Gå til innhold

Damebeger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til dere som bruker damebeger : når mensen min er på det kraftigste må jeg bytte tampong (Tampax super) annen hver time eller oftere. Hvor mye tar et damebeger? Må det tømmes like ofte som man bytter tampong? Vurderer å prøve det ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det sjelden jeg har mens, men nå har jeg tydeligvis falt av lasset! Hva er dette damebegeret og hvordan fungere det? Ser for meg en liten kopp man setter inn...?

Skrevet

Synes det virker veldig greit. Er så lei av lekkasjer og søl og å bruke en liten formue på tamponger og bind hver måned.

Skrevet
Til dere som bruker damebeger : når mensen min er på det kraftigste må jeg bytte tampong (Tampax super) annen hver time eller oftere. Hvor mye tar et damebeger? Må det tømmes like ofte som man bytter tampong? Vurderer å prøve det ut.

Det tar 30 ml. Virker kanskje ikke så mye, men når man samler det opp sånn, ser det mye mindre ut enn når det er spredt utover i en tampong eller et bind.

Jeg tømmer morgen og kveld, bortsett fra den dagen jeg blør mest, da tømmer jeg en ekstra gang om ettermiddagen, men jeg har aldri opplevd at det har vært fullt.

Bruker DivaCup:

http://www.keeper.com

Og uansett holder det mye lenger enn en tampong. Jeg har bare positivt å si om det.

Skrevet

Jeg er også kjempefornøyd med divacup. Selv de dagene jeg blør mye så behøver jeg bare å tømme den om morgenen og kvelden. Jeg gjør det vanligvis i dusjen, enkelt og greit.

Kan ikke beskrive hvor deilig det er å slippe å styre med tamponger og slikt på skolen. Har aldri opplevd lekasje.

Skrevet

Takk for svar! Jeg skal nå gå til anskaffelse av et beger. Høres genialt ut. Var det mye plunder med å få det ut og inn til å begynne med?

Skrevet

Tja...det tok litt tid før det ikke var vondt å få den ut. Fortsatt er det litt plunder... Men når man gjør det i dusjen er det ikke så farlig.

Viktig at den sitter ordentlig, ellers lekker den.

Skrevet
Takk for svar! Jeg skal nå gå til anskaffelse av et beger. Høres genialt ut. Var det mye plunder med å få det ut og inn til å begynne med?

Litt plunder ja. Spesielt før jeg fikk taket på hvordan det skulle gjøres for å unngå lekkasje. Viktig å dreie begeret MINST en omdreining etter at det er på plass.

Og så ble jeg blek da jeg så størrelsen, men det gikk forbausende bra. Det er lettere hvis du skyller det i litt lunkent vann først.

Gjest Anonymous
Skrevet

Unnskyld meg men dette kommer jeg ALDRI til å bruke.

makan til ekkel!!

Brekker meg her jeg sitter :kvalm:

Skrevet

makan til ekkel!!

Jeg synes også det ser grusomt ekkelt ut. Prøvde å gi det en sjanse og leste litt om det, men når jeg kom til det med lukt orket jeg ikke mer.

Skrevet

makan til ekkel!!

Jeg synes bind og tamponger er ekkelt og sølete og stinkende. Tror ikke dette kan få blitt eklere. Gleder meg nesten til neste gang jag får mensen for da skal jeg prøve!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes bind og tamponger er ekkelt og sølete og stinkende. Tror ikke dette kan få blitt eklere. Gleder meg nesten til neste gang jag får mensen for da skal jeg prøve!

sier ikke at bind og tampong er særlig digg heller.

men dette tar kaka.

har ingen interesse av å skylde mensenen min ned i do jeg.

UGh...tenk den lukta a :o

Skrevet

Til trådstarter

Jeg blør mye når jeg har mens. Tidliger brukte jeg tampong. De dagene jeg blødde mest byttet jeg tampon hver time, i tillegg brukte jeg bin, for sikkerhets skyld, og det var ofte nødvendig.

Nå som jeg bruker damebeger tømmer jeg det om morgenen, ettermiddag og kveld. De dagene jeg blør mye tømmer jeg også midt på dagen. Det har aldri vært nødvendig, men det føles ok å gjøre det. Har aldri hatt lekkasje.

Til deg som stoppet å lese når du kom til lukt. Poenget er at det blir ikke lukt.

Før man setter inn begeret første gangen ved ny mens, lønner det seg å la det ligge i varmt vann først. Da blir det mykere.

Skrevet

Ja, jeg tror dette er et flott alternativ for meg. Tror også at man kanskje "glemmer" litt at man har mensen fordi man slipper å føle at det renner.

Skrevet

Til deg som stoppet å lese når du kom til lukt. Poenget er at det blir ikke lukt.

Men det stod jo på siden at det kunne komme en lukt av både blodet og gummien. :-?

Skrevet

Burde vært obligatorisk undervisning om bakterier på grunnskolen.

1. Det er veldig få bakterier i rent blod. Ergo vil ikke blod lukte vondt (fordi det er bakterier som lukter). Med en mindre teskje; grunnen til at bind og tamponger lukter vondt er fordi bakterier formerer seg der.

2. Det er en billiard mer bakterier i en tampong enn i et damebeger. Hvorfor? Jo fordi tampong er lagd av bomull, som både trekker til seg bakterier og gir dem grobunn. (TSS vil feks aldri forekomme med damebeger).

(3. Bakterieflora i underlivet er naturlig. En tampong forstyrrer balansen)

Menstruasjon vil aldri bli særlig delikat.

Skrevet

Kan bare si meg 100% enig med Susanne.

For etpar måneder siden skjedde det noe som gjorde at jeg ikke kunne bruke begeret en dag. Heldigvis hadde jeg fortsatt både bind og tamponger i huset - men æsj, det var ekkelt det !

Jeg har ikke hørt en eneste som har prøvd, si at begeret er ekkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...