Gå til innhold

Er mensa.no sin iq- test troverdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg tok nettopp IQ-testen på mensa.no og ble veldig positivt overasket over resultatet. 133 ble den, med 98,6 i prosentil, noe som betyr at jeg i følge testen har høy nok iq til å melde meg inn i mensa :fnise:. Jeg synes det er rart, fordi jeg føler meg ofte ganske dum faktisk. Klarer aldri høyere karaketer enn 4+ i verken fysikk eller R2 for eksempel. Selv om jeg får 6 i fag som norsk, psykologi og rle vel og merke, men det er jo noe helt annet. Suger i sjakk liksom :frkk:

Vet man skal være kritiske til slike tester på nettet, men føler jo at denne har en ganske sterk etos da det er mensa som har laget den. Har noen her tatt den? Syntes dere resultatet virker realistisk for dere?

Anonymkode: 9fbb7...62b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg tok nettopp IQ-testen på mensa.no og ble veldig positivt overasket over resultatet. 133 ble den, med 98,6 i prosentil, noe som betyr at jeg i følge testen har høy nok iq til å melde meg inn i mensa :fnise:. Jeg synes det er rart, fordi jeg føler meg ofte ganske dum faktisk. Klarer aldri høyere karaketer enn 4+ i verken fysikk eller R2 for eksempel. Selv om jeg får 6 i fag som norsk, psykologi og rle vel og merke, men det er jo noe helt annet. Suger i sjakk liksom :frkk:

Vet man skal være kritiske til slike tester på nettet, men føler jo at denne har en ganske sterk etos da det er mensa som har laget den. Har noen her tatt den? Syntes dere resultatet virker realistisk for dere?

Du har nettopp avdekket svakhetene i IQ begrepet. Hvilket er smart nok.

• Liker 2
Skrevet

Av og til kan man slumpe til å ha et heldig øyeblikk på en heldig dag. Kanskje det var din tur plutselig? :) 

Skrevet

Sjakk går mest på teoretisk lære og hukommelse da man må pugge åpninger, forsvars posisjoner og sluttspill som allerede er oppdaget av computere og folk som bobby fischer, garry kasparov og paul morphy. Av den grunn ønsket bobby fischer å forandre sjakken med sin chess960 som er en sjakk variant hvor brikkene blir stilt opp tilfeldig og man av den grunn må bruke kreativ intelligens fremfor teoretiske studier og hukommelse. 

Ellers så virker det som snittet for de som tar online mensa test ligger rundt 120-130. Skal du ta en ekte iq test må du gå til en spesialiset som er utdannet innen dette å ta enten wais eller den ekte mensa testen. Disse testene tar det gjerne opptil 1 eller flere timer å gjennomføre da det er tusen på tusen spørsmål. 

• Liker 2
Skrevet

iQ er et ganske komplisert begrep/felt, likeledes testing. Mensatesten er relativt snever. Den "beste", dvs den mest pålitelige testen er WAIS, og selv denne har feilmarginer (som tas med i betraktningen). 

Jeg har sett flere resultater hos personer som har tatt begge testene, og det er helt gjennomgående at de som ligger på snitt eller litt over på WAIS likevel kan få høye skårer på Mensa. 

Anonymkode: f0618...9f5

Skrevet
3 minutter siden, WubWub skrev:

Sjakk går mest på teoretisk lære og hukommelse da man må pugge åpninger, forsvars posisjoner og sluttspill som allerede er oppdaget av computere og folk som bobby fischer, garry kasparov og paul morphy. Av den grunn ønsket bobby fischer å forandre sjakken med sin chess960 som er en sjakk variant hvor brikkene blir stilt opp tilfeldig og man av den grunn må bruke kreativ intelligens fremfor teoretiske studier og hukommelse. 

Ellers så virker det som snittet for de som tar online mensa test ligger rundt 120-130. Skal du ta en ekte iq test må du gå til en spesialiset som er utdannet innen dette å ta enten wais eller den ekte mensa testen. Disse testene tar det gjerne opptil 1 eller flere timer å gjennomføre da det er tusen på tusen spørsmål. 

Det kan jo være at det virker som at snittet er så høy fordi det er så lett  å lyve om det. Eller så kan det være at de som får høy sier det, og de som får lavt tier..

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

iQ er et ganske komplisert begrep/felt, likeledes testing. Mensatesten er relativt snever. Den "beste", dvs den mest pålitelige testen er WAIS, og selv denne har feilmarginer (som tas med i betraktningen). 

Jeg har sett flere resultater hos personer som har tatt begge testene, og det er helt gjennomgående at de som ligger på snitt eller litt over på WAIS likevel kan få høye skårer på Mensa. 

Anonymkode: f0618...9f5

Jau, jeg tok wais hos spesialistpsykolog som nettopp hadde kurset seg opp om dette for mange herrens år siden. Den var mildt sagt mye mer omfattende og tidkrevende enn noen online tester man finner, tror jeg brukte 2 timer. Online mensa test kan fullføres på 10 minutter - sier seg selv at en så liten test ikke vil ha noe for seg når det kommer til nøyaktighet ergo har den testen liten verdi.

Skrevet
13 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Av og til kan man slumpe til å ha et heldig øyeblikk på en heldig dag. Kanskje det var din tur plutselig? :) 

Så du mener jeg ER dum?:fnise:

• Liker 1
Skrevet

*no comments* :ninja:         lol

Skrevet

Nei, det er den ikke. Jeg bruker å få rundt 115 på den, men på en skikkelig IQ-test fikk jeg 76.

Anonymkode: 660c9...eea

Gjest rayon de soleil
Skrevet

Nå vil den kontrollerte Mensa-testen for de fleste oppleves noe vanskeligere for de fleste enn prøvetesten som ligger ute på nettsidene, altså scorer folk generelt dårligere på den kontrollerte testen enn på prøvetesten.

Man må ta testen som ligger ute for hva den er, altså noe som kan gi en pekepinn på hvor man ligger intelligensmessig. Den kontrollerte testen gir selvfølgelig et mer korrekt svar på dette

Hva gjelder sjakk så er det en myte at man må være spesielt intelligent for å hevde seg, elitespillere i sjakk har blitt testet til å ha intelligens i normalområdet (altså skiller de seg ikke fra øvrige befolkning generelt). Men nå er det en gang slik at de som hevder seg aller best i noe, hva enn det måtte være, musikk, sport litteratur etc. ofte er noe mer intelligent en de som gjør det samme uten å hevde seg. Således er det større sannsynlighet for at verdens beste kakebaker er over snittet intelligent enn omvendt, dog er ikke dette noen regel så det kan være omvendt. Altså trenger man ikke å være en Einstein for å være i verdenstoppen i sjakk, snarere kan man intellegensmessig være normalt utrustet men ha de egenskapene det å bli en elitespiller i sjakk krever.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...