Gå til innhold

"Minus" på visakortet

Gjest Seleena

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin
Det er jo litt rart at du klarer å få så mye minus også da. Har du ikke penger på kontoen så har du jo ikke penger og skal ikke klare å få så mye minus heller. I motsatt fall har du jo en kontokreditt da' date=' og da har du jo lov å ha minus på kontoen da.[/quote']

Hvis man betaler med visa trekkes dette ofte flere dager etter at man har gjort handelen. Da kan plutsleig flere tusen trekkes av kontoen, selv om det ikke er noe der.

Synes ikke det er noe merkelig i det hele tatt, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo litt rart at du klarer å få så mye minus også da. Har du ikke penger på kontoen så har du jo ikke penger og skal ikke klare å få så mye minus heller. I motsatt fall har du jo en kontokreditt da' date=' og da har du jo lov å ha minus på kontoen da.[/quote']

Min venninne har visakort hvor hun kan overtrekke med 1000 kroner, hun har vært i banken for å be de fjerne den grensen, men de nekter :o skikkelig dårlig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Forstår ikke helt hvordan du får trekt visa korte i minus , da det ikke er et normalt kredittkort. Mitt visa klarer jeg aldri å trekke i minus, så lenge det ikke er penger på konto så får jeg ikke betalt med det. Visa er jo et betalingskort ikke et kredittkort. Dette gjeller også om jeg er i utlandet. Men i utlandet faller dei 8000 som jeg har lov å ta ut bort, der er det ubegrenset maxbeløp.

Men derimot mitt kredittkort, masterkortet , det kan jeg virkelig dra minus med, farlig kort for dei som ikke kan styre økonomien.

Du kan jo avtale med banken din den dag du får kortet igjen at dei skal sette på sperre på uttak i minus. Men dette trodde jeg var normal prosedyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte steder så trekker de ikke beløpet direkte, men det kan ta noen dager.

F.eks steder som ikke har direkte oppkobling mot abnkenes betalingssentral (eller hvem det nå er som styrer med kortkjøp)

Da er det jo fult mulig at kontoen går i minus.

"Butikken" får sine penger uansett om du har penger eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ikke helt hvordan du får trekt visa korte i minus ' date=' da det ikke er et normalt kredittkort. [/quote']

Når man handler på nettet f.eks trekkes pengene noen ganger når varen blir sendt. På noen uteplasser og restauranter trekkes pengene flere dager etter at de er brukt. Hvis man da har X kr på konto, går på byen og bruker X kr, kan man likevel oppleve at pengene ikke øyeblikkelig er trekt og man tror man har penger på kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ha, ha, dere er tydeligvis en gjeng med amatører når det gjelder å ha vanskelig/ rotete økonomi.

Enkelte steder så trekker de ikke beløpet direkte, men det kan ta noen dager.  

F.eks steder som ikke har direkte oppkobling mot abnkenes betalingssentral (eller hvem det nå er som styrer med kortkjøp)  

Da er det jo fult mulig at kontoen går i minus.  

"Butikken" får sine penger uansett om du har penger eller ikke.

Dette er riktig. I tillegg får du vanligvis betalt og tatt ut penger i f.eks matbutikker, så lenge du har pluss på konto. En krone i pluss kan altså være nok til å få ut et par tusen.

På utesteder og i taxier kan du trekke kortet av hjertens lyst. Er du heldig, får du ta ut penger på kortet i barer også.

En annen ting som ofte fungerer i minibanker, er å ta ut hele det beløpet du har igjen på konto, to ganger i rask rekkefølge. Systemet oppfatter ikke at pengene allerede er tatt ut før det er for sent. Og noen ganger kommer du over minibanker som midlertidig har mistet forbindelsen med BBS, slik at du kan ta ut det du trenger.

Selv er jeg ikke i en situasjon hvor jeg har inntekt nok til å søke om lån. Men jeg har en kamerat med mye av den samme historien som meg. Da han søkte om lån, sa banken at han fikk "bevise" at han kunne klare 3 måneder uten overtrekk først. Det gadd han ikke, så han gikk rett og slett til en annen bank, hvor han fikk lån på dagen. Så lenge du ikke pådrar deg betalingsanmerkninger er det ikke verre enn det.

For å oppsummere: slapp heeelt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men til syvende og sist er det ditt eget ansvar :wink:

Øhh... nei? Ved ansettelse skrives det kontrakt om at den og den datoen er det lønnsutbetaling, og da SKAL pengene være på konto. Det er arbeidsgivers ansvar.

At det er ens eget ansvar å sjekke kontoen en gang i blant kan jeg være med på. :-)

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha, dere er tydeligvis en gjeng med amatører når det gjelder å ha vanskelig/ rotete økonomi.  

Dette er riktig. I tillegg får du vanligvis betalt og tatt ut penger i f.eks matbutikker, så lenge du har pluss på konto. En krone i pluss kan altså være nok til å få ut et par tusen.

På utesteder og i taxier kan du trekke kortet av hjertens lyst. Er du heldig, får du ta ut penger på kortet i barer også.

En annen ting som ofte fungerer i minibanker, er å ta ut hele det beløpet du har igjen på konto, to ganger i rask rekkefølge. Systemet oppfatter ikke at pengene allerede er tatt ut før det er for sent. Og noen ganger kommer du over minibanker som midlertidig har mistet forbindelsen med BBS, slik at du kan ta ut det du trenger.

Selv er jeg ikke i en situasjon hvor jeg har inntekt nok til å søke om lån. Men jeg har en kamerat med mye av den samme historien som meg. Da han søkte om lån, sa banken at han fikk "bevise" at han kunne klare 3 måneder uten overtrekk først. Det gadd han ikke, så han gikk rett og slett til en annen bank, hvor han fikk lån på dagen. Så lenge du ikke pådrar deg betalingsanmerkninger er det ikke verre enn det.

Høres ikke akkurat ut som du har så veldig ryddig økonomi selv ...

Ikke veldig intelligent å gå inn for å trekke over kontoen sin da...

tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg mente aldri å si at jeg har ryddig økonomi. Tvert imot, jeg vet alt om å ha et desperat behov for kontanter, og dette har gitt meg kunnskap om de fleste (? kanskje det er flere?) mulige måter å overtrekke kortet på.

Dere derimot, blir helt forstyrret over ett enkelt tilfelle med overtrekk.

Jeg glemte forresten å komme med et par tips: Ikke la det gå alt for lenge før du dekker inn eller i det minste viser vilje til å begynne å betale ned på overtrekket. Og hold kortet langt unna minibanker når det er overtrukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

no-no :riste::wink:

Men selv om ikke selve lønnsutbetalingen er arbeidstakers ansvar, er dette en sak mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Din overtrukkede konto er jo en sak mellom deg og banken, og selv om arbeidsgiver indirekte var skyldig, kan du ikke bare trekke ut deg selv som ledd og be de to andre ta det med hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil fremdeles peke på at de fleste som sier "slapp av" her inne' date=' ikke sier noe om kortene dems ble spist av minibanken..[/quote']

Har aldri opplevd det og jeg kunne overtrekke kontoen med 1000,- hvis jeg ville. Det skjedde noen ganger og det ble dekket igjen hver eneste gang.

Har aldri hatt noen problemer med noe som helst som følge av dette.

Nå bruker jeg ikke den banken lenger, for jeg ville ikke ha den kreditten som fulgte med kortet.

Det blir ofte til at man overtrekker og bruker penger man ikke har.

Jeg synes banken burde forandre på systemet og gjøre dette valgfritt for kundene deres.

Men det er jo lettere sagt enn gjort.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vet du, i mange taxier og barer/utesteder har de fått nye systemer som gjør at dette ikke fungerer! Så pass deg, en dag sitter du der om ikke kan betale for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...