AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #1 Skrevet 21. februar 2017 Hei! Nå har Paracet sluttet å virke for meg og vurderer å gå til legen. Får migrene ca. 2 ganger i måneden, varer i 46-57 timer hver gang. Det har begynt å komme i veien for skole og hverdagsliv. Tåler ikke aspirin (får svært intense magesmerter), Ibux virker heller ikke. Blir kvalm og får vondt i magen. Blir også kvalm av Paracet egentlig. Noen som har erfaringer med migrenemedisin? Forsvinner smertene eller bare letter den på de i noen timer? Anonymkode: 42862...c7d
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #2 Skrevet 21. februar 2017 Dette er veldig individuelt. Som regel går man gjennom en utprøvingsfase av medikamenter til man finner noe som passer. Jeg har gått gjennom en del preparater uten at det har ført til en bedring. Det er likevel mange andre som blir markant bedre. Anonymkode: 0d6e9...ae4
minister-mio Skrevet 21. februar 2017 #3 Skrevet 21. februar 2017 For meg forsvinner det helt når jeg tar migrenemedisin. Rart du ikke har fått det av din lege
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #4 Skrevet 21. februar 2017 Hos meg så letter det med migrenemedisin, jeg tar Maxalt. Har hendt at jeg har blitt helt god også, men oftest bare letter det. Anonymkode: 1aa14...687
cloudsinger Skrevet 21. februar 2017 #5 Skrevet 21. februar 2017 For min del går det helt over, forutsatt at jeg tar det tidlig nok. Jeg bruker maxalt.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #6 Skrevet 21. februar 2017 Går fast på en blodtrykksmedisin, som jeg ikke husker hva heter, mot migrene. Tar den hver dag. Har gått fra et anfall i uken til ett i året. Anonymkode: a0f19...b44 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #7 Skrevet 22. februar 2017 For meg hjelper det når jeg tar det tidlig nok. Går på Sumatriptan. Men legen sa at jeg måtte prøve høyere doser med ibux og paracet før jeg fikk det. Anonymkode: abfee...090
Carrot Skrevet 22. februar 2017 #8 Skrevet 22. februar 2017 Paracet/Ibux fungerer ikke på migrene, en lege som foreslår dette sier indirekte at denne ikke tror det er migrene som plager deg. Last ned en dagbok, enten i form av en app eller som leaflet. eks: http://nevro.legehandboka.no/handboken/sykdommer/hodepine/skaringsskjema/hodepinedagbok-og-kalender/ Jeg foreslår å fylle ut og følge opp i noen uker før du går til lege. Uttesting av medisiner er oftest at man starter med imigran, og da gjerne som nesespray. For meg fungerte ikke sprayen da det skadet slimhinnene, men man kan også få medisiner som smeltetabletter - felles for migrenepreparater er at de som regel virker innen kort tid hvis man tar de tidlig nok. Det er mange alternativer på markedet, og valget av medisin er basert på ditt resultat av kartlegging og utredning. I tillegg til Imigran er det fem andre typer medisin i Norge; Zomig, Almogran, Maxalt, Relpax og Naramig. De ulike kan finnes i flere former, smeltetabletter, tabletter, nesespray, sprøyter og stikkpiller, men ingen finnes i alle formene. Veldig mange venter for lenge med å ta medisin - min erfaring er at når jeg etter 35 år med migrene nå vet hvordan anfallene starter i form av synsforstyrrelser, endring i smak i munnen, synsendringer osv så er det å ta medisinen med en gang den beste måten. også forebyggende da jeg unngår å slite med anfallet i dagevis som blir konsekvensen i verste fall ellers. For eksempel kan jeg oppleve å våkne av anfall, da har jeg en annen type medisin enn om jeg kjenner de starte da triptaner som de vanlige typene heter ikke skal brukes samtidig innenfor 24 timer osv er det viktig å tenke på om det er tabletter, smeltetabletter, nesespray eller sprøyte (imigran er vel så vidt jeg vet den eneste sprøyteformen, men mulig jeg tar feil). Dette med de ulike typene og formene kommer som regel etter lang utredning, ikke hos fastlege. Dersom du er plaget (mer enn ett anfall per 2.uke) anbefaler jeg virkelig å søke om utredning andre teder enn hos fastlege. 2
Wenda Skrevet 22. februar 2017 #9 Skrevet 22. februar 2017 Jeg tar migrenemedisin (uten resept) og den funker for meg hver eneste gang Samboeren min har prøvd det meste...det eneste som funker for hans migrene er noen kraftige stikkpiller som slår han ut et døgn Vi er alle forskjellige, så jeg anbefaler deg å begynne med reseptfrie og sjekke om det funker, hvis ikke så ber du om hjelp fra legen din Paracet/Ibux funker vel ikke for migrene. Om det funker for noen så er det vel bare en kraftig hodepine de har
maya86 Skrevet 22. februar 2017 #10 Skrevet 22. februar 2017 Paracet, ibux o.l fungerer ikke på migrene. Bruker zomig eller zolmitriptan smeltetabletter. Zomig er hakket mer effektiv, men begge fungerer. Om jeg tar tabletten tidlig nok, så slipper jeg unna med en dag. Blir ekstremt trøtt, så sover i flere timer etter å ha tatt tabletten, men oftest er migrenen borte når jeg våkner. Noen ganger må jeg ta to tabletter (minimum 2 timer mellom). Om jeg er litt for treg med å ta tablett, så har jeg migrene i 3 dager. Da er det bare å skru av lyset og legge meg i senga og håpe på det beste. Da tar jeg også tablett hver dag det pågår for å døyve det verste.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #11 Skrevet 24. februar 2017 På 22. februar 2017 den 10.59, Wenda skrev: Jeg tar migrenemedisin (uten resept) og den funker for meg hver eneste gang Samboeren min har prøvd det meste...det eneste som funker for hans migrene er noen kraftige stikkpiller som slår han ut et døgn Vi er alle forskjellige, så jeg anbefaler deg å begynne med reseptfrie og sjekke om det funker, hvis ikke så ber du om hjelp fra legen din Paracet/Ibux funker vel ikke for migrene. Om det funker for noen så er det vel bare en kraftig hodepine de har Hva heter den? Spurte på apoteket og de sa de ikke hadde noe slikt, men hun virket ganske ung så kanskje hun ikke visste hva hun skulle lete etter. Det er legen som har satt diagnose. Han gav meg ikke noe annet da Paracet virket. Den lettet på smerten før slik at jeg kunne sove, men har ikke gjort det de siste månedene. Men men, kanskje jeg bare har sterke hodepiner med aura da :p. Anonymkode: 42862...c7d
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #12 Skrevet 24. februar 2017 Be om utredning hos nevrolog. Synes det er veldig rart om Paracet virker. Anonymkode: a705c...bc9 1
Wenda Skrevet 24. februar 2017 #13 Skrevet 24. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva heter den? Spurte på apoteket og de sa de ikke hadde noe slikt, men hun virket ganske ung så kanskje hun ikke visste hva hun skulle lete etter. Det er legen som har satt diagnose. Han gav meg ikke noe annet da Paracet virket. Den lettet på smerten før slik at jeg kunne sove, men har ikke gjort det de siste månedene. Men men, kanskje jeg bare har sterke hodepiner med aura da :p. Anonymkode: 42862...c7d Er det imigran den heter tro? Noe i den duren iallefall
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #14 Skrevet 24. februar 2017 Jeg fikk et nytt liv etter noen anbefalte botox. Trenger aldri ta medisiner lengre. Anonymkode: d9b55...2f2
minister-mio Skrevet 24. februar 2017 #15 Skrevet 24. februar 2017 3 timer siden, Wenda skrev: Er det imigran den heter tro? Noe i den duren iallefall Får man den uten resept?
Anna Maria Skrevet 25. februar 2017 #16 Skrevet 25. februar 2017 På 21.2.2017 den 14.31, AnonymBruker skrev: Hei! Nå har Paracet sluttet å virke for meg og vurderer å gå til legen. Får migrene ca. 2 ganger i måneden, varer i 46-57 timer hver gang. Det har begynt å komme i veien for skole og hverdagsliv. Tåler ikke aspirin (får svært intense magesmerter), Ibux virker heller ikke. Blir kvalm og får vondt i magen. Blir også kvalm av Paracet egentlig. Noen som har erfaringer med migrenemedisin? Forsvinner smertene eller bare letter den på de i noen timer? Anonymkode: 42862...c7d Anbefaler maxalt smeltetabletter.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #17 Skrevet 25. februar 2017 Du må først få stadfestet at det faktisk er migrene, voldsom spenningshodepine ligner mye. Migrenemedisin på feil indikasjon er farlig. Jeg bruker bpde forebyggende medisin og Maxalt, men det som hjalp best var å kutte p-pillene og få stabilt søvnmønster. Anonymkode: a2fa3...494
Wenda Skrevet 25. februar 2017 #18 Skrevet 25. februar 2017 12 timer siden, minister-mio skrev: Får man den uten resept? Husker ikke om det var eksakt det den heter, men det er iallefall en man får uten resept. (kan godt hende det har skjedd noen endringer, jeg bruker dem ikke så ofte og sist jeg kjøpte dem så kjøpte jeg nok 2-3 pakker...og det er en stund siden)
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2017 #19 Skrevet 25. februar 2017 For meg hjelper cataflam, men siden det er NSAIDS får jeg ikke lov å ta så mange i måneden. Jeg bruker cataflam mot både menstruasjonssmerter og migrene med god effekt for begge. Det er bare ikke så bra å ta mange når man har skjør mage sånn som jeg. Anonymkode: f1505...bbb
Gjest devy79 Skrevet 26. februar 2017 #20 Skrevet 26. februar 2017 Hei TS. Jeg har slitt ekstremt med migrene helt siden ungdomsskolen, og de siste 5 årene har det blitt verre. For et par år siden var det så ille da jeg var på jobb at jeg måtte dra hjem og var sengeliggende nesten hele arbeidsuken, så vet hva jeg snakker om. Det som fungerer på meg er Imigran 20 mg nesespray, evt Zomig. I perioder hvor jeg ikke har hatt dette tilgjengelig,så har jeg tatt Paracet Forte, veldig effektiv,har tatt bort mesteparten av migrenen på en halvtime. Vanlig smertestillende fungerer ikke i det hele tatt på migrene,så be fastlegen din ordne noen av de jeg nevnte ,et skift fastlege til noen som tar dette på alvor. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå