AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #1 Skrevet 21. februar 2017 Skal forsøke å holde dette kort og presist. Alle navn er selvsagt byttet ut med eksempler. Så slik er saken; Jeg jobber i Maling Blå AS, et eget selskap med eget org.nr og alt sammen. Det finnes mange Maling-bedrifter, både Maling Rød, Gul, Grønn osv. Men jeg jobber altså i Blå. Alle Maling-grenene ligger også under ett og samme Maling AS, som igjen ligger under det store Planker AS. Nå har det seg slik at Maling Blå skal legges ned, og alle ansatte overføres til Planker AS, hvor vi skal gjøre akkurat samme jobben. Men Maling Blå og dets org.nr blir borte og eksisterer ikke lenger. Så; jeg har utdannet meg gjennom jobben. Derfor er jeg bundet ut 2017. Men i den signerte avtalen er jeg bundet til Maling Blå, Planker AS nevnes ikke noe som helst sted. Sjefen mener jeg likevel er bundet til Planker AS, at bindingen overføres til Planker AS. Jeg synes imidlertid ikke det gir mening, ettersom Maling Blå AS har vært en selvstendig bedrift som nå legges ned. Hva skjer nå? Er det noen som vet? Er jeg bundet lenger eller ikke når bedriften legges ned og absorberes inn i Planker AS? Anonymkode: b2b6f...06d
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #2 Skrevet 22. februar 2017 Her ville jeg undersøkt med fagforeningen og lest arbeidskontrakten nøye. Å jobbe ut 2017 og gjøre det samme du gjør allerede hadde jeg nok også holdt ut, om det ikke er andre spesielle grunner til at du ønsker å slutte. Anonymkode: 23f73...fd5
_popcorn_ Skrevet 22. februar 2017 #3 Skrevet 22. februar 2017 Det kommer an på hvordan selskapene er organisert, i noen tilfeller vil morselskapet kunne overta kontrakter fra datterselskap, på samme måte som dem kan overta midler. Men en fagforening vil kunne svare ganske kjapt på hva som gjelder akkurat i din situasjon. Hva du legger i at Malin Blå absorberes inn i Planker, vil også ha betydning, har dem kjøpt opp? fusjonerer dem? avvikler dem? er det konkurs? Ta ett annet eksempel, har jeg lån i sparebanken aker brygge, som er organisert under sparebanken oslo, som igjen er under sparebanken Norge, og dem legger ned sparebanken aker brygge, så sletter dem neppe min gjeld, den overføres til ett morselskap. Utdanning igjennom firma vil jo i stor grad si at dem har lånt deg penger til utdanning, mot at du binder deg til å jobbe hos dem "for å betale tilbake".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå