Gå til innhold

Finnes det uskrevne regler ved jobbslutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva slags uskrevne regler som gjelder når man slutter i jobben.Har vært innleid i ca 1 år,så aldri vært fast ansatt men har jobbet i full stilling.

Er det vanlig å skrive et "Takk-for-meg" kort og gi en konfekteske til de ansatte på jobben når man skal slutte? Eller skal jeg bare la det passere uten noe? Har desverre ikke mulighet til å bake noe.

Anonymkode: 27f2a...f32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du ta med noe?

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde ingen av delene da jeg sluttet etter 7 år i samme firma. Det var ikke vanlig der, ihvertfall. Der var det den som sluttet som fikk blomster, kake og gave. 

Anonymkode: b19c1...3e4

• Liker 2
Skrevet

Har ikke gjort det på noen av stedene jeg har jobbet. På nest siste jobben min fikk jeg kake da jeg sluttet.

Anonymkode: 784af...bc3

Skrevet

Kommer an på hva som er "vanlig" der du jobber det, det finnes ingen fast regel. Om dine kolleger har gjort det ovenfor hverandre, så er det jo greit å følge et innarbeidet kutyme. Vil også si det kommer litt an på hvordan man har blitt behandlet/hvordan arbeidsforholdene har vært. Dersom det har vært dårlig arbeidsmiljø, mye kjeft/sjikane og annet dilldall, så ville jeg ikke anstrengt meg et sekund mer enn jeg måtte utover å gi en korrekt skriftlig oppsigelse hvis det var fast jobb, eller bare kort "takket" for meg på e-post hvis det var midlertidig stilling. 

En ting, vær litt nøye med å informere de viktigste kunder, leverandører og/eller andre du har hatt kontakt med i din jobb for å informere om at du slutter og at de skal kontakte XXX ved fremtidige henvendelser. Da opptrer du som en som er ryddig, og som avslutter relasjonene i dette arbeidsforholdet. 

Anonymkode: 7612b...d4e

Skrevet

Jeg har aldri vært borti at noen har tatt med konfektesker eller gitt takkekort.
Jeg tok med meg en stor sjokoladeplate en gang på min siste dag, men der var det vanlig at alle i teamet tok med sjokolade med ujevne mellomrom for å ha til kaffen.

Skrevet

Kom for så vidt på nå at jeg har i noen jobber sett at folk sender "last mail", DVs en mail til kollegaer med info om at man slutter, og eventuelt noen takkeord.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bakte boller ene stedet jeg vikarierte da oppdraget skulle avsluttes.

Det var helst for å demonstrere hva de gav slipp på :D 

Anonymkode: 221d3...46c

• Liker 2
Skrevet

Alle på min tidligere jobb har tatt med kort og noe bakverk når de har sluttet, samt fått kort og gavekort tilbake. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...