AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #1 Skrevet 21. februar 2017 Ser lammeskinn anbefales sommer som vinter fra nyfødt (?), og at Nøstebarn stadig anbefales. De er jo en del dyrere enn andre, så vil forsikre meg om at det ikke er snakk om en "merkegreie". Er de så gode som man skal ha det til, og verdt de ekstra pengene? Vi kjøper mer enn gjerne dette om det er det beste, men vil gjerne vite at det faktisk er verdt pengene Anonymkode: 76826...93c
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #2 Skrevet 21. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser lammeskinn anbefales sommer som vinter fra nyfødt (?), og at Nøstebarn stadig anbefales. De er jo en del dyrere enn andre, så vil forsikre meg om at det ikke er snakk om en "merkegreie". Er de så gode som man skal ha det til, og verdt de ekstra pengene? Vi kjøper mer enn gjerne dette om det er det beste, men vil gjerne vite at det faktisk er verdt pengene Anonymkode: 76826...93c Dette er det delte meninger om. Helstetilsynet har for omlag ett år siden advart mot bruk av lamme-/saueskinn til spebarn. Bruk google så finner du både tråder her inne og Helsetilsynets råd. Anonymkode: 2d843...848
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #3 Skrevet 21. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er det delte meninger om. Helstetilsynet har for omlag ett år siden advart mot bruk av lamme-/saueskinn til spebarn. Bruk google så finner du både tråder her inne og Helsetilsynets råd. Anonymkode: 2d843...848 Takk, kommer til å sjekke dette uansett. Men vil uansett gjerne høre om lammeskinn Anonymkode: 76826...93c
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #5 Skrevet 21. februar 2017 Jeg ville sett an før jeg brukte en formue på det. Min baby ble lett varm, og selv om ull og skinn liksom skal hjelpe med varmeregulering så fikk min varmeutslett hver bidige gang vi brukte det. Så her ble det solgt etterhvert. Eneste var at det var kjekt å bruke på akebrett, for der ble det fort kaldt. Anonymkode: 74fb2...536
atropos Skrevet 21. februar 2017 #6 Skrevet 21. februar 2017 Vi har lammeskinn fra Nøstebarn og er kjempefornøyde. Har brukt det i vogna, i senga og tar det med på tur når vi skal overnatte slik så det blir en kjent lukt for baby. Men om det er bedre enn andre skinn vet jeg ikke. Vi kjøpte det pga miljøprofilen til Nøstebarn og at de ikke bruker farlige kjemikalier og at de garanterer at sauene ikke blir mulesta.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #7 Skrevet 22. februar 2017 11 timer siden, atropos skrev: Vi har lammeskinn fra Nøstebarn og er kjempefornøyde. Har brukt det i vogna, i senga og tar det med på tur når vi skal overnatte slik så det blir en kjent lukt for baby. Men om det er bedre enn andre skinn vet jeg ikke. Vi kjøpte det pga miljøprofilen til Nøstebarn og at de ikke bruker farlige kjemikalier og at de garanterer at sauene ikke blir mulesta. Jeg er ab som ikke fikk brukt skinnet noe særlig, men er enig i dette. Tror ikke folk kjøper nøstebarnskinn pga merke, men fordi de er såpass dyre- og miljøvennlige. Det var derfor vi kjøpte fra nøstebarn også Anonymkode: 74fb2...536 2
Gjest Magnifiq Skrevet 22. februar 2017 #8 Skrevet 22. februar 2017 Vi hadde skinn fra både babyshop, og nøstebarn. Merket ikke forskjell.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #9 Skrevet 22. februar 2017 http://forum.kvinneguiden.no/topic/811230-dere-som-ikke-bruker-saueskinn-i-senga/?page=2 Anbefaler at du leser tråden jeg har lenket til over og går inn på lenkene tråden har, både fra lub og New Z. Uventet krybbedød, astma, eksem m.m. fordi foreldre legger barna på søte skinnfeller er det verdt å ta risikoen? Anonymkode: 2d843...848
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #10 Skrevet 22. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: http://forum.kvinneguiden.no/topic/811230-dere-som-ikke-bruker-saueskinn-i-senga/?page=2 Anbefaler at du leser tråden jeg har lenket til over og går inn på lenkene tråden har, både fra lub og New Z. Uventet krybbedød, astma, eksem m.m. fordi foreldre legger barna på søte skinnfeller er det verdt å ta risikoen? Anonymkode: 2d843...848 Det holdt med info første gangen. Vi vil vite mer om Nøstebarn sine, også tar vi uansett en avgjørelse på om vi skal ha lammeskinn eller ikke. Er fullt klar over at det er litt stridende, men ikke det tråden handler om. Anonymkode: 76826...93c
Gjest NorahLudoAllis Skrevet 22. februar 2017 #11 Skrevet 22. februar 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det holdt med info første gangen. Vi vil vite mer om Nøstebarn sine, også tar vi uansett en avgjørelse på om vi skal ha lammeskinn eller ikke. Er fullt klar over at det er litt stridende, men ikke det tråden handler om. Anonymkode: 76826...93c Jeg har vært "fast inventar" i perioder på Nøstebarn, og har også endel andre merker av både klærne samt skinnet. Jeg synes for det første du bør ta til deg råd som vises til her om skinn til soving på natt. Når det er sagt brukte vi skinn i vogna, fra et annet merke. Det ble utrolig svett på sommertid, men var nødvendig på vinterstid fordi vi trillet mye ute i kulde. Det var definitivt kaldere i bunnen av vogna der hvor skinnet ikke var. Men når det gjelder Nøstebarn og at det skal være best; min erfaring er at det ikke stemmer overhodet med hverken skinn eller klær. Jeg liker veldig godt designet, men mener de reklamerer noe snålt for hvor fortreffelig KUN deres klær er, og de lover mer enn de kan levere etter min mening. Så: akkurat ullfleecen mener jeg utkonkurrerer endel andre ting, men skinn/resterende klær er hipp som happ. Eneste er at det største skinnet kan være litt vanskelig å få tak i overalt. Men i barnehagen er det ingen forskjell på varme/temperaturregulering osv hos barna som har Nøstebarn og de som har annet merke i hverken skinn eller klær. Og det finnes flere andre merker som er etiske. Jeg kunne godt kjøpt et skinn derfra, men jeg ser ikke at det fungerer bedre enn noe annet. Det måtte vært at det passet best i vogna eller noe sånt som var argument for meg, iallfall. Ikke kvalitet/egenskaper. Sau er sau liksom.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #12 Skrevet 22. februar 2017 6 minutter siden, NorahLudoAllis skrev: Jeg har vært "fast inventar" i perioder på Nøstebarn, og har også endel andre merker av både klærne samt skinnet. Jeg synes for det første du bør ta til deg råd som vises til her om skinn til soving på natt. Når det er sagt brukte vi skinn i vogna, fra et annet merke. Det ble utrolig svett på sommertid, men var nødvendig på vinterstid fordi vi trillet mye ute i kulde. Det var definitivt kaldere i bunnen av vogna der hvor skinnet ikke var. Men når det gjelder Nøstebarn og at det skal være best; min erfaring er at det ikke stemmer overhodet med hverken skinn eller klær. Jeg liker veldig godt designet, men mener de reklamerer noe snålt for hvor fortreffelig KUN deres klær er, og de lover mer enn de kan levere etter min mening. Så: akkurat ullfleecen mener jeg utkonkurrerer endel andre ting, men skinn/resterende klær er hipp som happ. Eneste er at det største skinnet kan være litt vanskelig å få tak i overalt. Men i barnehagen er det ingen forskjell på varme/temperaturregulering osv hos barna som har Nøstebarn og de som har annet merke i hverken skinn eller klær. Og det finnes flere andre merker som er etiske. Jeg kunne godt kjøpt et skinn derfra, men jeg ser ikke at det fungerer bedre enn noe annet. Det måtte vært at det passet best i vogna eller noe sånt som var argument for meg, iallfall. Ikke kvalitet/egenskaper. Sau er sau liksom. Jeg har ikke sagt et ord om hva det skal brukes til OM vi skal kjøpe lammeskinn, så det er sånn sett ikke relevant. Vi kommer selvfølgelig til å undersøke nøye før vi kjøper det. Takk for info Anonymkode: 76826...93c
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #13 Skrevet 22. februar 2017 Jeg er enig med brukeren over som sier at når det gjelder ullfleece er Nøstebarn best, ellers blir det litt hipp som happ. Vi har masse klær fra Nøstebarn (mest ullfleece men også en del annet) men valgte et annet skinn til vogna (Easygrow) Skinnet vi kjøpte så babyen kunne ligge på det ble aldri brukt, både pga. krybbedødsfaren og fordi babyen ikke likte noe spesielt godt å ligge på det. Anonymkode: c4031...751
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #14 Skrevet 22. februar 2017 Utfra svarene her tror jeg vi rett og slett avventer hele greia, og ser om vi evt ønsker et til vogna neste vinter. Men prøver oss uten først Anonymkode: 76826...93c
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #15 Skrevet 22. februar 2017 Så lenge lammeskinnet er korthåret er det vel innafor å bruke? Det er langhåret saueskinn som LUB advarer mot. Anonymkode: 8e7f3...3e1 1
Gjest NorahLudoAllis Skrevet 22. februar 2017 #16 Skrevet 22. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så lenge lammeskinnet er korthåret er det vel innafor å bruke? Det er langhåret saueskinn som LUB advarer mot. Anonymkode: 8e7f3...3e1 Nei, dette er to ulike ting. LUBs råd er i forbindelse med fare for krybbedød. Astma- og allergiforbundet kommenterer korthåret i forbindelse med høyere risiko for å utvikle astma/luftveissykdom/allergi. Står i en folder om soveromsmiljø for nyfødte/babyer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå