Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, sofiemyr said:

Verden går ikke under pga en pandemi som denne. Infrastruktur og økonomi kan endres vel og merke i lang tid fremover. Som jeg skrev over så foregår det like mye forkynnelse - bare på andre vis siden Norge er under lockdown. 

Skjønner, så JV verken sentralt eller generelt mener at koronaviruset er en indikasjon på at verden nå går under, slik som han tidligere posteren har sagt? For det er jo et veldig viktig aspekt, og en stor og viktig påstand som var feil i så fall.

Anonymkode: 2b026...632

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og sier du egentlig i svaret ditt at han, den ene personen som jeg ikke engang vet om er JV, har rett i hva han sier? Jeg trodde du mente det motsatte når du sa at jeg bare baserte meg på hans innlegg.

Morsom du... Ikke vær så nedlatende at du snikprovoserer med hersketeknikk ;) Det jeg sier er at dette endrer absolutt ingenting - JV forholder seg til de samme regler og bestemmelser som alle andre i Norge. Hvis du kikker utenfor grensene til land hvor det IKKE er lockdown er det lite endringer. En promille av verdens vitner bor i Norge - ta deg en kopp kaffe og ha en flott dag. Stay safe :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, sofiemyr said:

Morsom du... Ikke vær så nedlatende at du snikprovoserer med hersketeknikk ;) Det jeg sier er at dette endrer absolutt ingenting - JV forholder seg til de samme regler og bestemmelser som alle andre i Norge. Hvis du kikker utenfor grensene til land hvor det IKKE er lockdown er det lite endringer. En promille av verdens vitner bor i Norge - ta deg en kopp kaffe og ha en flott dag. Stay safe :)

Hersketeknikk eller ikke, det ble vanskelig å svare direkte på spørsmålet likevel? Det blir brukt mange teknikker når man skal fremme sitt budskap og mening. Frykt er en annen av de.

Jeg tror dagen blir flott, og jeg har allerede tatt én kopp kaffe, det blir nok flere etter hvert. Takk forresten, ønsker deg det samme!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å være mer direkte, uten hersketeknikker:

Du indikerer at han tidligere tar feil. For meg er det to viktige punkter i det han sier:

* Forkynnelsen begrenses

* Verden går under grunnet viruset, som JV har spådd

Jeg mener at hvis dette stemmer, så burde JV øke forkynnelsen, ikke begrense den, også her i landet. Fordi de kommer til et bedre sted uansett, og mener dommedag er nær. Viruset er dermed ikke farlig for dem på samme måte, og hvis målet er å frelse mennesker, så burde det være viktigere å forkynne nå enn noen gang.

Hvor blir det tatt feil?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å være mer direkte, uten hersketeknikker:

Du indikerer at han tidligere tar feil. For meg er det to viktige punkter i det han sier:

* Forkynnelsen begrenses

* Verden går under grunnet viruset, som JV har spådd

Jeg mener at hvis dette stemmer, så burde JV øke forkynnelsen, ikke begrense den, også her i landet. Fordi de kommer til et bedre sted uansett, og mener dommedag er nær. Viruset er dermed ikke farlig for dem på samme måte, og hvis målet er å frelse mennesker, så burde det være viktigere å forkynne nå enn noen gang.

Hvor blir det tatt feil?

Forkynnelsen pågår med samme økende styrke som den har gjort i de senere år - bare i kanaler som er tillatt i Norge akkurat nå. Som jeg har skrevet flere ganger nå - i andre land er det samme økning som før.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, sofiemyr said:

Forkynnelsen pågår med samme økende styrke som den har gjort i de senere år - bare i kanaler som er tillatt i Norge akkurat nå. Som jeg har skrevet flere ganger nå - i andre land er det samme økning som før.

En annen teknikk i kommunikasjonen er å vri seg unna direkte spørsmål, og svare selektivt.

Ha en fin dag, dette er håpløst. Jeg står ved mine påstander.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En annen teknikk i kommunikasjonen er å vri seg unna direkte spørsmål, og svare selektivt.

Ha en fin dag, dette er håpløst. Jeg står ved mine påstander.

Beklager - er på jobb og det er travelt innimellom. Hva har jeg ikke svart på?

Skrevet

Bor sentralt nå, og har bodd landlig tidligere, så jeg har hatt erfaring med JV i mange år.  Har de sånn par-tre ganger i året på døra.  De litt eldre og "ny-omvendte" som jeg har truffet har i noen tilfeller sett litt herjet ut, avsvidde tatoveringer og andre små kjennetegn er nokså greie indikatorer på at de ikke alltid har vært i menigheten.  På landet kommer de i grupper, tar inn på campingplasser og har som mål å gå på dørene til alle husstander de rekker, så tett med disse i sommer på norgesferie.  Selvsagt fikk jeg også et par unge pene mennesker på døra; og de var nokså sikker på at de var utvalgte, da de levde et godt kristent liv.  

Grunnen til min store "forutinntatthet" og skepsis er deres tilnærming til de som ikke er JV, de jeg kjenner fra da jeg var ung og som nå er JV har jeg ikke omgang med, de har stemplet meg som en slags satans disippel som åpenbart skal til et helvete de selv ikke mener finnes.  Når man bare omgås folk med HELT like synspunkter som sine, blir vel alle som ikke er i folden ansett som noen som er fortapte og bare de omvendes kan de bli fullverdige mennesker igjen; JV.  Så forutintattheten JV kaster på andre er vel mer et motsatt fenomen.  Et annet interessant fenomen er fravær av diskusjon, de eldre vet best og kan ikke utfordres, noe som ikke akkurat appellerer til en som omfavner vitenskapelige prinsipper. 

Bibelen er opprinnelig skrevet dels på gammelgresk, arameisk og hebraisk satt sammen i nårværende format i 314 i Nikea.  Å ta alt bokstavelig når det er basert på oversettelser er nokså tvilsomt i mine øyne, og de såkalte eldre er det knapt noen av dem som behersker så mye som et av språkene i bibelens originaltekster.  Rabbier og geistlige bruker masse tid på tolke tekstene, men de kloke eldre i JV synes å vite hva som er rett allerede og har nedfelt regler som forbyr diskusjoner om tolkinger. Har man lest bibelen vil man se at det er flere versjoner, en berømt versjon er King James som ikke er helt lik dagens versjon, særlig ordvalg, synonymer, sitater og ord som ikke finnes på engelsk viser at det er vanskelig å oversette feilfritt uten å måtte ta ord som ikke har helt samme betydning for å forstå teksten.   Da blir ordrette sitater nokså pussig å tolke som fullstendig ufeilbarlige. 

Liker da bedre å være en del av den protestantiske kirken i Norge, nokså enkelt og ryddig, med en frihet og trygg praksis av religion som gjør at Norge er en trygg havn for religiøst forfulgte fra hele verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...