AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #1 Skrevet 21. februar 2017 Skal prøve å være kort. Tar opp fag som privatist dette året for å endelig få generell st.komp. og håper at jeg kommer inn på sosionom studiet til høsten... Fyller snart 32! Grunnen til at jeg har startet med dette kun i det siste er at jeg har vært alvorlig psykisk syk i mange år før(og i en lang tid etter videregående) Jeg har hatt noen korte perioder når jeg har vært mer frisk og prøvd meg i forskjellige ufaglærte jobber men det har maks vart i tre måneder.. Ikke så mye å skryte av til arbeidegivere med andre ord. Om jeg klarer å fullføre en høyere bachelor utdannelse og får vitnemål på det, men ikke har noe jobberfaring i en alder av 35.. Er det i det hele tatt sjanse for at jeg kan få meg jobb? Har kjempe lyst til å fungere som andre i samfunnet med et greit yrke og klare meg uten støtte fra nav. Trekker det veldig ned om man kommer nyutdanna i en relativt voksen alder og ikke kan dokumentere noe annet enn sykdom eller er det likevel sjanse for meg? Tusen takk for alle innspill👩 Anonymkode: 0d977...133
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #2 Skrevet 21. februar 2017 Ta sykepleie, da får du jobb. Sosionom er det liten sjangse for at du får jobb som Anonymkode: 0f7c6...361
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #3 Skrevet 21. februar 2017 Jeg veit ikke så mye om sosionomyrket, men om du f.eks sier at du er villig til å ha praksis og jobbe gratis en periode så de kan teste deg ut, så tror jeg det er en måte man lettere kan komme inn på. Anonymkode: da4e2...4c9
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #4 Skrevet 21. februar 2017 For å få jobb som sosionom må du nok kjempe litt. Du skal jo gjennom praksis på studiet, jeg ville prøvd å gjøre mitt ytterste i praksisen og kanskje via praksisstedene få napp på en jobb/ekstrajobb. Da vil du stille mye sterkere når du skal søke jobber. Jeg ville også revurdert sosionom. Sykepleie gir garantert jobb og man kan jobbe med mye av det samme. Anonymkode: d8e37...b8f
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #5 Skrevet 21. februar 2017 Jeg tviler sterkt på at jeg hadde trives og taklet det å jobbe som sykepleier(ta blodprøver, utføre lettere kirurgiske inngrep, ha så mye ansvar som dette med medisiner innebærer osv..) Har vurdert vernepleie, men funnet ut at sosionomer jobber med mye av det samme samtidig som det er en litt mer "kontorjobb"(noe som er veldig greit for meg) Synes at det har vært så mye sykehus og sykdom i livet mitt fra før at jeg underbevisst ønsker å distansere meg litt fra det. Men vernepleier virker fortsatt litt fristende, selv om fagene og emnene som sosionomer har er mer interessante for meg... Hmm, vanskelig å bestemme seg for hva man skal satse på(men Er ganske sikker på at jeg ikke ønsker å bli en sykepleier altså..🤔 Anonymkode: 0d977...133
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #6 Skrevet 21. februar 2017 Det er viktig å ikke gi seg etter første forsøk mener jeg, bruke kontaktene du har og som du får i løpet av tiden, og prøv å gjøre et godt inntrykk. Anonymkode: da4e2...4c9
Gjest noe tilfeldig Skrevet 21. februar 2017 #7 Skrevet 21. februar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler sterkt på at jeg hadde trives og taklet det å jobbe som sykepleier(ta blodprøver, utføre lettere kirurgiske inngrep, ha så mye ansvar som dette med medisiner innebærer osv..) Har vurdert vernepleie, men funnet ut at sosionomer jobber med mye av det samme samtidig som det er en litt mer "kontorjobb"(noe som er veldig greit for meg) Synes at det har vært så mye sykehus og sykdom i livet mitt fra før at jeg underbevisst ønsker å distansere meg litt fra det. Men vernepleier virker fortsatt litt fristende, selv om fagene og emnene som sosionomer har er mer interessante for meg... Hmm, vanskelig å bestemme seg for hva man skal satse på(men Er ganske sikker på at jeg ikke ønsker å bli en sykepleier altså..🤔 Anonymkode: 0d977...133 Synes ikke du skal ta sykepleien fordi det "garanterer deg en jobb". Du skal faktisk trives med det du driver med! Men jeg kan forestille meg at du kanskje vil ha lettere for å finne arbeid som vernepleier enn sosionom..? Kommer jo litt an på hvor du bor i landet også; bor du i en storby har du jo flere muligheter, enn om du bor på bygda. Om du ønsker å jobbe med mennesker; hva med pedagog da? Eller er kanskje ikke barn noe for deg?
Sillyline Skrevet 21. februar 2017 #9 Skrevet 21. februar 2017 Det er helt klart større muligheter for jobb med utdannelse enn uten.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #10 Skrevet 22. februar 2017 6 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev: Synes ikke du skal ta sykepleien fordi det "garanterer deg en jobb". Du skal faktisk trives med det du driver med! Men jeg kan forestille meg at du kanskje vil ha lettere for å finne arbeid som vernepleier enn sosionom..? Kommer jo litt an på hvor du bor i landet også; bor du i en storby har du jo flere muligheter, enn om du bor på bygda. Om du ønsker å jobbe med mennesker; hva med pedagog da? Eller er kanskje ikke barn noe for deg? Jeg er veldig glad i barn og har ved flere anledninger forsøkt å jobbe i barnehage for eksempel. Den ene gangen gikk det tre måneder og jeg fikk fast jobb og rett etterpå ble jeg dårlig... En annen gang taklet jeg rett og slett ikke stresset rundt det så bra og fikk så mye angst at jeg måtte slutte.. Jeg skjønner at det sikkert er noe annet å jobbe med barn når man har et mer solid grunnlag og "vet" litt mer hva man skal gjøre. Men om jeg klarer å være en god rollemodell for de unge er jeg veldig usikker på... føler at man burde være ganske utadvendt, selvsikker og bestemt for å trives der.. Føler meg som et barn til tider selv, sånmå først lære å ta mer vare på meg selv før jeg prøver å gjøre det samme med andre 😂 Anonymkode: 0d977...133
ajarRun Skrevet 22. februar 2017 #11 Skrevet 22. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skal prøve å være kort. Tar opp fag som privatist dette året for å endelig få generell st.komp. og håper at jeg kommer inn på sosionom studiet til høsten... Fyller snart 32! Grunnen til at jeg har startet med dette kun i det siste er at jeg har vært alvorlig psykisk syk i mange år før(og i en lang tid etter videregående) Jeg har hatt noen korte perioder når jeg har vært mer frisk og prøvd meg i forskjellige ufaglærte jobber men det har maks vart i tre måneder.. Ikke så mye å skryte av til arbeidegivere med andre ord. Om jeg klarer å fullføre en høyere bachelor utdannelse og får vitnemål på det, men ikke har noe jobberfaring i en alder av 35.. Er det i det hele tatt sjanse for at jeg kan få meg jobb? Har kjempe lyst til å fungere som andre i samfunnet med et greit yrke og klare meg uten støtte fra nav. Trekker det veldig ned om man kommer nyutdanna i en relativt voksen alder og ikke kan dokumentere noe annet enn sykdom eller er det likevel sjanse for meg? Tusen takk for alle innspill👩 Anonymkode: 0d977...133 Ta trafikklærer på HiOA, da får du praksis i en bedrift, og med mindre du er evneveik får du jobb der du har praksis etter endt toårig utdanning.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #12 Skrevet 22. februar 2017 16 timer siden, amativeReflection skrev: Ta trafikklærer på HiOA, da får du praksis i en bedrift, og med mindre du er evneveik får du jobb der du har praksis etter endt toårig utdanning. Jeg har overhodet ingen interesse for biler, har ikke lappen engang( eller råd/mulighet til å ta den med det første) Er ikke evneveik selv om jeg har hatt psykiske utfordringer tidligere Anonymkode: 0d977...133
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #13 Skrevet 22. februar 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal prøve å være kort. Tar opp fag som privatist dette året for å endelig få generell st.komp. og håper at jeg kommer inn på sosionom studiet til høsten... Fyller snart 32! Grunnen til at jeg har startet med dette kun i det siste er at jeg har vært alvorlig psykisk syk i mange år før(og i en lang tid etter videregående) Jeg har hatt noen korte perioder når jeg har vært mer frisk og prøvd meg i forskjellige ufaglærte jobber men det har maks vart i tre måneder.. Ikke så mye å skryte av til arbeidegivere med andre ord. Om jeg klarer å fullføre en høyere bachelor utdannelse og får vitnemål på det, men ikke har noe jobberfaring i en alder av 35.. Er det i det hele tatt sjanse for at jeg kan få meg jobb? Har kjempe lyst til å fungere som andre i samfunnet med et greit yrke og klare meg uten støtte fra nav. Trekker det veldig ned om man kommer nyutdanna i en relativt voksen alder og ikke kan dokumentere noe annet enn sykdom eller er det likevel sjanse for meg? Tusen takk for alle innspill👩 Anonymkode: 0d977...133 Klart du kan få jobb! Anbefaler deg å bli ekstravakt mens du studerer, da kan du ofte få fast jobb etterhvert. Men du må ta lappen, vanskelig/umulig å få jobb som sosionom uten. Anonymkode: fc781...27e
ajarRun Skrevet 22. februar 2017 #14 Skrevet 22. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har overhodet ingen interesse for biler, har ikke lappen engang( eller råd/mulighet til å ta den med det første) Er ikke evneveik selv om jeg har hatt psykiske utfordringer tidligere Anonymkode: 0d977...133 Jeg interesserer meg heller ikke for biler (bortsett fra Mercedes), og det er minimalt med bil-ting vi underviser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå