Gå til innhold

hvordan kreve feriepenger fra bedrift som har lagt ned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I begynnelsen av 2016 jobbet jeg deltid i en bedrift, og i følge siste lønnsslipp har jeg tjent ca. 6000kr i feriepenger som skulle blitt utbetalt denne sommeren som kommer. Men for et par måneder siden fant jeg ut at bedriften er blitt lagt ned (men ikke begjært konkurs). Jeg mistenker at de la den ned fordi de visste den kom til å gå konkurs om noen måneder dersom den hadde fortsatt. Jeg har ikke jobbet der på langt over et halvt år, og bor ikke lenger i samme by hvor sjefen og bedriften var. Når jeg sender melding angående feriepengene mine så unngår sjefen samtaleemnet. Får altså ikke noe svar, og kan heller ikke konfrontere noen i bedriften face to face heller. Det kan nevnes at sjefen hadde null kontroll over lover og regelverk innen norsk arbeidsmiljølov når jeg jobbet der, og at jeg ofte måtte korrigere og kjefte på min egen sjef fordi han ikke var informert over arbeidstakers rettigheter. Vet at sjefen er i veldig store økonomiske problemer på grunn av at bedriften gikk så dårlig, men de 6000 kronene er likevel penger jeg har tjent og skal ha utbetalt. 

Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 500ed...608

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lønn og feriepenger har fortrinnsrett i konkurser. Dessuten dekkes utestående feriepenger av statens lønnsgarantiordning. 

Du får pengene uansett før eller siden, men det kan ta litt tid. Hvordan du går frem kan jeg ingenting om, så du får vente på svar fra noen som vet om prosessen eller selv lese deg opp.

Anonymkode: 01add...199

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lønn og feriepenger har fortrinnsrett i konkurser. Dessuten dekkes utestående feriepenger av statens lønnsgarantiordning. 

Trådstarteren opplyser at bedriften ikke gikk konkurs.

Skrevet
2 minutter siden, Testosteron skrev:

Trådstarteren opplyser at bedriften ikke gikk konkurs.

Dette er en del av prosessen. En kreditor (tidligere ansatt som ikke har fått feriepengene) kan begjære bedriften konkurs. 

Men siden jeg ikke er kjent med prosessen, overlot jeg dette til noen som kan saken å forklare. 

Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I begynnelsen av 2016 jobbet jeg deltid i en bedrift, og i følge siste lønnsslipp har jeg tjent ca. 6000kr i feriepenger som skulle blitt utbetalt denne sommeren som kommer. Men for et par måneder siden fant jeg ut at bedriften er blitt lagt ned (men ikke begjært konkurs).

Anonymkode: 500ed...608

Når et aksjeselskap blir oppløst og avviklet, så må alle som har penger til gode, melde kravene sine til den som leder avviklingen. Dette blir kunngjort på Brønnøysundregistrenes sider.

https://www.brreg.no/produkter-og-tjenester/kreditorvarsel/ 

Endret av Testosteron
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en del av prosessen. En kreditor (tidligere ansatt som ikke har fått feriepengene) kan begjære bedriften konkurs. 

En konkursbegjæring vil ikke bli tatt til følge helt uten videre. Det er ikke nok at noen har penger til gode. Skyldneren må være betalingsudyktig og ha negativ egenkapital.

Skrevet
1 minutt siden, Testosteron skrev:

En konkursbegjæring vil ikke bli tatt til følge helt uten videre. Det er ikke nok at noen har penger til gode. Skyldneren må være betalingsudyktig og ha negativ egenkapital.

Som sagt, dette er en del av prosessen. 

Poenget er at TS vil få sine feriepenger uansett. Uansett. Fordi feriepenger dekkes av statens lønnsgarantiordning. 

Enten ved at pengene tvangsinndrives fra arbeidsgiver, eller ved at lønnskravet dekkes i konkursboet, eller av statens lønnsgarantiordning. 

En av disse tre utfallene er uungåelige. 

Lønn er garantert, uansett hvordan du vender og vrir på det.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, dette er en del av prosessen. 

Poenget er at TS vil få sine feriepenger uansett. Uansett. Fordi feriepenger dekkes av statens lønnsgarantiordning. 

Enten ved at pengene tvangsinndrives fra arbeidsgiver, eller ved at lønnskravet dekkes i konkursboet, eller av statens lønnsgarantiordning. 

En av disse tre utfallene er uungåelige. 

Lønn er garantert, uansett hvordan du vender og vrir på det.

Men hvis ingen legger frem krav så er det heller ingen som følger det opp.  En konkurs er en rettslig prosess med revisorer og advokater som går igjennom alle fordringer og krav i selskapet, men det er fortsatt kreditor som må legge frem kravet.  Ved en nedleggelse er det ikke en rettslig prosess i samme omfang, og kreditor har et enda større ansvar for å følge opp kravene sine.

TS: ta kontakt med arbeidstilsynet.  De vil kunne veilede deg videre.  Hvis du gjør ingenting er det en risiko for at du ikke vil få pengene (det er selvfølgelig en mulighet for at noen andre har lagt frem et krav på vegne av alle ansatte, men tørr du å ta den risikoen)

Skrevet
3 minutter siden, Kara W skrev:

TS: ta kontakt med arbeidstilsynet.  De vil kunne veilede deg videre.  Hvis du gjør ingenting er det en risiko for at du ikke vil få pengene (det er selvfølgelig en mulighet for at noen andre har lagt frem et krav på vegne av alle ansatte, men tørr du å ta den risikoen)

Siden trådstarteren opplyser at bedriften er lagt ned ville jeg heller tatt kontakt med Brønnøysundregistrene for å få opplyst om det er kunngjort kreditorvarsel, og i så fall når fristen for å melde krav går ut. Hvis fristen er ute, så er løpet kjørt. 

Skrevet
28 minutter siden, Testosteron skrev:

Siden trådstarteren opplyser at bedriften er lagt ned ville jeg heller tatt kontakt med Brønnøysundregistrene for å få opplyst om det er kunngjort kreditorvarsel, og i så fall når fristen for å melde krav går ut. Hvis fristen er ute, så er løpet kjørt. 

Hvorfor driver du å feilinformerer? Hvis du ikke er stødig på tema, bør du la være å svare. Som meg, når jeg utgangspunktet skulle overlate til andre å svare for prosessen. 

Men når jeg ser hvor lavt nivå det er på rådene her, så må jeg nesten bare spytte ut det lille jeg kan, som er langt mer enn de fleste her inne kan tydeligvis. 

Aller først:

Endringer eller opphør som krever kreditorvarsling, er bare en oppfordring. Det vil si at at varslingen ikke har preklusiv virkning. Man mister altså ikke sitt krav selv om man ikke melder inn kravet under varslingsperioden.

Lønnskrav har en foreldelsesfrist som andre pengekrav, tre år. 

TS:

Det er åpenbart at du må foreta deg noe, altså gjøre noe aktivt. Men det har du jo for så vidt også gitt utrykk for.

Følg smørbrødlisten som Arbeidstilsynet har lagt ut på sine nettsider, så får du pengene dine før eller siden. Enten gjennom tvangsinndrivelse, gjennom konkursbehandling eller gjennom statens lønnsgarantiordning.

Skrevet

Jeg fikk Ikke mine 14K pga. Jeg hadde ordinært to år på å ordne de, men manglet dokumentasjon, å fikk plutselig beskjed om at jeg hadde 1 uke på å skaffe dem å sende det til advokatene som tok seg av dette. Rakk ikke fristen, så 0kr.

Anonymkode: f5790...d51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...