Gå til innhold

snart søknadsfrist på videregående, men jeg aner bae ikke hva jeg skal søke!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i slutten av 20 årene og skal nå starte på utdanning. Jeg aner bare ikke hva jeg skal gjøre! Vurderer om jeg skal ta studiekompetanse, da har jeg jo tid til å bestemme meg. Fagbrev går jo er jo raskere... men jeg vert jo ikke hvilke fagbrev jeg isåfal skal ta!

Anonymkode: 4379c...b6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må du finne ut hva du i det hele tatt intresserer deg for.

Utfra dette kan du bruke elimineringsmetoden, stryk ut de linjene som du da ser med en gang ikke er for deg.

Hva er så dine evner? Hva kan du tenke seg å bruke over 30 timer i uken med?
Vil du være inne, eller trives du best ute i aktivitet?

Anonymkode: 36489...55e

• Liker 1
Skrevet

Altså, du kan få studiekompetanse selv om du velger yrkesfag, da vil det ta 1 år ekstra å ha både generell studiekompetanse og fagbrev. Men da er det jo lærlingstiden da. 

Spørs helt hva du vil bli. Det er vanskelig for noen å svare deg på om du skal bli frisør, elektriker, sykepleier eller advokat liksom..

Skrevet

Du må først finne ut dine interesser og hva du ønsker å utdanne deg som, ikke hva som er raskest. Da går du med feile tanker.

Om du ønsker deg en yrkesfaglig utdanning, altså fagbrev er det jo bare å gå for det. For etter du har tatt fagbrevet har du rett til å ta påbygging for å skaffe deg studiekompetanse, da har du både yrkeskompetanse og studiekompetanse. Det tar 5 år, men da går du ut med to kompetanser og det er en fordel i seg selv.

Er du bare ute etter studiekompetanse fordi du vet at du skal studere på høyskole/universitet, bør du gå for et studieforberende utdanningsprogram for å skaffe deg studiekompetanse. Det tar 3 år.

Anonymkode: 229b1...717

Skrevet

Ta fagbrev! Elektriker eller rørlegger. Trygge yrker. 

Anonymkode: 88421...946

Skrevet

Jeg vet ikke hva mine interesser er, har aldri vert viktig. Jeg gikk fra en oppvekst der jeg ikke hadde mulighet til å ha egene meninger eller interesser. Når jeg endelig kom meg vekk når jeg ble voksen slet jeg psykisk i flere år og når jeg ble friskere møtte jeg mannen min og ble kone og mor, dette krevde alt av meg og det ble ikke noe til overs for meg. Så nå sitter jeg her uten å ane hva jeg er god på eller hva jeg liker og skal søke på videregående for å få utdanning... hva jeg vil bli har jeg ingen grunnlag til å vite noe om føler jeg. Nå er det bare en uke igjen til søknadsfristen.

ts

Skrevet

Åh, en kvinne, ja da er det vel Helse og Sosial da. Særlig med tanke på at du ikke vet om noe annet. Da får du studiekompetanse og så er det en lett linje. Særlig med tanke på at du har barn!

Anonymkode: 044a3...3da

• Liker 1
Skrevet

Hvilke fag likte du på skolen før du slutta?
Engasjererer du deg for det som skjer i samfunnet? Liker du arbeide fysisk eller med tankene? Er du handy?

Prøv å svar på spørsmålene her i tråden så kommer du noe nærmere valget ditt. Prøv i det minste før du avfeier alt, du er da mer handlingsdyktig enn som så!

Anonymkode: 36489...55e

Skrevet

Jeg har hatt lyst til å bli jordmor eller barn og ungdomsarbeider. Jeg er usikker på om jeg passer i yrkene, jeg er ikke så god med folk. Jeg kunne ikke tenke meg å ha en kontorjobb. Jeg har ikke peiling i heletatt på elektriske ting eller å reparerte ting så om jeg er handy... har ikke prøvd meg men jeg vurderer å bli elektriker.

Jeg skal fortsette skole så jeg kommer til å søke meg inn på videregående. Jeg føle meg bare utrolig forvirra og aner ikke hvilken retning jeg skal ta.

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt lyst til å bli jordmor eller barn og ungdomsarbeider. Jeg er usikker på om jeg passer i yrkene, jeg er ikke så god med folk. Jeg kunne ikke tenke meg å ha en kontorjobb. Jeg har ikke peiling i heletatt på elektriske ting eller å reparerte ting så om jeg er handy... har ikke prøvd meg men jeg vurderer å bli elektriker.

Jeg skal fortsette skole så jeg kommer til å søke meg inn på videregående. Jeg føle meg bare utrolig forvirra og aner ikke hvilken retning jeg skal ta.

Å bli jordmor krever mye. Da må du videreutdanne deg etter sykepleier(?) og det er en lang vei å satse på hvis du ønsker noe som går raskt. Det er ingen fagbrev eller VGS-retning som gjør deg til jordmor.

Hvis du vil bli noe innenfor kontor så kan du jo få deg studiespesialiserende og gå videre på fagskole? Det tar vel bare 1 år og får deg raskt ut i jobb :) 

Skrevet

Nei ikke kontor! Jordmor er to år etter sykepleierutdanning, og sykepleier kan jeg jo jobbe med om jeg ikke vil ta det siste årene på skole. Jeg kan jo ta studiespesialisering og så bestemme meg iløpet av de årene om hvilken retning jeg vil utdanne meg. Det føltes veldig skummelt da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...