Gå til innhold

Forbedre seg som person

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil det si å være en reflektert person?

kan man trene opp den egenskapen?

Skal søke politihøgskolen og det står de ser etter reflekterte personer, men vet ikke helt hva de mener

Anonymkode: 15593...246

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du reflekterer nå da, med å poste dette.

men antar vel at de mener folk som ikke bare tenker svart og hvitt, ser grånyansene, bruker skjønn, alt dette innen for gitte rammer og lover selvfølgelig. Som politi jobber du med mennesker og da må man være løsningsorientert. erfaringer og kunnskap bidrar til refleksjon. Men personlighet har mye å si det også.

det kan f.eks være: Kjennskap til forskjellige miljøer i samfunnet gjennom venner, tidligere jobb, utdanning, familie, reiser, hobbyer/fritid osv.

Skrevet

Liksom ikke tenker bare slik er det.

Har styreverv i et av ungdomspartiene i norge, og er veldig samfunnsengasjert. Så sitter iverfall med kunnskap om det som skjer i samfunnet. Er også en veldig åpen person med at alle skal passe inn i samfunnet uansett hvem du et, hudfarge osv.

Det med at jeg er politisk aktiv gir meg vel kjennskap til ulike miljøer? Føler jeg har endel kunnskap iverfall.

Føler litt jeg kanskje er dårlig på refleksjon på meg som person. Jeg følger loven og slik og tenker konsekvenser på viktige valg. Kan være jeg reflekterer uten og tenke at jeg gjør.  

Foreksempel spørsmål som Har du vært i en krevende situasjon, hvordan løste du den? Kunne du gjort noe annet? Er spørsmål jeg føler er vanskelig å komme med svar på. Typiske refleksjon spørsmål tror jeg.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Liksom ikke tenker bare slik er det.

Har styreverv i et av ungdomspartiene i norge, og er veldig samfunnsengasjert. Så sitter iverfall med kunnskap om det som skjer i samfunnet. Er også en veldig åpen person med at alle skal passe inn i samfunnet uansett hvem du et, hudfarge osv.

Det med at jeg er politisk aktiv gir meg vel kjennskap til ulike miljøer? Føler jeg har endel kunnskap iverfall.

Føler litt jeg kanskje er dårlig på refleksjon på meg som person. Jeg følger loven og slik og tenker konsekvenser på viktige valg. Kan være jeg reflekterer uten og tenke at jeg gjør.  

Foreksempel spørsmål som Har du vært i en krevende situasjon, hvordan løste du den? Kunne du gjort noe annet? Er spørsmål jeg føler er vanskelig å komme med svar på. Typiske refleksjon spørsmål tror jeg.

Glem første setning

Mente jeg tenker ikke svart om ting at slik er det liksom, uten og stille spørsmål. Tror jeg kan bruke skjønn.

Hva menes med løsningsorientert? Jeg er ikke en kreativ person.

Skrevet (endret)
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glem første setning

Mente jeg tenker ikke svart om ting at slik er det liksom, uten og stille spørsmål. Tror jeg kan bruke skjønn.

Hva menes med løsningsorientert? Jeg er ikke en kreativ person.

Løsningsorientert. Du får jobben gjort, men ikke på forspeilet, ønskelig eller enkleste måte, uten vanlige hjelpemidler tilgjengelig, er kreativ og Bruker de redskapene, hjelpeapparat og mennesker som er tilgjengelige. Alt dette, selvfølgelig på en akseptabel og lovlig måte. Det siste er selvfølgelig viktig da. Fint å komme med eksempler.

viktige personlige egenskaper er å være flink til å snakke med mennesker og å være empatisk. Flink til å samarbeide. Eksempler kan være: jobbet i butikk, med eldre, frivillig arbeid. Lagidrett.

spørsmål om en krevende situasjon, kan være personlig, kan være noe i forbindelse med jobb, fritid eller utdanning, sykdom, vennskap, familie.

for å ta et eksempel: noen som har opplevd dødsfall, hvordan føltes det, hvordan kom de seg opp på beina igjen? Hvilke tanker gjorde de seg omkring dette ift livserfaring. Kanskje mobbing, lovbrudd, sykdom, samlivsbrudd kjærlighetssorg osv. Eller gjennomført et stort mål i livet sport annet osv. Dårlig økonomisk periode osv. Alt dette sier mye om psyken din, og du reflekterer over det.

Endret av Joia
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil det si å være en reflektert person?

kan man trene opp den egenskapen?

Skal søke politihøgskolen og det står de ser etter reflekterte personer, men vet ikke helt hva de mener

folk som lytter mer enn de prater og når  de snakker så reflekterer de over det som de ser.

husk du kan lytte med oppfatningen også, og studere folk og sette seg inn i hvordan de har det. Det gjør en  reflektert person. undersøk kommunikasjon

Anonymkode: 945e5...b8d

Skrevet
1 time siden, Joia skrev:

Løsningsorientert. Du får jobben gjort, men ikke på forspeilet, ønskelig eller enkleste måte, uten vanlige hjelpemidler tilgjengelig, er kreativ og Bruker de redskapene, hjelpeapparat og mennesker som er tilgjengelige. Alt dette, selvfølgelig på en akseptabel og lovlig måte. Det siste er selvfølgelig viktig da. Fint å komme med eksempler.

viktige personlige egenskaper er å være flink til å snakke med mennesker og å være empatisk. Flink til å samarbeide. Eksempler kan være: jobbet i butikk, med eldre, frivillig arbeid. Lagidrett.

spørsmål om en krevende situasjon, kan være personlig, kan være noe i forbindelse med jobb, fritid eller utdanning, sykdom, vennskap, familie.

for å ta et eksempel: noen som har opplevd dødsfall, hvordan føltes det, hvordan kom de seg opp på beina igjen? Hvilke tanker gjorde de seg omkring dette ift livserfaring. Kanskje mobbing, lovbrudd, sykdom, samlivsbrudd kjærlighetssorg osv. Eller gjennomført et stort mål i livet sport annet osv. Dårlig økonomisk periode osv. Alt dette sier mye om psyken din, og du reflekterer over det.

Jeg har opplevd mobbing for eksempel så det kan være eksempel på noe krevende? Jeg opplevde litt små mobbing på barneskolen men ikke så ille kanskje mer små erting.  På ungdomskolen ble det mye verre men var ikke de samme personene som gjorde det.  Men taklet det ikke så bra da tror jeg, Jeg ble veldig deprimert på ungdomskolen på grunn av det, så var det en periode mitt kjæledyr jeg hadde hatt hele livet døde.  Da ville jeg ende livet mitt, det gikk så langt at jeg stod et sted og skulle hoppe. Ingen visste at jeg var så langt nede.  Når jeg stod der og skulle hoppe kjempet jeg den mest krevende psykiske kampen jeg har opplevd.  Jeg greide og overbevise meg selv at alle opplever nedturer og at jeg skulle motbevise mobberene og gjøre noe med mitt liv, og familie som er veldige glade i meg.  Jeg fikk ikke profesjonell hjelp fordi ingen vet det, har ikke sagt det til noen i ettertid heller.  Jeg kom meg over det av meg selv, og vet jeg aldri kommer til det punktet igjen.

Men dette er vel noe som kan sette min psyke under tvil hvis jeg sier?  De vil jo ikke ha folk som har hatt psykiske problemer tror jeg?  Jeg mener at det faktisk styrket meg som person som sagt.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd mobbing for eksempel så det kan være eksempel på noe krevende? Jeg opplevde litt små mobbing på barneskolen men ikke så ille kanskje mer små erting.  På ungdomskolen ble det mye verre men var ikke de samme personene som gjorde det.  Men taklet det ikke så bra da tror jeg, Jeg ble veldig deprimert på ungdomskolen på grunn av det, så var det en periode mitt kjæledyr jeg hadde hatt hele livet døde.  Da ville jeg ende livet mitt, det gikk så langt at jeg stod et sted og skulle hoppe. Ingen visste at jeg var så langt nede.  Når jeg stod der og skulle hoppe kjempet jeg den mest krevende psykiske kampen jeg har opplevd.  Jeg greide og overbevise meg selv at alle opplever nedturer og at jeg skulle motbevise mobberene og gjøre noe med mitt liv, og familie som er veldige glade i meg.  Jeg fikk ikke profesjonell hjelp fordi ingen vet det, har ikke sagt det til noen i ettertid heller.  Jeg kom meg over det av meg selv, og vet jeg aldri kommer til det punktet igjen.

Men dette er vel noe som kan sette min psyke under tvil hvis jeg sier?  De vil jo ikke ha folk som har hatt psykiske problemer tror jeg?  Jeg mener at det faktisk styrket meg som person som sagt.

Dette er reflekterte utsagn. Du behøver ikke gå så dypt innpå årsakene om du er ukomfortabel med det.

desverre er psykiske problemer stigmatisert den dag i dag, fordi det er vanskelige tema. Og om du er vis og reflektert så vet du sikkert at alle har vært igjennom noe psykisk vanskelig. Det er mao ikke uvanelig.

jg jobber i helsebransjen ofte tett i lag med politiet.

det du skriver er ingen svakhet, viser bare mer forståelse.

Skrevet

Har ikke noe imot og være åpen og gå innpå det på intervju, var egenelig et veldig vikitg skifte i livet mit. Men kanskje ikke så dypt, vekker litt følelser. 

Fra da av fikk jeg helt nytt syn på livet. Visste bare ikke om det er negativ, og gjør at de kunne trekke min psyke i tvil. 

Er 10 år siden dette skjedde omtrent og.

Så da kan det virke som jeg reflekterer da automatisk, uten at jeg tenker jeg gjør det.

Skrevet

Ja dette er absolutt en egenskap man kan trene opp, og jeg føler at dette er noe av det beste man kan gjøre for deg selv.Men dette innebærer at man er åpen for å se sine egne dårlige egenskaper og tilgir seg selv for disse, så man kan vokse og utvikle seg. Dette er et tema jeg har vært opptatt av i noen år, og det jeg har oppnådd gjennom det har gitt meg så utrolig mye at ord blir fattige. 

Her kan du lese mer om dette: 

http://www.webpsykologen.no/

http://www.dinevibber.no/

Her er et utrag fra en artikkel på webpsykologen som har en god forklaring på hva refleksjon er :

"For å tenke på sin egen tankegang, må man på sett og vis ”ut av seg selv”. Det kalles refleksjon, metakognisjon, selvbevissthet eller introspeksjon, og det betraktes som en av de mest sofistikerte egenskapene ved menneskets åndsevner. Det er gjennom selvransakelse vi kan utvikle oss og forandre oss mentalt sett, og det er evnen til å ”se seg selv utenfra (og andre ”innenfra”) som ligger i kjernen av de fleste psykoterapeutiske terapiformer."

Jeg anbefaler også at du leser om confirmation bias og (selektiv) persepsjon, som er en svært viktig del av dette. 

Ønsker deg og alle andre som eventuelt er interessert i dette temaet lykke til :-)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noe imot og være åpen og gå innpå det på intervju, var egenelig et veldig vikitg skifte i livet mit. Men kanskje ikke så dypt, vekker litt følelser. 

Fra da av fikk jeg helt nytt syn på livet. Visste bare ikke om det er negativ, og gjør at de kunne trekke min psyke i tvil. 

Er 10 år siden dette skjedde omtrent og.

Så da kan det virke som jeg reflekterer da automatisk, uten at jeg tenker jeg gjør det.

Alt kan brukes til en fordel om du har GJORT det til en fordel, og du samtidig klarer å redegjøre for det.

Når det gjelder mobbing, så har det ofte vært slik at mennesker med en slik bakgrunn kan ha litt hevdelsesbehov, og søke seg til stillinger som gir dem mer makt. Du vet hvordan det sies at vektere er de som ikke kom inn på Politihøyskolen, eller sett tilfeller av politivold.

Det vil altså si at det er en del der ute som vil at arbeidslivet skal 'gjøre opp for' det de mistet i oppveksten, eller følte at de ikke fikk til. Politiet er i en unik posisjon ettersom de har en del makt og på mange måter har det moralske og juridiske overtaket. De vil selvsagt vite at de som vil inn i yrket vil det av de rette årsakene, ikke som en vei til å vise styrke (direkte og indirekte).

Det kan du kanskje ha i bakhodet. 

Anonymkode: 0cc8f...80c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...