at jeg ikke får plass før om 4 uker. Har allerede vært tvangsinnlagt i seks uker og jeg kjenner jeg blir gal av tanken på å vente i fire uker til på dette. Ikke klarer jeg å kontrollere matinntaket pga antipsykotisk medisin. Så vekten går jo bare én vei.

Så lei..

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple_Pixiedust skrev (4 minutter siden):

Er tvangsinnlagt og skulle egentlig begynne med ect denne uka. Dessverre så var det fullt, slik at jeg ikke får plass før om 4 uker. Har allerede vært tvangsinnlagt i seks uker og jeg kjenner jeg blir gal av tanken på å vente i fire uker til på dette. Ikke klarer jeg å kontrollere matinntaket pga antipsykotisk medisin. Så vekten går jo bare én vei.

Så lei..

Jeg skjønner godt du er lei! :hjerte: Synes det er helt forferdelig hva du går gjennom. :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (8 minutter siden):

Så lei..

Har du mulighet til å klage for å slippe 4 ukers ventetid?  Du har jo allerede vært tvangsinnlagt i seks uker. Synes det er drøyt at de kan utsette behandlingen så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så jævlig lei, jeg vet ikke hva jeg gjør. Alt er så sinnssykt meningsløst og jeg føler at jeg lider meg gjennom dagene, og ingenting jeg gjør gjør det noe bedre. Det gir meg ikke noe å gå tur, å se en film, å lage mat, være sammen med andre mennesker eller noe som helst. Jeg vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre, jeg begynner å bli desperat.

Anonymkode: 1e9a4...1e4

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I dag var jeg hos fastlegen. Brøt helt samen. 

:hjerte:

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er så jævlig lei, jeg vet ikke hva jeg gjør. Alt er så sinnssykt meningsløst og jeg føler at jeg lider meg gjennom dagene, og ingenting jeg gjør gjør det noe bedre. Det gir meg ikke noe å gå tur, å se en film, å lage mat, være sammen med andre mennesker eller noe som helst. Jeg vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre, jeg begynner å bli desperat.

Har du snakket med fastlegen/psykolog? :hjerte:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (Akkurat nå):

:hjerte:

Har du snakket med fastlegen/psykolog? :hjerte:

Ja, psykologen vet hvordan jeg har det, men er ikke så mye å gjøre med det. Driver og prøver ut nye medisiner, men det kan jo ta ukesvis før jeg finner ut om de har effekt, og jeg har allerede prøvd flere medisiner som ikke har hatt effekt, så godt mulig disse heller ikke gjør noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, psykologen vet hvordan jeg har det, men er ikke så mye å gjøre med det. Driver og prøver ut nye medisiner, men det kan jo ta ukesvis før jeg finner ut om de har effekt, og jeg har allerede prøvd flere medisiner som ikke har hatt effekt, så godt mulig disse heller ikke gjør noen forskjell.

Huff! Håper dere snart finner en løsning som gjør livet ditt bedre. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner godt du er lei! :hjerte: Synes det er helt forferdelig hva du går gjennom. :klem3:

Takk. ❤️

SVK skrev (13 minutter siden):

Har du mulighet til å klage for å slippe 4 ukers ventetid?  Du har jo allerede vært tvangsinnlagt i seks uker. Synes det er drøyt at de kan utsette behandlingen så lenge. 

Nei, skaden er på en måte allerede gjort ved at de brukte så lang tid på å melde meg på ect. Det er nå fullbooket fram til uke 44. Så må bare vente dessverre. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple_Pixiedust skrev (Akkurat nå):

Nei, skaden er på en måte allerede gjort ved at de brukte så lang tid på å melde meg på ect. Det er nå fullbooket fram til uke 44. Så må bare vente dessverre. 

Så dumt. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.10.2024 den 8.00):

Takk for klemmen!

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I dag var jeg hos fastlegen. Brøt helt samen. 

Og en god klem tilbake til deg. :klem:Hvordan var det? Noen ganger er det jo godt å bryte sammen på et vis, andre ganger helt pyton. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for klemmen!

Og en god klem tilbake til deg. :klem:Hvordan var det? Noen ganger er det jo godt å bryte sammen på et vis, andre ganger helt pyton. 

Takk. Jeg vet ikke hvordan det var. Delvis var det vel vondt. Jeg gikk egentlig til fastlegen for noe annet enn å snakke om depresjonen min. Men når vi er ferdig med det jeg egentlig gikk til fastlegen for så spør hun noe sånt som "Hvordan går det?" fordi hun vet at jeg lenge har slitt med depresjon. Og da bare fosser det ut av meg at det absolutt ikke går bra og jeg begynner å grine. 

'Jeg synes ikke det er gøy å snakke om følelsene mine og det er deler av grunnen til at jeg avsluttet psykologbehandlingen jeg tidligere hadde. Jeg ønsket å se fremover og valgte derfor som strategi å ikke snakke mer om følelsene mine. Det har ikke funket så bra. Jeg har ikke klart å legge ting bak meg ved å slutte å snakke om dem med psykolog. 

Nå ønsker jeg fortsatt ikke å gå til psykolog. Men fastlegen satte opp ny time til meg om to uker for å se om jeg føler meg bedre da. Det er kanskje den beste løsningen. Da er det noen følger med på den psykiske helsen min samtidig som det føles mye mindre forpliktende å gå til fastlegen enn å gå til psykolog.  I tillegg ville det jo uansett vært lang ventetid for å få psykolog, mens fastlegen har time om to uker.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 30.9.2024 den 21.08):

Er det noen andre som har en fantasi om at noen skal redde deg? Jeg har hørt det lydsporet på insta "no one is coming to save you", av og til er det det jeg ønsker. Men barndommen da det skulle skjedd kommer aldri igjen... fuck this shit

Angående det å redde en. Som deg så var det i fortiden jeg skulle blitt reddet.  Tenker ofte på at jeg kunne reist tilbake i tid og reddet mitt yngre meg. Nå går selvsagt ikke det an. 

Som voksen så ser jeg ikke hvordan noen kan redde meg og det er nok delvis derfor jeg er så trist. Hadde jeg trodd på en  løsning på problemene mine så hadde jeg vært langt mindre trist. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk. Jeg vet ikke hvordan det var. Delvis var det vel vondt. Jeg gikk egentlig til fastlegen for noe annet enn å snakke om depresjonen min. Men når vi er ferdig med det jeg egentlig gikk til fastlegen for så spør hun noe sånt som "Hvordan går det?" fordi hun vet at jeg lenge har slitt med depresjon. Og da bare fosser det ut av meg at det absolutt ikke går bra og jeg begynner å grine. 

'Jeg synes ikke det er gøy å snakke om følelsene mine og det er deler av grunnen til at jeg avsluttet psykologbehandlingen jeg tidligere hadde. Jeg ønsket å se fremover og valgte derfor som strategi å ikke snakke mer om følelsene mine. Det har ikke funket så bra. Jeg har ikke klart å legge ting bak meg ved å slutte å snakke om dem med psykolog. 

Nå ønsker jeg fortsatt ikke å gå til psykolog. Men fastlegen satte opp ny time til meg om to uker for å se om jeg føler meg bedre da. Det er kanskje den beste løsningen. Da er det noen følger med på den psykiske helsen min samtidig som det føles mye mindre forpliktende å gå til fastlegen enn å gå til psykolog.  I tillegg ville det jo uansett vært lang ventetid for å få psykolog, mens fastlegen har time om to uker.

Edit: Som andre har skrevet tidligere så er det også begrenset hva psykologer kan hjelpe med. Jeg har gått til psykolog i flere år så jeg har testet ut det meste uten å at de det har hjulpet.  Det er også en av grunnene til at jeg ikke lenger vil gå til psykolog. Føler jeg kaster bort både min tid og psykologens tid.

Vet at enkelte er glad i å gå til psykolog og for dem så kan det jo sikkert ha en effekt å bare snakke om livet. Men jeg har aldri vært helt komfortabel med å gå til psykolog. Både fordi jeg synes det er vondt å snakke om ting og at det ikke hjelper. Men også fordi jeg aldri så for meg at jeg skulle gå årevis til psykolog. Vet en del blir "avhengig" av psykologen og selv om jeg likte min forrige psykolog så følte jeg bare det å gå til psykolog var en påminnelse om at livet ikke var som det skulle være. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vet at enkelte er glad i å gå til psykolog og for dem så kan det jo sikkert ha en effekt å bare snakke om livet. Men jeg har aldri vært helt komfortabel med å gå til psykolog. Både fordi jeg synes det er vondt å snakke om ting og at det ikke hjelper. Men også fordi jeg aldri så for meg at jeg skulle gå årevis til psykolog. Vet en del blir "avhengig" av psykologen og selv om jeg likte min forrige psykolog så følte jeg bare det å gå til psykolog var en påminnelse om at livet ikke var som det skulle være. 

Edit: Med "avhengig" mener jeg at de ikke ønsker å slutte med psykolog selv etter de har blitt friske.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...