AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #1 Del Skrevet 21. februar 2017 Helt siden jeg var 12 år har jeg lidd av depresjon og sosial angst. Depresjonen vil jeg klassifisere som mild til moderat. Aldri vært alvorlig, men jeg plages hvert minutt av negative tanker, engstelse, uro, lite interesse for ting, verdiløshet, skam, skyld og så videre. Sosial angst har jeg også, selv om det ikke har hindret meg i å ta en god utdanning og få meg en god jobb. Har gått i terapi siden jeg var 17, og har egentlig aldri blitt særlig mye bedre. Nå er jeg 32 år. Nå gidder jeg rett og slett ikke mer. Er så møkk lei av å ha det sånn og lurer på om jeg trenger behandling med medikamenter. Finnes det en mild antidepressiva med god effekt og få bivirkninger? Kjenner at jeg er veldig skeptisk og redd for slike medisiner. Vil helst gå på noe som er så mildt som mulig. Skal selvfølgelig snakke med fastlegen om dette, men spør her først. Noen med erfaring å komme med? Anonymkode: 20fa0...cb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anthrax Skrevet 21. februar 2017 #2 Del Skrevet 21. februar 2017 Gått i terapi 15 år og aldri pratet om medisiner? Da sier du ifra til psykologen og tar det derfra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #3 Del Skrevet 21. februar 2017 Har du gått privat? Anonymkode: 84395...39b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #4 Del Skrevet 21. februar 2017 Og; har ingen noen gang foreslått utredning for engstelig pf? Anonymkode: 84395...39b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #5 Del Skrevet 21. februar 2017 Leste overskriften og tenkte: vitaminer. Det kan alltids gi deg et lite kick og få deg til å føle deg gladere og mer opplagt i hvertfall, men kan ikke utale meg noe mer om din situasjon. Anonymkode: 79a1d...426 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #6 Del Skrevet 21. februar 2017 7 minutter siden, Anthrax skrev: Gått i terapi 15 år og aldri pratet om medisiner? Da sier du ifra til psykologen og tar det derfra. Joda, vi har snakket om det mange ganger, men jeg har alltid tenkt at jeg skal være flink pike og klare meg uten... Anonymkode: 20fa0...cb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #7 Del Skrevet 21. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og; har ingen noen gang foreslått utredning for engstelig pf? Anonymkode: 84395...39b Nei, det har jeg ikke hørt om engang For øvrig har jeg ikke gått i terapi i 17 år sammenhengende. Gått både privat og offentlig. Ts Anonymkode: 20fa0...cb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #8 Del Skrevet 21. februar 2017 https://www.nrk.no/livsstil/forskningsrapport_-_lykkepiller_-virker-ikke-mot-depresjon-1.13385537 Anonymkode: 3fd3f...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anthrax Skrevet 21. februar 2017 #9 Del Skrevet 21. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, vi har snakket om det mange ganger, men jeg har alltid tenkt at jeg skal være flink pike og klare meg uten... Anonymkode: 20fa0...cb9 Men hva slags tiltak har blitt prøvd ut? Trening, mindfullness, kognitiv terapi, annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 21. februar 2017 #10 Del Skrevet 21. februar 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt siden jeg var 12 år har jeg lidd av depresjon og sosial angst. Depresjonen vil jeg klassifisere som mild til moderat. Aldri vært alvorlig, men jeg plages hvert minutt av negative tanker, engstelse, uro, lite interesse for ting, verdiløshet, skam, skyld og så videre. Sosial angst har jeg også, selv om det ikke har hindret meg i å ta en god utdanning og få meg en god jobb. Har gått i terapi siden jeg var 17, og har egentlig aldri blitt særlig mye bedre. Nå er jeg 32 år. Nå gidder jeg rett og slett ikke mer. Er så møkk lei av å ha det sånn og lurer på om jeg trenger behandling med medikamenter. Finnes det en mild antidepressiva med god effekt og få bivirkninger? Kjenner at jeg er veldig skeptisk og redd for slike medisiner. Vil helst gå på noe som er så mildt som mulig. Skal selvfølgelig snakke med fastlegen om dette, men spør her først. Noen med erfaring å komme med? Anonymkode: 20fa0...cb9 Som alltid: Dette forumet er ikke garanti at du får noe godt og faglig svar. Det vil du kun få hvis du kontakter legen din! Sammen med legen din vil du finne et medikament som passer for deg, - hvis du i det hele tatt kvalifiserer til antidepressive medikamenter. Noe jeg forstår det som at du gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #11 Del Skrevet 21. februar 2017 Johannesurt, men pass på at du sjekker ut kryssreaksjoner hvis du tar andre legemidler. Det må taes alene. Anonymkode: a8127...861 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #12 Del Skrevet 21. februar 2017 Du blir ikke akkurat friskere av å ha en depresjon murrende fra 17-årsalder til du nå er 32. At du har vært deprimert så lenge kan tyde på at du trenger en grundigere utredning, så du bør absolutt snakke med fastlegen din. Enten henviser han/hun deg til utredning ved DPS eller tar saken selv. Fortell legen om din skepsis mot rene antidepressiva og spør om andre typer stemningsstabiliserende medikamenter kan være et alternativ for deg. Du har gått lenge i terapi, men har du vurdert mindfulnessbasert korttidsterapi? Jeg tenker ikke på noe alternativ terapi, men et medisinsk tilbud som er ledet av en profesjonell terapeut. Jeg har ikke oversikt over tilbud som finnes, så du må gjøre research om du er interessert i å finne ut mer. Noe kan du lese på nettstedet Mindfulness.b.uib.no som presenterer et forskningsprosjekt i regi av Universitetet i Bergen. Anonymkode: 8a810...298 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #13 Del Skrevet 21. februar 2017 9 minutter siden, Anthrax skrev: Men hva slags tiltak har blitt prøvd ut? Trening, mindfullness, kognitiv terapi, annet? Kognitiv terapi har blitt brukt. Har en sunn livsstil og godt kosthold ellers, så det er i alle fall positivt. Prøvde Johannesurt en periode, men merket ingen effekt Anonymkode: 20fa0...cb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123Sol Skrevet 21. februar 2017 #14 Del Skrevet 21. februar 2017 Cipralex. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vesentlig Skrevet 21. februar 2017 #15 Del Skrevet 21. februar 2017 Alle medisiner kan taes i lave doser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #16 Del Skrevet 21. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du blir ikke akkurat friskere av å ha en depresjon murrende fra 17-årsalder til du nå er 32. At du har vært deprimert så lenge kan tyde på at du trenger en grundigere utredning, så du bør absolutt snakke med fastlegen din. Enten henviser han/hun deg til utredning ved DPS eller tar saken selv. Fortell legen om din skepsis mot rene antidepressiva og spør om andre typer stemningsstabiliserende medikamenter kan være et alternativ for deg. Du har gått lenge i terapi, men har du vurdert mindfulnessbasert korttidsterapi? Jeg tenker ikke på noe alternativ terapi, men et medisinsk tilbud som er ledet av en profesjonell terapeut. Jeg har ikke oversikt over tilbud som finnes, så du må gjøre research om du er interessert i å finne ut mer. Noe kan du lese på nettstedet Mindfulness.b.uib.no som presenterer et forskningsprosjekt i regi av Universitetet i Bergen. Anonymkode: 8a810...298 Jeg har snakket med fastlegen om dette mange ganger, og vært til behandling ved DPS tre ganger. Da blir jeg litt bedre, men så går effekten over etter hvert. Problemet er at jeg fremstår som lite deprimert og engstelig i møte med fastlegen. Jeg har god jobb, god økonomi, ser frisk ut, har alt på stell, prater godt for meg, er ellers frisk så fastlegen har alltid "trua" på meg, og skjønner ikke hvor mye jeg sliter med dette. Men nå skal jeg bestille ny time. Vet at jeg kan få litt ymse svar her på forumet, men ville bare spørre om noen vet om noen milde medisiner som finnes der ute Mindfullnessbasert korttidsterapi har jeg ikke hørt om. Skal sjekke det ut. Ts Anonymkode: 20fa0...cb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #17 Del Skrevet 21. februar 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har snakket med fastlegen om dette mange ganger, og vært til behandling ved DPS tre ganger. Da blir jeg litt bedre, men så går effekten over etter hvert. Problemet er at jeg fremstår som lite deprimert og engstelig i møte med fastlegen. Jeg har god jobb, god økonomi, ser frisk ut, har alt på stell, prater godt for meg, er ellers frisk så fastlegen har alltid "trua" på meg, og skjønner ikke hvor mye jeg sliter med dette. Men nå skal jeg bestille ny time. Vet at jeg kan få litt ymse svar her på forumet, men ville bare spørre om noen vet om noen milde medisiner som finnes der ute Mindfullnessbasert korttidsterapi har jeg ikke hørt om. Skal sjekke det ut. Ts Anonymkode: 20fa0...cb9 Det er mange som deg, som er deprimerte inni seg men ikke viser det utad. Selv om fastlegen ikke skjønner, regner jeg med at DPS gir deg bekreftelse på at du ikke er annerledes enn mange andre kronisk deprimerte. Man venner seg til å holde maska, så mye at det nesten ikke er mulig å legge den fra seg. Sjekk ut mindfulness, jeg har troen på det. Men i regi av proffe folk som ivaretar deg i prosessen. Ikke bli med på hva som helst. Kanskje DPS har et gruppetilbud, for eksempel. Anonymkode: 8a810...298 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skrotnes Skrevet 21. februar 2017 #18 Del Skrevet 21. februar 2017 Test deg selv for vitaminmangel o.l. hos fastlege. Dette kan i mange tilfeller være alt som skal til for at du føler deg bedre, altså å løse problemer med vitaminmangel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #19 Del Skrevet 22. februar 2017 Får du effekt av psykologen du går til? Jeg har gått til 2 forskjellige, og det var veldig stor forskjell fra meg. Videre ville jeg kanskje sett litt på livet ditt, har du ting du er misfornøyd med? Jeg var misfornøyd med at jeg gjorde lite etter jobb, fordi jeg har så veldig lav energi. Har prøvd å gjøre litt mer, og det har gitt meg mye større mestringsfølelse. Og når jeg er sosial er jeg flinkere til å gå hjem tidlig, så det ikke tapper meg fullstendig. Også jobber jeg med å akseptere de dagene hvor jeg ikke får til noen ting. Anonymkode: 31a05...854 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå