Gå til innhold

Blir du mer eller mindre feministisk av å lese på politikk delen av KG?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange som kritiserer feminismen på dette forumet, føler du dine meninger er styrket, svekket eller endret av diskusjonene?

Anonymkode: 40452...351

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det forblir likt :) 

Anonymkode: f59dc...d91

Skrevet

Har ikke noe å si. Men det får meg til å tenke over folks evne til kritisk tenkning, fortolkning av statistikk, generalisering og kilder. 

Stort sett virker det som de som diskuterer begrepet flittigst legger noe annet i det enn det jeg gjør, og da blir det ganske uinteressante diskusjoner. 

• Liker 2
Gjest canacas
Skrevet

KG generelt har vel gjort meg mer eller mindre feminazi. 

Skrevet

Har dere forstått noe mer om kjønn, eksempelvis om biologiske forskjeller og ulike utfordringer menn og kvinner har?

Skrevet

Jeg har mistet troen på feminismen etter å ha diskutert en del her inne. Feminisme skal være:

feminisme m1 teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene
http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=feminisme&bokmaal=+

I stedet er det blitt til en "hat menn, menn er onde, menn er fæle, stygge, ekle, kvalme". Det er blitt som en slags KKK med kvinner og "black lives matter" er menn.

Det gjør at jeg har mistet respekten for de som kaller seg feminister. 

Anonymkode: 8b9f3...bff

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, canacas skrev:

Selv med tanke på all den legitime kritikken? Eks. at menns lave utdanning, og at ingen ting er gjort med det, kan ha ført til det faktum at svært mange flere ikke har kunne fått barn?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere forstått noe mer om kjønn, eksempelvis om biologiske forskjeller og ulike utfordringer menn og kvinner har?

Nei :) 

Anonymkode: f59dc...d91

Skrevet

Jeg har nok fått litt mer avsmak for feminismen etter å ha lest på KG.

KG er egentlig et bra sted å gå for avsmak for det meste.

Anonymkode: 4ec08...673

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil vel ikke akkurat kalle meg feminist, men jeg ante ikke at det foregikk en "krig" mellom menn og kvinner på internett. Og jeg tror at når kvinner føler seg truet av, unnskyld meg; disse gærningene som henger her, så vil man automatisk, litt etter litt kanskje bli mer bevisst på at for noen menn er kvinner selve ondskapen i verden. Heldigvis er jeg voksen nok til å skjønne at det som regel er en viss type menn som holder på slik (for de av dere som har sett på de TV-programmene som avslører nett-troll, så vet dere hva slags type jeg mener...). 

Anonymkode: f5b13...02d

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil vel ikke akkurat kalle meg feminist, men jeg ante ikke at det foregikk en "krig" mellom menn og kvinner på internett. Og jeg tror at når kvinner føler seg truet av, unnskyld meg; disse gærningene som henger her, så vil man automatisk, litt etter litt kanskje bli mer bevisst på at for noen menn er kvinner selve ondskapen i verden. Heldigvis er jeg voksen nok til å skjønne at det som regel er en viss type menn som holder på slik (for de av dere som har sett på de TV-programmene som avslører nett-troll, så vet dere hva slags type jeg mener...). 

Anonymkode: f5b13...02d

Hvorfor tror du at det er en "krig" mellom menn og kvinner her? Hvem er det som har skriver at kvinner er selve ondskapen i verden?

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, canacas skrev:

:laugh: Forstår deg altfor godt! 

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, canacas skrev:

KG har gjort deg til en mannehater? Hvordan/hvorfor da?

• Liker 1
Skrevet

Det er litt som å spørre om jeg blir mer eller mindre vegetarianer av å lese kritikk mot snø. Det kryr ikke akkurat av feminismekritikere her som faktisk vet hva feminisme går ut på.

• Liker 8
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet innebærer jo at noen har formidlet kunnskap om emnet her inne, og det kan jeg ikke huske å ha sett. Jeg må vel innrømme at hvis jeg skal lære eller få forståelse av noe, så er det ikke KG jeg oppsøker. 

Jeg har oppdaget at enkelte menn har en utfordring når det gjelder å like kvinner generelt, det visste jeg faktisk ikke fra før. Så sånn sett har jeg vel kanskje "forstått noe", likevel. 

• Liker 1
Skrevet

For å få noe ut av en diskusjon må man først være enige om begrepsdefinisjoner. Det har ikke forekommet i noen diskusjoner om feminisme her på kg derfor er det ganske meningsløst å diskutere. 

Skrevet
10 minutter siden, Invicta skrev:

Spørsmålet innebærer jo at noen har formidlet kunnskap om emnet her inne, og det kan jeg ikke huske å ha sett. Jeg må vel innrømme at hvis jeg skal lære eller få forståelse av noe, så er det ikke KG jeg oppsøker. 

Jeg har oppdaget at enkelte menn har en utfordring når det gjelder å like kvinner generelt, det visste jeg faktisk ikke fra før. Så sånn sett har jeg vel kanskje "forstått noe", likevel. 

Jeg er en som diskuterer dette her, og jeg har ingen problem med å like kvinner. Heller tvert om, liker damer bedre enn de fleste andre.

Skrevet
16 minutter siden, Frøkensina skrev:

For å få noe ut av en diskusjon må man først være enige om begrepsdefinisjoner. Det har ikke forekommet i noen diskusjoner om feminisme her på kg derfor er det ganske meningsløst å diskutere. 

På 13.3.2016 den 9.59, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke et nøytralt uttrykk. Det er derfor det heter, "partileder", i dag og ikke, "partiformann", eller, "talsperson" og ikke, "talsmann".

feminisme m1

Noe mer du ville, "feminist"?

Anonymkode: cb509...dbe

På 20.12.2015 den 22.32, AnonymBruker skrev:

feminisme m1
teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene
http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=feminisme&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Sånn, så vet vi alle hva vi mener med ordet "feminisme".

Anonymkode: d73d3...544

På 15.12.2012 den 19.04, AnonymBruker skrev:

feminisme ~is'me -n teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene

Anonym poster: 6e6e217f06738e22b130a2e1fbd7b597

På 29.1.2014 den 23.07, AnonymBruker skrev:
Letter-K-blue-icon.png
feminisme m1 teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene

Finner ingen god kilde på hva MRA er.

Men feminisme er ikke noe "for kvinner" og MRA "for menn". Feminisme er for likestilling mellom alle mennesker. Hva MRA er kan jeg ikke svare på, det ser ikke ut til at der er noen felles betegnelse mellom disse som kaller seg MRA. Ut over å være "mot feminisme" ser det heller ikke ut til at MRA har stort av politiske tanker eller mål de kjemper for/mot.

Anonymous poster hash: 0133d...f2e

På 22.11.2015 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Selv synes jeg denne er kortfattet og midt i blink. :)

feminisme m1 teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene
http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=feminisme&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Anonymkode: 80292...1bc

På 8.10.2014 den 0.05, AnonymBruker skrev:

feminisme m1

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=feminisme&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Anonymous poster hash: 0afd2...70b

På 13.9.2014 den 10.03, AnonymBruker skrev:

Jeg gir blaffen. Jeg mener det er viktig å stå for og kjempe for det man mener og tror på. Koste hva det koste vil. Og samme hva andre mener om mine meninger så står jeg for dem.

Jeg synes for øvrig det er rart du kaller feminisme for "kjønnsdiskriminerende".

feminisme teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene
http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=feminisme&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Anonymous poster hash: f5743...95d

På 25.8.2015 den 18.21, AnonymBruker skrev:

feminisme m1 teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene

Anonymous poster hash: 0c11c...214

På 11.10.2010 den 0.03, Gjest Anjelika skrev:

Jeg tror mye av vår uenighet kommer av forskjeller i hvordan vi definerer feminisme.

feminisme

~is'me -n

1 teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene

2 organisert arbeid for kvinners retter i arbeids- og samfunnsliv, særlig om en bevegelse på 1800- og 1900-tallet som arbeidet for kvinners likestilling og frigjøring, jf *nyfeminisme

Jeg er nok mest på nr 1, dere som tror at det handler om kvinnen versus mannen tenker vel mest på noen virkninger av nr 2.

Fra mitt synspunkt så nedsabler dere teorier som ikke finnes innen moderne feminisme engang, roper om at mannen må få ordet når han allerede har det og viser at dere åpenbart ikke har fått med dere at kjønnsdiskriminering som rammer mannen er et felt innenfor kvinne- og kjønnsforskning som feminister er glødende opptatt av.

Jeg kan forstå at dere ser urettferdighet her og der når det gjelder begge kjønn, det gjør jo jeg også. Er jo nettopp derfor jeg er så interessert i dette feltet. Men jeg synes det er noe spesielt at dere angriper det ene vitenskapelige feltet som faktisk sysler med å påvise og diskutere disse forskjellene dere selv peker på. Burde ikke være så vanskelig å forstå at jeg hisser meg opp.

På 31.12.2014 den 20.32, AnonymBruker skrev:

feminisme m1

Anonymous poster hash: bd379...e5a

På 19.5.2013 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Bravo Sötnos! ;)

Nä då, f'låt ;)

Men jo, du har helt rätt i det. Feminism beskrivs så bra av det norska språkrådet:

feminisme m11 teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene

Det vill säga att bägge könen står jämnställt. Det är för övrigt lite svårt att kämpa för, för många av dom traditionella feministerna tänker i patriarkalska spår, "kvinnan är den svaga som måste försvaras från mannen". På så sätt stödjer dom om hållningar som: "unga tjejer måste försvaras från killar, för killar tänker bara sex". Detta är precis samma tankespår som patriarkiet har. På så sätt kämpar man för att upprätthålla patriarkiet, inte bekämpa det. Eller att bara män kan skada och tjejer är alltid offer, mycket större offer än män, när det föregår våld i hemmet. Ett offer är ett offer oansätt kön.

Men ja, jag tänker i samma spår som du. Så tack för att du delade med dig dom tankarna. Då vet jag att jag inte är den enda som tänker så!

(Och nu får jag väl skit av Mette för att jag skrivit på svenska, det har jag fått förr)

Anonym poster: 07dc34545433b3eedbc2e349ee5201ff

På 20.10.2006 den 11.59, Champagnepiken skrev:

Ordbokdefinisjonen på feminisme er en teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene. Og stort mer komplisert er ikke mitt syn på feminisme - jeg vil ikke finne meg i å få høre at det er ting jeg ikke kan gjøre fordi jeg er jente.

Så er det mange som vil superkomplisere dette, snakke om undertrykking av kvinner eller menn etc., ujevnheter i dagens samfunn med tanke på verneplikt, lønnsforskjeller osv., men for meg er grunndefinisjonen på feminisme likestilling. Altså ikke at kjønnene skal være helt like, men at man skal ha de samme mulighetene uavhengig om man er kvinne eller mann.

På 30.7.2013 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Sånn, så har en noe å forholde seg til.

Anonymous poster hash: b8dff...aaf

På 12.3.2003 den 18.03, Melian skrev:

Akkurat noe av det du tar opp der, synes jeg også er veldig viktig å tenke over Sissan.

Har også møtt på holdninger at kvinnelige ledere (om de er tøffe eller ikke) er bitch'er, mens menn er gode ledere når de gjør tilsvarende. Og disse holdningene kommer like mye fra kvinner som fra menn. Det er som en annen sa tidligere, mye verre at kvinner motarbeider en, når en kjemper for likestilling. Men det er ikke bare på dette området kvinner trenger å få mer bevisstgjøring rundt.

Det andre er at man bør være såpass real at likestillingskampen bør gå begge veier. Ser jo bare den forskrekkende motstanden mot at fedre skal ha like rettigheter som mødrene. Ikke så lenge siden det var "lynsjestemning" på kg over den nye loven om at fedre kan kreve DNA/farskapstest.

Slik sett så er jo jeg ikke opptatt av bare feminisme om man bruker definisjonen kvinnesak. Men jeg bruker heller begrepet feminisme som teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene. Altså begge kjønnene.

På 22.1.2011 den 16.04, Gjest Gjest skrev:

Nei, det er klippet fra 2009. Da Anna Anka var så populær. Men det er jo ikke en gang to år siden da...

Men det er jo din plikt som kvinne... :ironi:

feminisme ~is'me -n teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene

(Fra norsk språkråds ordliste)

Hva er det som er galt med å være for likestilling mellom kjønnene?

På 24.1.2011 den 11.03, Gjest Gjest skrev:

Få se her...

kilde: Norsk Språkråds Ordliste

Ja, dette høres ut som noe fælt å være. Og hvordan det er mulig å være en feminist og hate kvinner/menn er hinsides meg, men det er sikkert en logikk som fungerer fint oppi hodet til TS?

Er det noe vi har vært enige om opp gjennom tidene, her på KG, så er det hva feminisme er for noe. Noen av disse innleggene er fra 2003, altså nesten 15 år gamle! Det er ingen tvil om hva feminisme er. Tvilen er om de som kaller seg feminister faktisk er feministiske, det vil si, om de faktisk kjemper for feminisme eller om de kjemper for kjønnsfascisme. Noen tvil er det vel ikke, det er ganske tydelig at mange av de som kaller seg feminister er rene kjønnsfascister. Nå er de begynt å spre hat mot transseksuelle (kvinner som er født med mannlig kjønnsorgan men har operert seg til kvinner senere i livet) også, i rent hat mot alt som ikke er "kvinne". Ren kjønnsfascisme.

• Liker 1
Skrevet

Mer!

Anonymkode: e2bc8...b16

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe vi har vært enige om opp gjennom tidene, her på KG, så er det hva feminisme er for noe. Noen av disse innleggene er fra 2003, altså nesten 15 år gamle! Det er ingen tvil om hva feminisme er. Tvilen er om de som kaller seg feminister faktisk er feministiske, det vil si, om de faktisk kjemper for feminisme eller om de kjemper for kjønnsfascisme. Noen tvil er det vel ikke, det er ganske tydelig at mange av de som kaller seg feminister er rene kjønnsfascister. Nå er de begynt å spre hat mot transseksuelle (kvinner som er født med mannlig kjønnsorgan men har operert seg til kvinner senere i livet) også, i rent hat mot alt som ikke er "kvinne". Ren kjønnsfascisme.

Det at flere har postet en korrekt definisjon på begrepet betyr ikke at andre har forholdt seg innenfor definisjonen i diskusjonene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...