Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere får inn en bunke søknader. Har dere en systematisk prosess eller liste, for hvilken søknader går i søppelbunken i hvilken rekkefølge? Og hva er i såfall rekkefølgen? 

Anonymkode: 1385c...ef3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er 2017. En får ikke inn en "bunke", en får en liste med dokumenter. 

Så åpner noen dem og noterer:

Navn - bosted - alder - utdanning - arbeidserfaring - referanser

Så sorterer man denne listen og stryker alle uten relevant utdannelse og erfaring. Om noen har ikke-relevant men spennende erfaring kommer de ofte med (folk som tenker annerledes er bra).

Deretter intervjuer man de mest lovende.

Anonymkode: 62b7a...887

• Liker 1
Skrevet

Søkerlister skrives fortløpende etter som søknadene kommer inn, når stillinger er utlyst. Åpne søknader der vi ikke har utlyst stillinger, går rett i makuleringsmaskinen.

Anonymkode: c195d...96a

Gjest Overrasket
Skrevet

Da jeg var student hadde jeg en arbeidsgiver som brukte følgende løsning: Han samlet alle søknadene i en bunke, så kastet han den øverste halvdelen. Som han sa: "I denne bedriften har vi ikke plass til folk med lite flaks". 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søkerlister skrives fortløpende etter som søknadene kommer inn, når stillinger er utlyst. Åpne søknader der vi ikke har utlyst stillinger, går rett i makuleringsmaskinen.

Lol! Hvorfor blir arbeidsledige fortalt at mange får jobb ved bruk av åpen søknad? Virker som de fleste blir bare makabert.  

Skrevet

Får søknader elektronisk. Sorterer bort de som ikke har relevant utdanning, og deretter rangerer jeg etter erfaring. 

Anonymkode: 3535b...e1b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lol! Hvorfor blir arbeidsledige fortalt at mange får jobb ved bruk av åpen søknad? Virker som de fleste blir bare makabert.  

Mulig private bedrifter ikke makulerer? Hva arbeidsledige blir fortalt kan ikke jeg gå god for. Offentlige stillinger skal lyses ut, ingen får ansettelse uten utlysning, det er regelverket.

Makabert, hva mener du med det? 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Makabert, hva mener du med det? 

Makaber, som vekker tanker om døden, dyster; grotesk-uhyggelig.

Skrevet

Vi henter ut lister over søkerne. Det første vi ser på er om de har pedagogisk utdanning. Deretter ser vi på arbeidserfaring og fagkombinasjon. Skal vi ha norsklærere er det de søknadene vi først ser på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...