Gå til innhold

hvor lett/vanskelig er det å bli trygdet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på et NAV-forum hvor det hele tiden snakkes om uføretrygd. Det kan virkes som om fryktelig mange er uføretrygdet men det er kanskje et sted  hvor spørsmålene om det tar mest fokus.

jeg lurer rett og slett på hvilke diagnoser som kan gjøre en person hundre prosent uføretrygdet? Jeg er selv i en situasjon hvor jeg har hatt AAP veldig lenge.  NAV konkluderer med at jeg ikke er ferdig avklart. Likevel har jeg mistet AAP og  sliter veldig med å få gjenopptatt det, selv om behandlere mener at jeg absolutt kvalifiserer til gjenopptakelse av AAP. Jeg har i utgangspunktet ikke lyst på ufør, men godt mulig jeg ender opp med gradert uføre, hvis det er det det ender opp med. Har 10 års hull i CV så vanskelig å få en fast jobb i høy stillingsprosent.

Har de som er trygdet først og fremst veldig god medisinsk dokumentasjon eller har de behandlere som er flinke til å skrive erklæringer og kjenner systemet inn og ut ? 

Anonymkode: 68dc9...a56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke diagnoser men funksjon som er hovedkriteriet for trygd. Ingen kan gi deg svar på hvor lett eller hvor vanskelig det er å få gjennomslag for en trygdeytelse. Svaret er nemlig taushetsbelagt hos Nav. 

Videre bør du ta det anonyme mennesker sitter og lirer av seg på et nettsted med en stor klype salt. Gå ut i den virkelige verdenen og se deg rundt, nettet er fiksjon og skjelden virkelighet. 

Anonymkode: d46a1...4d5

• Liker 5
Skrevet

Individuelt hvor lett eller vanskelig det er. Det kommer an på saksbehandlers lynne, trynefaktor, situasjonen din, vurdert arbeidsevne, lege og spesialist erklæringer, tidligere utdannelse og jobbsituasjon osv osv. 

Ellers så er 10% av Norges befolkning ufør og prosentandelen er i sterkt vekst. 

• Liker 1
Skrevet

Det er mange ungdommer som møter opp på NAV og ber om trygd og får det servert i fanget. Det er alt for lett å få trygd i dag. Hvis ikke flere av disse ungdommene blir sparket ut i jobb så vil Norge AS gå konk snart.

Anonymkode: c9db1...5d4

• Liker 3
Skrevet

13 år på attføring og aap. Fikk endelig uføretrygd i for, fikk på første søknad. 

ALLE veier må være utprøvd. Medisinsk tredjelinje behandling på sykehus. 

Anonymkode: 5cc82...0df

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde to målbare, fysiske diagnoser, og begge kvalifiserte til uføretrygd. Ikke nødvendigvis til 100 prosent, men med begge to sammen var det ingen tvil. Det var legen min som oppfordret meg til å søke, jeg har aldri "mast" om det selv, og etter ett møte med saksbehandleren min på Nav, fikk jeg innvilget 100 prosent ufør. Ikke noen kjekk posisjon å være i, skulle mye heller vært frisk og jobbet, men man får ta livet som det kommer.

Jeg har inntrykk av at Nav er mye strengere når det gjelder diffuse, ikke-målbare plager, som vondt i ryggen eller psykiske forhold. Sier ikke at folk med slike plager har mindre rett på trygd enn meg, men det er et trangt nåløye å komme gjennom dersom diagnosen er vag eller usikker, og det er nok også noen med denne type plager som hadde hatt bedre av å jobbe, men som bare ikke gidder. 

Anonymkode: 955dc...bc0

• Liker 1
Skrevet

Diagnose har liten betydning, de er funksjonsgraden som er viktig. 

Anonymkode: aaecc...c1f

• Liker 3
Skrevet

Diagnosene avgjør funksjonaliteten min i mitt tilfelle. Men det skjønte du kanskje?

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på et NAV-forum hvor det hele tiden snakkes om uføretrygd. Det kan virkes som om fryktelig mange er uføretrygdet men det er kanskje et sted  hvor spørsmålene om det tar mest fokus.

jeg lurer rett og slett på hvilke diagnoser som kan gjøre en person hundre prosent uføretrygdet? Jeg er selv i en situasjon hvor jeg har hatt AAP veldig lenge.  NAV konkluderer med at jeg ikke er ferdig avklart. Likevel har jeg mistet AAP og  sliter veldig med å få gjenopptatt det, selv om behandlere mener at jeg absolutt kvalifiserer til gjenopptakelse av AAP. Jeg har i utgangspunktet ikke lyst på ufør, men godt mulig jeg ender opp med gradert uføre, hvis det er det det ender opp med. Har 10 års hull i CV så vanskelig å få en fast jobb i høy stillingsprosent.

Har de som er trygdet først og fremst veldig god medisinsk dokumentasjon eller har de behandlere som er flinke til å skrive erklæringer og kjenner systemet inn og ut ? 

Hvilket NAV-forum er du på?

Anonymkode: aa8a5...471

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

13 år på attføring og aap. Fikk endelig uføretrygd i for, fikk på første søknad. 

ALLE veier må være utprøvd. Medisinsk tredjelinje behandling på sykehus. 

Anonymkode: 5cc82...0df

Gjelder det også gradert ufør, som behandler tenker kan være en løsning?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde to målbare, fysiske diagnoser, og begge kvalifiserte til uføretrygd. Ikke nødvendigvis til 100 prosent, men med begge to sammen var det ingen tvil. Det var legen min som oppfordret meg til å søke, jeg har aldri "mast" om det selv, og etter ett møte med saksbehandleren min på Nav, fikk jeg innvilget 100 prosent ufør. Ikke noen kjekk posisjon å være i, skulle mye heller vært frisk og jobbet, men man får ta livet som det kommer.

Jeg har inntrykk av at Nav er mye strengere når det gjelder diffuse, ikke-målbare plager, som vondt i ryggen eller psykiske forhold. Sier ikke at folk med slike plager har mindre rett på trygd enn meg, men det er et trangt nåløye å komme gjennom dersom diagnosen er vag eller usikker, og det er nok også noen med denne type plager som hadde hatt bedre av å jobbe, men som bare ikke gidder. 

Jeg har to "uspesifiserte" diagnoser som jeg tror gjør det mer komplisert enn om jeg hadde en vanlig, vell kjent diagnose. Jeg forstår at det er strange regler for ufør og jeg er på en måte glad fora jeg ikke er helt i målgruppa eller at noen har kastet ufør etter meg. Men når jeg ikke får forlenget AAP til tross for at leger og psykolog sier at jeg har nedsatt evne, ja da lurer jeg litt på hva som skjer, om bare er den medisinske dokumentasjonen som ikke er bra nok eller om det er litt bingo med tanke på hvem man møter i NAV?

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange ungdommer som møter opp på NAV og ber om trygd og får det servert i fanget. Det er alt for lett å få trygd i dag. Hvis ikke flere av disse ungdommene blir sparket ut i jobb så vil Norge AS gå konk snart.

Anonymkode: c9db1...5d4

Noe sier meg at det du påstår ikke er korrekt, og at du er ute etter å ta unge mennesker. Meget hyggelig menneske, du.

Anonymkode: 848dc...79e

• Liker 4
Skrevet

jeg var til mange utredinger, innleggelser og behandling i flere år uten bedring og mens jeg gikk på aap så hadde jeg flere jobbutprøvinger over noen år før det ble aktuelt å søke ufør. jeg hadde to spesialisterklæringer og en legeerklæring og jeg hadde en kontaktperson på nav som gjorde et grundig forarbeid før jeg søkte og jeg fikk heldigvis ufør på første forsøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...