Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg har prøvd å google meg til svaret, men kom vel ikke helt i mål. Jeg er snart ferdig med en 3-årig bachelor, men leker litt med tanken på å studere medisin om noen år. Problemet er jo at karakterene mine fra VGS ikke holder mål i det hele tatt. Jeg gikk to år yrkesfag og siste året tok jeg påbygg. Jeg har jo ikke særlig lyst (eller råd) til å måtte ta opp alle yrkesfagene igjen. Hvordan fungerer egentlig 23/5-regelen? Kan jeg ta opp de 6 fagene som kreves der på nytt slik at jeg får de karakterene jeg trenger? I tillegg til realfagene jeg mangler selvsagt (har kun R1 og kjemi 1). Blir resten av vitnemålet "slettet"? Skjønner også at de 6 fagene utgjør ett år, og bachelorutdanningen min utgjør tre år. Det er vel 5 års yrkes- eller utdanningserfaring man behøver? 

Hadde vært flott om det var en løsning for oss som tok dårlige valg tidligere i livet, men som har motivasjonen litt mer på plass nå. Jeg blir 27 i år, så vil ha fullt med alderspoeng neste år med 23/5-regelen. Så, hvordan fungerer denne regelen egentlig? 

Takker for svar! 

Anonymkode: 3bf1d...f57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les på samordna opptak sine sider. Tror ikke du kommer inn på medisin med denne regelen.

Anonymkode: b5669...432

Skrevet

Slik jeg har forstått det, så kan man ikke bruke 23/5-regelen hvis man har fullført videregående og fått studiekompetanse.

Anonymkode: 30f85...19d

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg har forstått det, så kan man ikke bruke 23/5-regelen hvis man har fullført videregående og fått studiekompetanse.

Jo, man kan dessverre det. Veldig urettferdig mot yngre søkere som har et fullverdig vitnemål, men sånn er nå reglene. Man slipper billig unna når man er en eldre søker. 

Anonymkode: 8c512...71a

Skrevet

Det går helt fint å bruke 23/5 regelen på medisin + realfagene. Der som er viktig er imidlertid at man ikke får alderspoeng på denne ordningen fra det året du fyller 24. Det er altså først når man blir 28 år at det gir mening å bruke denne ordningen for å komme inn på medisin hvor man er avhengig av alderspoeng. 

Forøvrig er det samfunnsøkonomisk nyttig at 26 åringer ikke tar opp hele vitnemålet sitt fra vgs. 

Anonymkode: 68510...793

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man kan dessverre det. Veldig urettferdig mot yngre søkere som har et fullverdig vitnemål, men sånn er nå reglene. Man slipper billig unna når man er en eldre søker. 

Billig unna?Selvom du kan bruke 23/5 regelen betyr det ikke at man kommer 'foran i køen' på noen som helst måte. Og det er bra at de som er over 23 år og som faktisk har erfaring fra arbeidslivet kan fylle på sin faglige kompetanse.

Er altfor mange småttiser som melder seg på studier uten å vite hva det innebærer,rett og slett fordi de er for unge og umodne. De tror teori og praksis er det samme og får sjokk når de skal ut i arbeidslivet. Da er det mer urettferdig at middelmådige studenter kan dra med sitt 4-er i snitt til Polen og bli lege.

• Liker 2
Skrevet

Kan noen forklare hva 23/5 regelen er?

Anonymkode: b7f24...a84

Skrevet

Kontakt Fylkeskommunen din der du bor. Be om kontakt med dem som vurderer realkompetanse. Der vil du få svar.

Anonymkode: 6617d...eeb

Skrevet
10 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Billig unna?Selvom du kan bruke 23/5 regelen betyr det ikke at man kommer 'foran i køen' på noen som helst måte. Og det er bra at de som er over 23 år og som faktisk har erfaring fra arbeidslivet kan fylle på sin faglige kompetanse.

Er altfor mange småttiser som melder seg på studier uten å vite hva det innebærer,rett og slett fordi de er for unge og umodne. De tror teori og praksis er det samme og får sjokk når de skal ut i arbeidslivet. Da er det mer urettferdig at middelmådige studenter kan dra med sitt 4-er i snitt til Polen og bli lege.

23/5-regelen er den enkleste måten å anskaffe seg studiekompetanse på. Når man allerede har studiekompetanse er dette en usedvanlig enkel måte å forbedre vitnemålet sitt, og det kun fordi man er eldre. Det er ekstremt lite samfunnsøkonomisk å ha alderspoeng og 23/5-regelen på populære studier med skyhøye poenggrenser. Ja, for du er vel klar over at de fleste sitter og venter på alderspoengene? 

I det siste avsnittet snakker du vel mer om deg selv enn noen andre. Selv om du ikke klarte medisinstudiet vil ikke det si at andre vil ha tilsvarende erfaring. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan man. Hvis man er over 23 og har sendt inn dokumentasjon på de fem årene jobb så blir man automatisk vurdert etter det som er mest gunstig for deg som søker faktisk :) enten 23/5 eller vanlig vitnemål. 

Anonymkode: 04104...ae2

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

23/5-regelen er den enkleste måten å anskaffe seg studiekompetanse på. Når man allerede har studiekompetanse er dette en usedvanlig enkel måte å forbedre vitnemålet sitt, og det kun fordi man er eldre. Det er ekstremt lite samfunnsøkonomisk å ha alderspoeng og 23/5-regelen på populære studier med skyhøye poenggrenser. Ja, for du er vel klar over at de fleste sitter og venter på alderspoengene? 

I det siste avsnittet snakker du vel mer om deg selv enn noen andre. Selv om du ikke klarte medisinstudiet vil ikke det si at andre vil ha tilsvarende erfaring. 

Det er ikke 23/5 regelen som ikke er samfunnsøkonomisk, det er alderspoengene som er. Det gjør at folk må vente til de er hhv 23 og 28 for å komme inn med sekundærvitnemål. 23/5 regelen gjør at man må ta opp færre fag og dermed raskere kommer inn på studier, noe som er bra for samfunnet. 

Anonymkode: 68510...793

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er flott at man har sjansen til å forberede snittet sitt og ta opp kjernefagene. Det finnes de som ikke var skoleflinke da bør få en ekstra sjanse og de har mer å tilby etter år i arbeidslivet.

Den eneste gangen jeg har vært i Polen,var i 10ende klasse med Hvite busser så da vet du det.

Skrevet
På 22.2.2017 den 16.43, AnonymBruker skrev:

Heisann!

Jeg har prøvd å google meg til svaret, men kom vel ikke helt i mål. Jeg er snart ferdig med en 3-årig bachelor, men leker litt med tanken på å studere medisin om noen år. Problemet er jo at karakterene mine fra VGS ikke holder mål i det hele tatt. Jeg gikk to år yrkesfag og siste året tok jeg påbygg. Jeg har jo ikke særlig lyst (eller råd) til å måtte ta opp alle yrkesfagene igjen. Hvordan fungerer egentlig 23/5-regelen? Kan jeg ta opp de 6 fagene som kreves der på nytt slik at jeg får de karakterene jeg trenger? I tillegg til realfagene jeg mangler selvsagt (har kun R1 og kjemi 1). Blir resten av vitnemålet "slettet"? Skjønner også at de 6 fagene utgjør ett år, og bachelorutdanningen min utgjør tre år. Det er vel 5 års yrkes- eller utdanningserfaring man behøver? 

Hadde vært flott om det var en løsning for oss som tok dårlige valg tidligere i livet, men som har motivasjonen litt mer på plass nå. Jeg blir 27 i år, så vil ha fullt med alderspoeng neste år med 23/5-regelen. Så, hvordan fungerer denne regelen egentlig? 

Takker for svar! 

Anonymkode: 3bf1d...f57

Du kan ta opp de seks fagene ja, men dem vil ikke telle som ekstra år dersom du allerede har bestått dem tidligere, siden dem da teller inn i tiden du brukte på videregående utdanning.
De resterende realfagene du må ta opp for å oppnå fagkravene derimot, vil telle som en del av de fem praksisårene. 
https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/index.html her står det litt om hva som regnes som praksis. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...