AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #1 Del Skrevet 21. februar 2017 Nettopp begynt med medikamentregning og holder på med fortynning. Har en oppgave jeg lurer på hvordan jeg skal løse her... : Du har 2 ml Efedrin med styrke 50 mg/ml. Du skal lage Efedrin med styrke 10mg/ml. Hvor mange ml med Natriumklorid 9 mg/ml skal da trekkes opp? Takker for hjelp... Anonymkode: 409d0...291 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 22. februar 2017 #2 Del Skrevet 22. februar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp begynt med medikamentregning og holder på med fortynning. Har en oppgave jeg lurer på hvordan jeg skal løse her... : Du har 2 ml Efedrin med styrke 50 mg/ml. Du skal lage Efedrin med styrke 10mg/ml. Hvor mange ml med Natriumklorid 9 mg/ml skal da trekkes opp? Takker for hjelp... Anonymkode: 409d0...291 Du har 2 ml med styrke 50mg/ml så du har altså 100mg. Du skal finne mengden og da må du tenke trekanten: dose/styrke = mengde. 100/10 = 10ml skal du trekke opp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #3 Del Skrevet 22. februar 2017 På fortynningsoppgaver kan det være greit å bruke to trekanter. Den første trekanten er Efedrin 50 mg/ml X 2 ml = 100 mg. Altså har vi 100 mg virkestoff. Den andre trekanten er ferdig blanding: 100 mg (virkestoff) / 10 mg/ml (ønsket styrke) = 10 ml ferdig blading. 10 ml ferdig blanding - 2 ml Efedrin = 8 ml NaCl. Du skal trekke opp 8 ml natriumklorid. Anonymkode: dcdf4...dfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå