Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man har en kontrakt som sier at arv skal holdes utenom skifte/samlivsbrudd, og eies ene og alene av arvemottaker.

Hva om:

Om jeg hypotetisk arver en klokke. Denne er verdsatt til 10 000 kr. Jeg selger klokken og bruker pengene på en vaskemaskin . Faller arven da bort?

Samme spørsmål gjelder for så vidt litt dyrere ting: Jeg arver et hus. Selger huset, og får 1 mill på konto. Vi bruker pengene på en båt, reiser jorden rundt og kjøper oss nytt drivhus.

Hvor slutter arv å være arv, og går over i å være felleseie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sørg for "paper trail". Det vil si at det kan spores at det var arven som ble solgt og de pengene som ble brukt til den og den eiendelen.

Anonymkode: d8e3c...141

• Liker 2
Skrevet

Når det ikke kan spores eller sannsynliggjøres lengre. 

Anonymkode: a53d8...4db

• Liker 1
Skrevet

Du bestemmer over din arv. Velger du å omgjøre arven til noe felles, for så å la arvens verdi, fordufte, så er arven historie. 

Velger du å kjøpe vaskemaskinen, så vil jo den kunne brukes en periode inntil den er oppbrukt, ergo arven er fordiftet. Er du smart ogmopptatt av å bevare arven, så har du løpende samboerkontrakt eller annet dukument, der det beskrives at din arv er omgjort til x gjenstand og skal fortsatt være i ditt eie. Båtkjøpet registreres så klart i ditt navn, du betaler forsikringer og driftsutgifter.

Å ha samboerkontrakt før man gifter seg, der ene eie/særeie og felles eie er listet opp gjør ting mer ryddig, både i samboerforhold og ikke minst dersom man gifter seg og senere skiller seg. Kast derfor aldri en samboeravtale selv om dere inngår ekteskap. 

Spørsmålet ditt koker vel ned til om du ønsker å beholde din arv som arv eller dele den? 

Anonymkode: 91bed...501

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Calleia skrev:

Om man har en kontrakt som sier at arv skal holdes utenom skifte/samlivsbrudd, og eies ene og alene av arvemottaker.

Hva om: Om jeg hypotetisk arver en klokke. Denne er verdsatt til 10 000 kr. Jeg selger klokken og bruker pengene på en vaskemaskin . Faller arven da bort?

Samme spørsmål gjelder for så vidt litt dyrere ting: Jeg arver et hus. Selger huset, og får 1 mill på konto. Vi bruker pengene på en båt, reiser jorden rundt og kjøper oss nytt drivhus.

Hvor slutter arv å være arv, og går over i å være felleseie?

For ektefeller slutter arv å være arv når arven ikke lenger "klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen" (ekteskapslova § 59). Så lenge verdien klart kan føres tilbake til midler som er arvet, så kan den "kreves holdt utenfor delingen".  Delingen det her siktes til er delingen av "ektefellenes samlede formue som er felleseie" ved opphør av ekteskapet. Det vil si ved separasjon/skilsmisse, død og enkelte andre situasjoner.

Vær klar over at din bruk av "felleseie" er en annen enn ekteskapslova sin. "Felleseie" betyr nemlig ikke "sameie". "Felleseie" er "ektefellenes normale formuesordning, som gjelder hvis ikke noe annet er avtalt". Har de avtalt noe annet enn felleseie, så har de såkalt særeie.

To personer som er gift, eier sine ting alene med mindre de kjøper noe sammen. Da blir det sameie. Ellers eier de sine ting alene. Det er først ved separasjon/skilsmisse eller død at skillet mellom felleseie og særeie får betydning, for mens hver beholder det som er særeie, så likedeles det som er felleseie, men det er også her et unntak: "Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen." (ekteskapslova § 59 - såkalt skjevdeling)

Det betyr som sagt ikke at de eier noe sammen. Sameie betyr at man eier noe sammen, og det gjør gjerne ektefeller, men noe eier de også hver for seg.

Når det gjelder arv, så ser du av sitatet mitt fra ekteskapslova at ikke bare selve de arvede tingene, men også ting man har kjøpt for penger man har fått for ting man har arvet, kan holdes utenfor delingen. 

Ektefeller trenger ingen kontrakt som sier at arv skal eies alene av den som arvet, og holdes utenom skiftet ved samlivsbrudd, for dette følger direkte av lova. 

Så hvis du er gift og arver ei klokke som er verdt kr 10 000, for så å selge den og bruke pengene til å kjøpe ei vaskemaskin til kr 10 000, så er vaskemaskina di alene, for ekteskapslova § 59 sier at ""Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen." 

Og hvis du arver et hus, som du selger for kr 1 million, så er pengene dine alene akkurat som huset var ditt alene, og når du kjøper en båt for deler av pengene, så er båten din alene, og når du kjøper et drivhus for resten av pengene, så er drivhuset ditt alene. Arv du bruker på å reise jorda rundt for er oppbrukt og dermed ikke tema ved et samlivsbrudd. 

For samboere skjer det ingen likedeling av nettoformua ved samlivsbrudd. Hver beholder sitt, og det som er i sameie, deles i samsvar med eierandelene. 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...