Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Centrino skrev:

Hva de mener, er ikke godt å si, og tror ikke de alltid skjønner det selv heller.

Det vi må ha i bakhodet er jo at skatten vi betaler er forskuddsskatt sånn jeg forstår det?
Så at det eventuelle mellomlegget vil bli tilbakebetalt på neste skatteoppgjør?
Kan være jeg er på villspor, men slik jeg forstår det hvertfall..

Men syns hele greiene er temmelig sykt.. Hadde man fått tillegget når man faktisk hadde rett på det, hadde skattesatsen vært veldig mye lavere.. Når man får det etterbetalt tar staten nesten 50%.. 

Lurer på hva som da skjer med refusjonskrav fra sosialkontor? Fordi det skal tilbakebetales med inntil nettobeløp. Strengt tatt tjener man jo på å skatte altfor mye, siden mindre vil gå til sosialkontorene. 

Anonymkode: e0974...eb2

Skrevet

Og ja, for mye betalt skatt får man tilbake året etter når skatteoppgjøret er klart. Husk å be om omregning tilsvarende at det skulle blitt skattlagt i utbetalingsårene. 

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor dere har fått innvilget ung ufør? Jeg har søkt, men ser ut til å få avslag.. 

Anonymkode: 99b15...d94

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva som da skjer med refusjonskrav fra sosialkontor? Fordi det skal tilbakebetales med inntil nettobeløp. Strengt tatt tjener man jo på å skatte altfor mye, siden mindre vil gå til sosialkontorene. 

Den er jo den styggeste av alt etter det jeg har forstått. Refusjonskrav fra sosialkontor, blir trukket av bruttoen, så man må betale skatt på det i tillegg.. Dette skal jeg ikke garantere for,, for gjelder ikke meg, men vet det er mange som har reagert på det.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor dere har fått innvilget ung ufør? Jeg har søkt, men ser ut til å få avslag.. 

Har fått det fordi jeg oppfyller kravene :P Eller lurer du på hvilken sykdom? Det er en av de nevrologiske som innebærer lammelser, etter hva jeg har skjønt står de på den "forhåndslisten" over hvilke sykdommer som klassifiseres som alvorlige. Jeg har store plager i dagliglivet, hjemmehjelp etc. Sengeliggende i perioder. 

Men jeg fikk avslag da jeg søkte om tillegget på tidsbegrenset uførestønad for ti år siden. 

Skrevet
1 minutt siden, Centrino skrev:

Den er jo den styggeste av alt etter det jeg har forstått. Refusjonskrav fra sosialkontor, blir trukket av bruttoen, så man må betale skatt på det i tillegg.. Dette skal jeg ikke garantere for,, for gjelder ikke meg, men vet det er mange som har reagert på det.

Nei, man blir trukket netto. Feks for 2012 så er bruttobeløp pr mnd 2975,-  etter hva jeg har regnet meg frem til. Hvis man har fått stønad fra sosialen på kr. 4000 den måneden, så vil de med 36% skatt få tilbake 1904,- (din netto-tilbakebetaling for den måneden). Resten "ettergis", for de kan ikke kreve mer tilbake enn du får tilbakebetalt etter skatt. Ved 44% skatt vil de få tilbake 1666,-. Det jeg lurer på er jo hva som skjer når man skatter 44% og får tilbake på skatten neste år, vil de da krev tilbake mer, siden nettobeløpet egentlig var høyere enn 1666,-

• Liker 1
Skrevet

Det du skriver hadde vært det logiske, men etter de vedtakene jeg har sett, så er det stikkmotsatt.. 

Fikk ungufør grunnet lang historie med traumer og diverse andre ting som gjør at jeg ikke fungerer.  Jeg burde hatt det for tja hvertfall 10 år siden når jeg ble innvilget TU, men fikk det innvilget til slutt i fjor etter jeg tok kontakt med legen som jeg hadde som ung. Han var fly forbanna på systemet som ikke hadde jobbet for at jeg skulle fått det før. 

Skrevet
2 minutter siden, Centrino skrev:

Det du skriver hadde vært det logiske, men etter de vedtakene jeg har sett, så er det stikkmotsatt.. 

Fikk ungufør grunnet lang historie med traumer og diverse andre ting som gjør at jeg ikke fungerer.  Jeg burde hatt det for tja hvertfall 10 år siden når jeg ble innvilget TU, men fikk det innvilget til slutt i fjor etter jeg tok kontakt med legen som jeg hadde som ung. Han var fly forbanna på systemet som ikke hadde jobbet for at jeg skulle fått det før. 

Det er regelen. Så hvis noen har fått andre vedtak (da mener jeg vedtak fra utregningen hos Nav arbeid og ytelser, ikke refusjonsvedtaket fra sosialkontoret, for der står totalbeløp) så må de klage. Det står tydelig i lovverket, så det er en enkel klagesak isåfall. :) 

Fikk selv sjokk da jeg fikk refusjonsvedtaket mitt, det var himmelhøyt! Men det var fordi det var totalbeløp av alt jeg hadde mottatt i støtte. Det er de som beregner etterbetalingen som har ansvar for å kun betale ut det som gjelder pr måned korrekt. Og gjør ikke de det, så må man klage. 

• Liker 1
Skrevet
På 2/24/2017 den 11.35, AnonymBruker skrev:

Ble "satt ut av livet" (måtte slutte skole, mistet venner, satt bare hjemme med uutholdelige smerter) når jeg var 14 år etter en skade som ikke ble tatt på alvor av legene, og etter mange forsøk der eneste jeg har fått gjort er å prøve ta utdannelse/jobbe, gi opp, prøve å jobbe/ta utdannelse, gi opp. Min evne ble og altså varig nedsatt før fylte 26 år. Da skal ung ufør på en måte "gjøre opp" for at man ikke har fått jobbet seg opp ett inntekts-grunnlag fordi man fikk varig nedsatt arbeids-evner mens man var under en viss alder (tror det er 26 år).

Jeg fikk tillegget på AAP i fjor (visste ikke om at det fantes, saksbehandleren min søkte med en gang jeg møtte henne), og har nå (dessverre) en søknad inne om ufør der det vil bli vurdert for ung ufør (da jeg som sagt var 14 når jeg ble syk). Det er vanskelig å få gjennomslag for, og det skal det være da det er en fordel og må være på riktig grunnlag. Det skal være gode beviser for det gjennom årevis av dokumentasjon fra NAV og lege, erklæringer etc.

Hvis du får avslag og føler avslaget er urettmessig, så har du lov til å klage. Det koster energi og tar tid, men hvis du føler saken din er sterk så bør du absolutt det.

Anonymkode: eb032...180

Skrevet
På 24.2.2017 den 11.02, Centrino skrev:

Har denne mnd fått utbetalt den første etterbetalingen, og av denne ble det trekt 44% skatt enten du vil eller ei. Dette for perioden fra jeg ble innvilget ufør frem til nå når jeg fikk innvilget ungufør tillegget.

Hvor lenge er det siden du ble innvilget ung ufør? 

Anonymkode: f6c58...234

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge er det siden du ble innvilget ung ufør? 

Ble innvilget ungufør tillegget for noen uker siden.

Fikk beskjed om at etterbetalingen kunne ta litt tid, spesielt for årene på Aap og før det.

Endret av Centrino
Skrevet
4 timer siden, Centrino skrev:

Ble innvilget ungufør tillegget for noen uker siden.

Fikk beskjed om at etterbetalingen kunne ta litt tid, spesielt for årene på Aap og før det.

Fikk og innvilget ung uføre oppå aap'n min for noen uker siden, så venter spent på når etterbetalingen kommer 🙂 Ihvertfall nå som du allerede har fått utbetalt noen av etterbetalingen 😄 Da kan det jo være håp for meg å ✌️

• 4 måneder senere...
Skrevet

etterbetalingen kom etter 4,5 mnd, så måtte ikke vente alt for lenge  

AnonymBruker
Skrevet
På 24.2.2017 den 11.35, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har en medfødt, kronisk lidelse. Hvis du får avslag er du vel ikke syk nok da. Eller så har du blitt syk etter at du fylte 26 år. Hvorfor tror du at det går mot avslag?

Anonymkode: a0d0a...9b8

• 1 måned senere...
Skrevet

Må spørre her inne på tråden her,har i flere år mottatt sosialhjelp før aap startet for meg,er det virkelig sånn at man ikke får etterbetalt på den stønaden, fikk sjokk når jeg hørte det,ingen her med den erfaringen kanskje? Finnes det et lovverk man kan lese seg opp på? Noen som vet?

Skrevet

Du får etterbetalt fra den datoen du sendte inn søknad på AAP

Anonymkode: f9d41...755

Skrevet
3 timer siden, Enjoying skrev:

Må spørre her inne på tråden her,har i flere år mottatt sosialhjelp før aap startet for meg,er det virkelig sånn at man ikke får etterbetalt på den stønaden, fikk sjokk når jeg hørte det,ingen her med den erfaringen kanskje? Finnes det et lovverk man kan lese seg opp på? Noen som vet?

Mener du etterbetalt AAP? Eller etterbetalt ung ufør-fordelen? Forklar litt tydeligere, så skal jeg svare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...