Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift og har 2 barn. Mannen min har mye gjeld og nå har han fått 2 tvangsforbyrdelser og dette har han først og fremst skjult for meg. Men nå har han lovet å ordne opp. Problemet mitt er at jeg ikke stoler på dette og vil skilles. Men lurer på hvordan jeg skal gå frem for å ordne advokat for å få særeie på mitt. Må han skrive under på noe? Gi meg masse info takk

Anonymkode: 044c6...f5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gift og har 2 barn. Mannen min har mye gjeld og nå har han fått 2 tvangsforbyrdelser og dette har han først og fremst skjult for meg. Men nå har han lovet å ordne opp. Problemet mitt er at jeg ikke stoler på dette og vil skilles. Men lurer på hvordan jeg skal gå frem for å ordne advokat for å få særeie på mitt. Må han skrive under på noe? Gi meg masse info takk

Det er litt sent å be om særeie når man skal skilles. Det gjør man gjerne ved inngåelse av ekteskap eller hvis den ene parten mottar en betydelig arv eller noe annet. 

Anonymkode: 183f2...2a7

• Liker 3
Skrevet

Som det nevnes ovenfor, er særeie noe man inngår FØR man gifter seg, og tegner for eiendeler osv man har da ved ekteskapets inngåelse. Det kan ikke tegnes når man skiller seg og vil "tinge seg" eiendeler (f.eks. huset) man har oppnådd under ekteskapet sammen med ektefellen.

Du bør kontakte advokat for å høre hvilke muligheter og rettigheter du har, når mannen du er gift med har latt gjelden gå så langt. Dere blir sannsynligvis nødt til å selge huset, da jeg regner med at skyldnerne har tatt pant i hans eierhalvdel av huset (jeg forutsetter at dere som vanlige ektepar eier halvparten hver og står hver med halvparten av lånet). Disse skyldnerne vil nok kreve tvangssalg dersom det er noen verdiøkning og egenkapital bundet opp i boligen dere bor i.

Søk rundt etter skilsmisseadvokat på nettet.

Lykke til. Kan forestille meg hvor sveket og bedratt du må føle deg nå i denne vanskelige situasjonen.

Skrevet

Det er selvfølgelig lov og mulig å inngå særeie etter at man har giftet seg. Spørsmålet er om din mann ønsker det, for ja han må også skrive under.

Anonymkode: 680f8...3f9

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt sent å be om særeie når man skal skilles. Det gjør man gjerne ved inngåelse av ekteskap eller hvis den ene parten mottar en betydelig arv eller noe annet. 

Jaha? Særeie opprettes jo ofte etter at man har giftet seg og er svært vanlig å gjøre. 

Så lenge ts ikke har begynt prosessen med seperasjon eller skilsmisse kan jeg ikke se hvorfor hun ikke kan lage særeie nå.

TS: Jeg inngikk også særeie med min eksmann og tok ut seperasjon 3 måneder senere. Vi er i dag skilt. På den måten sikret jeg meg og mitt. Jeg ville hørt med en advokat, for særeie kan være svært viktig i slike tilfeller som du beskriver her.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Særeie er noe du ordner før du gifter deg for å sikre deg at ting du tar med inn i ekteskapet forblir ditt ved et brudd. Har du ikke særeie, får du med deg ut av ekteskapet det du klarer å bevise var ditt før ekteskapet, noe en advokat ikke kan endre på i ettertid. 

Mottar du noe/arv i ekteskapet og ønsker dette som særeie, må dette ordnes der og da. 

Hvordan sotuasjonen din er i forhold til overnevnte fremkommer ikke, du får finne deg en advokat der du bor med familie/skilsmisse som spesialitet.

Anonymkode: b3ead...6fa

Skrevet
13 minutter siden, SPOCA skrev:

Jaha? Særeie opprettes jo ofte etter at man har giftet seg og er svært vanlig å gjøre. 

Så lenge ts ikke har begynt prosessen med seperasjon eller skilsmisse kan jeg ikke se hvorfor hun ikke kan lage særeie nå.

TS: Jeg inngikk også særeie med min eksmann og tok ut seperasjon 3 måneder senere. Vi er i dag skilt. På den måten sikret jeg meg og mitt. Jeg ville hørt med en advokat, for særeie kan være svært viktig i slike tilfeller som du beskriver her.

Selvfølgelig kan man inngå særeie etter at man har giftet seg, men det er ikke det som er vanlig. Det er gjerne hvis man mottar en betydelig arv f.eks. Og jeg tviler på at kreditorene til mannen hennes vil godta at hun plutselig får særeie på verdiene dersom de har krav som er tvangsfullbyrdet. 

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan man inngå særeie etter at man har giftet seg, men det er ikke det som er vanlig. Det er gjerne hvis man mottar en betydelig arv f.eks. Og jeg tviler på at kreditorene til mannen hennes vil godta at hun plutselig får særeie på verdiene dersom de har krav som er tvangsfullbyrdet. 

Så uvanlig er det vitterlig ikke.

Uansett, det er jeg enig i, det må nok gjøres før krav er tvangsfullbyrdet. Men utifra svarene her virket det som det ikke er mulig å opprette særeie etter at man har inngått ekteskap. Dette er selvsagt fullt mulig. Men når det gjelder gjeldende krav som allerede er fullbyrdet blir saken en annen, men det kan allikvel hjelpe å ha et særeie for eventuelle andre krav som ikke har blitt fullbyrdet, og det kan hende en advokat kan hjelpe i så tilfelle. Det er i så fall vanskelig å vite uten å kjenne saken konkret.

Endret av SPOCA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...