AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #1 Skrevet 22. februar 2017 Vi har funnet en leilighet vi absolutt elsker, innenfor ring 3 i Oslo. Den står ferdig om 2 år. Den store skrekken er jo at vi kjøper i dag ( i et brennhett marked) og selger vår gamle leilighet om 2 år i et dårlig marked. Hvem vet. Ingen har noen krystallkule og kan vite hvordan markedet er om 2 år, men det føles så utrygt å skulle satse alt vi har på et markedet holder seg. Alt har jo bare steget og steget de siste årene og slik kan det jo ikke fortsette.... Jeg prøvde å spørre megleren litt om hva slags angremulighet man evt. har, men da fikk jeg ikke noe vettugt svar.... Anonymkode: e90d3...e4a
CutTheRope Skrevet 22. februar 2017 #2 Skrevet 22. februar 2017 Angremuligheter har man ikke. Har du kjøpt så har du kjøpt og må ta tapet om den faller i verdi. Hva man skal gjøre kommer helt ann på deres økonomiske situasjon. Ja, boligmarkedet kan få seg en knekk og den risikoen må dere være villig til å ta. Det mest sannsynlige utfall vil omtrent alltid være at boligprisveksten er flat eller svakt stigende fremover (om det er så bombesikkert at det faller så ville fallet kommet allerede nå fordi "alle" vet det), men risikoen for fall er der også alltid. Det er sjelden man får boligprisfall på over 20%, ihvertfall i en to-årsperiode. Så jeg vil si at dersom deres økonomiske situasjon er slik at om leiligheten dere har i dag kan falle 20% i verdi uten at dere kollapser fullstendig økonomisk vil jeg si "go for it". Om dere er avhengig av at leiligheten dere har i dag holder seg i pris for å klare dere økonomisk ved overtakelse ville jeg ikke tatt sjansen på å kjøpe. 1
Grønt blad Skrevet 22. februar 2017 #3 Skrevet 22. februar 2017 Jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe. Tviler på at det blir noe stort fall i Oslo. Dersom det blir et fall, blir nok fallet lite, da Oslo opplever enorm befolkningsvekst, og folk ønsker å bo sentralt. 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #4 Skrevet 22. februar 2017 Et alternativ er jo å selge leiligheten nå og leie frem til dere overtar den nye. Anonymkode: 6d639...217 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #5 Skrevet 22. februar 2017 Huff, du TS er bare en av mange som spår dommedag i fremtiden. Ingenting som tyder på at prisene på boliger i dag er overpriset. Men men jeg kan ikke gjøre noe med deg om du selv er overbevist på det http://www.dn.no/nyheter/2017/02/18/1349/Makrookonomi/analytiker-malt-pa-denne-maten-har-boligprisene-i-norge-aldri-vaert-lavere Anonymkode: 61d74...a7d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #6 Skrevet 22. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et alternativ er jo å selge leiligheten nå og leie frem til dere overtar den nye. Anonymkode: 6d639...217 Det virker ganske bortkastet, da betaler vi jo ned på andres lån i steden for vår eget. Vi har barn som går i barnehage som ligger rett ved der vi bor nå, så vi trenger en stabil bosituasjon. TS Anonymkode: e90d3...e4a
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #7 Skrevet 22. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Huff, du TS er bare en av mange som spår dommedag i fremtiden. Ingenting som tyder på at prisene på boliger i dag er overpriset. Men men jeg kan ikke gjøre noe med deg om du selv er overbevist på det http://www.dn.no/nyheter/2017/02/18/1349/Makrookonomi/analytiker-malt-pa-denne-maten-har-boligprisene-i-norge-aldri-vaert-lavere Anonymkode: 61d74...a7d jeg spår absolutt ikke dommedag. Jeg sier ikke at jeg tror det kommer til å kollapse, jeg bare påpeker at OM det gjør det er vi mer fucket enn andre som kjøper og selger i samme marked... Anonymkode: e90d3...e4a
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #8 Skrevet 22. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: jeg spår absolutt ikke dommedag. Jeg sier ikke at jeg tror det kommer til å kollapse, jeg bare påpeker at OM det gjør det er vi mer fucket enn andre som kjøper og selger i samme marked... Anonymkode: e90d3...e4a Nei, det kommer ikke til å skje. Det er en umulighet! At det kanskje kan flate ut er en annen ting. Anonymkode: 61d74...a7d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #9 Skrevet 22. februar 2017 Om to år kan ts se for seg følgende viktige scenarier ved boligkjøp på et nybygg: 1 Lavere boligpriser i Oslo 2 Høyere boligpriser i Oslo Velger ts å tro på framtid 1 så er konsekvensene for deg lik 0, dersom du ikke må selge på en lang stund. Dersom du må selg fort så kan du få alvorlige problemer med økonomien etterpå. Du må selv vurdere sannsynligheten for dette. Velger ts å tro på framtid 2 er et konsekvensene veldig bra økonomisk for ts! Anonymkode: 38012...9a6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #10 Skrevet 22. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om to år kan ts se for seg følgende viktige scenarier ved boligkjøp på et nybygg: 1 Lavere boligpriser i Oslo 2 Høyere boligpriser i Oslo Velger ts å tro på framtid 1 så er konsekvensene for deg lik 0, dersom du ikke må selge på en lang stund. Dersom du må selg fort så kan du få alvorlige problemer med økonomien etterpå. Du må selv vurdere sannsynligheten for dette. Velger ts å tro på framtid 2 er et konsekvensene veldig bra økonomisk for ts! Anonymkode: 38012...9a6 Glemte salg av eksisterende bolig om 2 år: Det øker risikoen for tap og økonomisk smell etterpå. Du kan gå personlig konkurs. Greie med å kjøpe framtidsboliger basert på en framtidig verdi er spekulativt og du overtar bankens risiko for at det går dårlig. Anonymkode: 38012...9a6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #11 Skrevet 22. februar 2017 Dette er ikke noe problem. Du har muligheten til å selge kontrakten på nybygget frem til overtagelse. Siden dette er to år frem i tid hadde jeg ikke nølt et sekund. Du skal kun ut med 10% i 2(!!!) år. Samtidig vil den nok stige med 20% i verdi i mellomtiden. Så, hvis dere skulle bli nervøse er det bare å selge kontrakten. Uansett sitter dere nesten garantert med et stort overskudd. Dette er seriøst en no brainer... Anonymkode: 41a0a...4d7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #12 Skrevet 22. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke noe problem. Du har muligheten til å selge kontrakten på nybygget frem til overtagelse. Siden dette er to år frem i tid hadde jeg ikke nølt et sekund. Du skal kun ut med 10% i 2(!!!) år. Samtidig vil den nok stige med 20% i verdi i mellomtiden. Så, hvis dere skulle bli nervøse er det bare å selge kontrakten. Uansett sitter dere nesten garantert med et stort overskudd. Dette er seriøst en no brainer... Anonymkode: 41a0a...4d7 Ja, ts vil sitte med både risiko og mulig avkastning. Dette er spekulasjoner om framtiden. Det som er bra at du kan både bli "belønnet" og "straffet" økonomisk for dette. Kjøper du heller en bolig nå, men kortere overtakelse, så vil du redusere risikoen betydelig. Det vet også bankene og liker ikke å mellomfinansere slikt. Anonymkode: 38012...9a6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #13 Skrevet 22. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, ts vil sitte med både risiko og mulig avkastning. Dette er spekulasjoner om framtiden. Det som er bra at du kan både bli "belønnet" og "straffet" økonomisk for dette. Kjøper du heller en bolig nå, men kortere overtakelse, så vil du redusere risikoen betydelig. Det vet også bankene og liker ikke å mellomfinansere slikt. Anonymkode: 38012...9a6 Mener du at bankene ikke liker å mellomfinansiere nybygg? Det har jeg aldri hørt om.vi har ingen problemer med det med vår bank i alle fall. ts Anonymkode: e90d3...e4a
prt90 Skrevet 22. februar 2017 #14 Skrevet 22. februar 2017 Å gå inn i en kontrakt på et nybygg som er ferdig om 2 år samtidig som du sitter på en leilighet som du bor i er spekulasjon med høy gearing. Hvis boligprisene fortsetter å stige med 20 % i året vil du ha tjent en liten formue i det du flytter inn, men om prisene synker kan det bli et veldig dyrt eventyr. Jeg ville ikke gått inn på noe slik hvis jeg ikke tålte å ta et tap på 20%..
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #15 Skrevet 22. februar 2017 Estimat for Oslo 2017: 15% prisvekst (2,6% bare i januar) Estimat for Oslo 2018: 10% prisvekst (25% iløpet av 2017/18 sammenlagt) Ingenting tyder på at prisene vil falle iløpet av 2017. Jeg skjønner det er lenge til 2018, men boligprisene risikerer å ha steget 15% til da, og du kan selge når du vil. Ellers er alt nytt. Du trenger ingen oppussing, du har fem år garanti og du er ikke i budrunde (som kan koste deg en halv mill ekstra). Anonymkode: 41a0a...4d7 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #16 Skrevet 22. februar 2017 Det er mangel på nybygg i år (2017). Slapp av TS, prisene skal opp i minst 2 år til.. det kan være det flater ut men herregud så anspente folk er Anonymkode: 61d74...a7d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #17 Skrevet 22. februar 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mangel på nybygg i år (2017). Slapp av TS, prisene skal opp i minst 2 år til.. det kan være det flater ut men herregud så anspente folk er Anonymkode: 61d74...a7d Dette er den dyreste økonomiske investeringen vi noen gang gjør, og det handler om nesten lle sparepengene våre. Ja jeg innrømmer glatt at jeg er anspent. TS Anonymkode: e90d3...e4a 4
Atea Skrevet 22. februar 2017 #18 Skrevet 22. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg spår absolutt ikke dommedag. Jeg sier ikke at jeg tror det kommer til å kollapse, jeg bare påpeker at OM det gjør det er vi mer fucket enn andre som kjøper og selger i samme marked... Anonymkode: e90d3...e4a Noen sa at dere kan selge i dag og kjøpe og leie i mellomtiden. For å sikre dere.
prt90 Skrevet 22. februar 2017 #19 Skrevet 22. februar 2017 Det er ganske skremmende hvor lite forståelse mange har for risiko i boligmarkedet.. 1
prt90 Skrevet 22. februar 2017 #20 Skrevet 22. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Estimat for Oslo 2017: 15% prisvekst (2,6% bare i januar) Estimat for Oslo 2018: 10% prisvekst (25% iløpet av 2017/18 sammenlagt) Ingenting tyder på at prisene vil falle iløpet av 2017. Jeg skjønner det er lenge til 2018, men boligprisene risikerer å ha steget 15% til da, og du kan selge når du vil. Ellers er alt nytt. Du trenger ingen oppussing, du har fem år garanti og du er ikke i budrunde (som kan koste deg en halv mill ekstra). Anonymkode: 41a0a...4d7 Hva med 2019? 10 % til da eller? Og 2020? 15% Eiendom faller jo aldri i verdi 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå