AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #1 Skrevet 22. februar 2017 Vi skal bygge hus på en gård, og ønsker å holde kostnadene lave. Et av tiltakene vi vurderer er utedo fremfor vannklosett, og heller gå for en badestamp istedenfor dusj (eventuelt utendørsdusj). Dette vil da bli mye billigere, siden vi vil slippe unna med å bygge våtrom, men er det lov å gjøre det slikt når man bygger nytt hus i dag? Eller er det noe i loven som spesifikt forbyr det, eventuelt krever at det bygges våtrom/vannklosett? Utedoene på DNT-hyttene er ganske ålreight, og på noen av dem slipper man å gå ut av huset for å bruke toalettet. Dessuten vil vi gjenbruke ekskrementene som gjødsel i grønnsakshagen. Anonymkode: 0cf70...2db
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #2 Skrevet 22. februar 2017 Wow. Bare wow... Håper ikke dere har eller skal ha barn, som skal ha venner på besøk... Forhåpentligvis finnes det en forskrift som sier at en bolig må inneholde både vannklosett og dusj for å godkjennes som helårsbolig. Anonymkode: b4453...901 8
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #3 Skrevet 22. februar 2017 Dette avgjør hver og en kommune. Søk kommunen du skal bygge i. Anonymkode: 29eb3...3ea 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #4 Skrevet 22. februar 2017 Hva med forbrenningstoalett? Det koster noen tusen, men sikkert mindre enn å bygge våtrom og legge avløp. Mangel på moderne avløp er vel en av hovedgrunnene som ofte blir oppgitt for at det er ulovlig å bruke hytta som helårsbolig, men vet ikke hvor mye hold det er i dette (altså, hvorvidt dette er noe som sjekkes og følges opp). Er jo fortsatt en del eldre mennesker utpå landet som ikke har avløp i boligen sin, lurer på om det er andre regler for eldre boliger som aldri har hatt toalett installert. Anonymkode: 8a280...4a2 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #5 Skrevet 22. februar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med forbrenningstoalett? Det koster noen tusen, men sikkert mindre enn å bygge våtrom og legge avløp. Mangel på moderne avløp er vel en av hovedgrunnene som ofte blir oppgitt for at det er ulovlig å bruke hytta som helårsbolig, men vet ikke hvor mye hold det er i dette (altså, hvorvidt dette er noe som sjekkes og følges opp). Er jo fortsatt en del eldre mennesker utpå landet som ikke har avløp i boligen sin, lurer på om det er andre regler for eldre boliger som aldri har hatt toalett installert. Anonymkode: 8a280...4a2 Avsporing, men ja det er forskjellige regler for nye og gamle hus. Gamle hus forholdt seg til det som var byggeregler når huset ble oppført, mens nye hus på bysser i hht dagens forskrifter. Anonymkode: fd120...c41 2
CutTheRope Skrevet 22. februar 2017 #6 Skrevet 22. februar 2017 Alle nybygg må følge TEK10 så vidt jeg har forstått. Der står følgende: § 12-9. Bad og toalett (1) Boenhet skal ha minst ett bad og toalett der følgende skal være oppfylt: a) Størrelse og planløsning skal være slik at det er fri gulvplass til en snusirkel med diameter på minimum 1,5 m foran toalett, minimum 0,9 m fri gulvplass på den ene siden av toalettet og minimum 0,2 m på den andre siden. Det skal være fri passasjebredde på 0,9 m fram til fri plass ved siden av toalett. b) Det skal være mulighet for trinnfri dusjsone. c) Vegg i dusj og toalettsone skal gi festemulighet for ettermontering av nødvendig utstyr. Så uten å være noe ekspert på dette, så regner jeg med at dere ikke vil få tillatelse til å bygge et nytt bygg uten bad/toalett. https://dibk.no/byggeregler/tek/3/12/ii/12-9/ 2 1
prt90 Skrevet 22. februar 2017 #7 Skrevet 22. februar 2017 Hvor og hvordan det er lov å bo er meget strengt regulert så dere slipper ikke unna med å bygge et hus uten bad. Disse reguleringene er selve bærebjelken i boligprisene i Norge så kan garantere at dere ikke slipper unna med slikt. Det neste er vel at dere vil bygge soverom uten godkjent utsikt ;) Hvis dere først bygger et nytt hus tror jeg forøvrig ikke det er så fryktelig mye å spare på å droppe våtrom.. Da ville jeg heller lagt membran & fliser selv om jeg på død liv skulle spart penger på badet :) Det er vel til og med lov å gjøre rørleggerarbeidet selv (vil ikke anbefale det)
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #8 Skrevet 22. februar 2017 1 time siden, prt90 skrev: Hvor og hvordan det er lov å bo er meget strengt regulert så dere slipper ikke unna med å bygge et hus uten bad. Disse reguleringene er selve bærebjelken i boligprisene i Norge så kan garantere at dere ikke slipper unna med slikt. Det neste er vel at dere vil bygge soverom uten godkjent utsikt Hvis dere først bygger et nytt hus tror jeg forøvrig ikke det er så fryktelig mye å spare på å droppe våtrom.. Da ville jeg heller lagt membran & fliser selv om jeg på død liv skulle spart penger på badet Det er vel til og med lov å gjøre rørleggerarbeidet selv (vil ikke anbefale det) Membran trengs ikke på et bad. Anonymkode: ffe29...7a0
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #9 Skrevet 22. februar 2017 Men - det er vel lov å bo i sin egen bolig mens den er under bygging eller oppussing? Er det noen regler for når bad og avløp må være ferdigstilt, eller kan TS benytte seg av et smutthull her? Altså bruke stamp og komposttoalett e.l. mens våtrom er "under bygging". Anonymkode: 8a280...4a2
Gjest Catalina Culès Skrevet 22. februar 2017 #10 Skrevet 22. februar 2017 (endret) Huff dette hørtes veldig tungvindt ut. Endret 22. februar 2017 av Catalina Culès
*Frida* Skrevet 22. februar 2017 #11 Skrevet 22. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men - det er vel lov å bo i sin egen bolig mens den er under bygging eller oppussing? Er det noen regler for når bad og avløp må være ferdigstilt, eller kan TS benytte seg av et smutthull her? Altså bruke stamp og komposttoalett e.l. mens våtrom er "under bygging". Anonymkode: 8a280...4a2 Nei. Man har ikke lov å flytte inn i bolig før ferdigstillelseattest foreligger. Vi fikk dispensasjon til å flytte inn i nybygg før trappen til 2. etasje var på plass. Og da var 2. etasje kun tomme, uferdige rom. (altså vi hadde alt på 1 plan) 1
Leo Skrevet 22. februar 2017 #12 Skrevet 22. februar 2017 Uavhengig av hva som er lov og ikke ville jeg aldri i verden ha bygd et hus beregnet som helårsbolig uten våtrom i 2017. Hvis man vil spare penger er det fullt mulig å bygge et lite hus som er tegnet og bygget slik at det er enkelt og billig å utvide siden. F.eks. har vi en utebod på ca. 50 kvadratmeter hvor alt er tilpasset slik at den kan bli boligareal med relativt enkle midler, men hvor byggekostnaden likevel var mye lavere enn om det skulle ha vært ferdig innredet areal. Men altså permanent bolig uten bad/vannklosett og vaskerom? Aldri i verden! 3
Druid Skrevet 22. februar 2017 #13 Skrevet 22. februar 2017 2 timer siden, CutTheRope skrev: Alle nybygg må følge TEK10 så vidt jeg har forstått. Der står følgende: § 12-9. Bad og toalett (1) Boenhet skal ha minst ett bad og toalett der følgende skal være oppfylt: a) Størrelse og planløsning skal være slik at det er fri gulvplass til en snusirkel med diameter på minimum 1,5 m foran toalett, minimum 0,9 m fri gulvplass på den ene siden av toalettet og minimum 0,2 m på den andre siden. Det skal være fri passasjebredde på 0,9 m fram til fri plass ved siden av toalett. b) Det skal være mulighet for trinnfri dusjsone. c) Vegg i dusj og toalettsone skal gi festemulighet for ettermontering av nødvendig utstyr. Så uten å være noe ekspert på dette, så regner jeg med at dere ikke vil få tillatelse til å bygge et nytt bygg uten bad/toalett. https://dibk.no/byggeregler/tek/3/12/ii/12-9/ Som du ser av regelverket her, så står det ingenting om teknisk implementering. Så lenge utedassen eller snurredassen er handicapp vennlig, er man i mål. Det er andre issues i TEK10 / TEK17, men hvis kommunen aksepterer det, er det fullt mulig å bygge uten vannklosett. Det er dog en del regler kommunen er pliktig til å følge som setter grenser for hva de får lov til å godta, så jeg ville ikke ha forventninger om veldig frie tøyler. Og du totalt ødelegger verdien av huset.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #14 Skrevet 22. februar 2017 Hvordan skal dere få dusjet vinterstid TS med utendørsdusj og badestamp? Anonymkode: 30691...fdc
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #15 Skrevet 22. februar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men - det er vel lov å bo i sin egen bolig mens den er under bygging eller oppussing? Er det noen regler for når bad og avløp må være ferdigstilt, eller kan TS benytte seg av et smutthull her? Altså bruke stamp og komposttoalett e.l. mens våtrom er "under bygging". Anonymkode: 8a280...4a2 Jeg ikke bare tror, men er overbevist om at du trenger å sette deg grundig inn i lover og regler før du tenker å sette spaden i jorden for å bygge noe som helst. I tillegg, å bruke utedo fra mennesker til gjødsel i grønnsakshage? Hvor tar du den ideen fra? Har du noen gang sett inn i en utedo? Anonymkode: 29eb3...3ea 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #16 Skrevet 22. februar 2017 Hva hvis man flytter et gammelt hus uten våtrom? Anonymkode: 3decb...4b3
Hulderen Skrevet 22. februar 2017 #17 Skrevet 22. februar 2017 Du sier at dere skal bygge hus på en gård. Men da er det vel et gammelt hus der fra før? Det billigste vil være å ta i bruk det gamle huset, ikke rive og bygge nytt. 1
Thyra Skrevet 22. februar 2017 #18 Skrevet 22. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette avgjør hver og en kommune. Søk kommunen du skal bygge i. Anonymkode: 29eb3...3ea Nei, reglene er de samme. Slik som trådstarter tenker å bygge vil det kun bli godkjent som fritidsbolig. Men en del kommuner ser i mellom fingrene med innbyggere som bor permanent i fritidsboligene sine. Jeg skjønner jo at det må være visse regler, men synes personlig det er alt for strengt. Hvis folk har dårlig råd og/ eller er villig til å klare seg med en enklere standard, så burde de få lov til det. Og staten burde ikke legge seg opp i hvor mye tid folk tilbringer på hytta. Det er ikke SÅ lenge siden det var vanlig å klare seg med både utedo og uten innlagt vann og strøm mange steder. Fortsatt finnes det vel enkelte eldre hus rundt om kring og til og med enkelte bygårder i Oslo med utedo. Jeg levde også mine første år med utedo og uten dusj. Jeg led ingen nød. I dag ville vel mange ha sett på det som en barnevernssak... 2 1
Thyra Skrevet 22. februar 2017 #19 Skrevet 22. februar 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men - det er vel lov å bo i sin egen bolig mens den er under bygging eller oppussing? Er det noen regler for når bad og avløp må være ferdigstilt, eller kan TS benytte seg av et smutthull her? Altså bruke stamp og komposttoalett e.l. mens våtrom er "under bygging". Anonymkode: 8a280...4a2 Under oppussing ja, men ikke under bygging. Det er ganske strenge og firkantede regler man må forholde seg til.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #20 Skrevet 22. februar 2017 54 minutter siden, Druid skrev: Som du ser av regelverket her, så står det ingenting om teknisk implementering. Så lenge utedassen eller snurredassen er handicapp vennlig, er man i mål. Det er andre issues i TEK10 / TEK17, men hvis kommunen aksepterer det, er det fullt mulig å bygge uten vannklosett. Det er dog en del regler kommunen er pliktig til å følge som setter grenser for hva de får lov til å godta, så jeg ville ikke ha forventninger om veldig frie tøyler. Og du totalt ødelegger verdien av huset. Stemmer nok det ja. Vann og avløp får du nær sagt enten du vil eller ikke, - med mindre TS skal ha en gammel brønn ute på tunet og bære inn vann selv. Utendørs badestamp med nyfødte høres også upraktisk ut. Anonymkode: f3d0d...d7b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå