AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #21 Skrevet 22. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Seriøst?? Jeg har gått på AAP siden 2010 og fikk invilget ung uføre for en mnd siden. Vil jeg få etterbetalt siden 2010?? Hvilke summer har dere fått etterbetalt? 😳 Anonymkode: f6c58...234 Hvis du har hatt minstesats og etter fylte 20 år. Du må spørre de rett og slett. Med 44% skatt trukket fikk jeg utbetalt ca 169 000. Har vært syk siden jeg var 14, og prøvd om og om igjen på utdanning og jobb. Fikk etterbetalt fra 2007 (da jeg fylte 20), og jeg visste ikke om at jeg skulle hatt denne tilleggs-satsen en gang, min saksbehandler søkte for meg. Anonymkode: eb032...180 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #22 Skrevet 22. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har hatt minstesats og etter fylte 20 år. Du må spørre de rett og slett. Med 44% skatt trukket fikk jeg utbetalt ca 169 000. Har vært syk siden jeg var 14, og prøvd om og om igjen på utdanning og jobb. Fikk etterbetalt fra 2007 (da jeg fylte 20), og jeg visste ikke om at jeg skulle hatt denne tilleggs-satsen en gang, min saksbehandler søkte for meg. Anonymkode: eb032...180 Takk for svar. Fikk ikke aap før jeg var 25år i 2010, fordi jeg ikke viste jeg hadde krav på aap rett å slett 😏 Vært psykisk syk siden barndommen med manisk depresjon og angst. Har prøvd på både jobb og utdanning men uten hell. Er syk og går i behandling og er endelig ferdig diagnosert med personlighetsforstyrrelser. Fikk nyss i at jeg kunne ha krav på ung uføre i fjor, så da søkte jeg. Fikk innvilget nå i februar. Er jo spent på om jeg får etterbetalt siden 2010, for det hadde hjulpet helt sinnsykt nå 😮 Anonymkode: f6c58...234
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #23 Skrevet 22. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Fikk ikke aap før jeg var 25år i 2010, fordi jeg ikke viste jeg hadde krav på aap rett å slett 😏 Vært psykisk syk siden barndommen med manisk depresjon og angst. Har prøvd på både jobb og utdanning men uten hell. Er syk og går i behandling og er endelig ferdig diagnosert med personlighetsforstyrrelser. Fikk nyss i at jeg kunne ha krav på ung uføre i fjor, så da søkte jeg. Fikk innvilget nå i februar. Er jo spent på om jeg får etterbetalt siden 2010, for det hadde hjulpet helt sinnsykt nå 😮 Anonymkode: f6c58...234 Ja, det vil du i de aller fleste tilfeller få. Men du bør be om det, i tilfelle de "glemmer" det. Anonymkode: e0974...eb2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #24 Skrevet 22. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det vil du i de aller fleste tilfeller få. Men du bør be om det, i tilfelle de "glemmer" det. Anonymkode: e0974...eb2 Utdrag fra brevet om innviling av ung ufør: Du får et nytt brev fra oss Du vil få et eget brev om hvor mye du vil få utbetalt i arbeidsavklaringspenger. Du får også beskjed om eventuell etterbetaling skal jeg tolke den siste setningen som at de automatisk starter å regne ut etterbetaling, eller bør jeg be de om det. Fikk brevet for 3 uker siden. 😃 Anonymkode: f6c58...234
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #25 Skrevet 23. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Utdrag fra brevet om innviling av ung ufør: Du får et nytt brev fra oss Du vil få et eget brev om hvor mye du vil få utbetalt i arbeidsavklaringspenger. Du får også beskjed om eventuell etterbetaling skal jeg tolke den siste setningen som at de automatisk starter å regne ut etterbetaling, eller bør jeg be de om det. Fikk brevet for 3 uker siden. 😃 Anonymkode: f6c58...234 Ok, så du har ikke ung ufør, du har AAP med ung ufør-tillegg. Det er forskjell på det. Det var det samme som det sto når jeg fikk brev. Det brevet tok ei stund for meg, men for noen går det veldig kjapt. Men da kan du bare kontakte saksbehandleren din og spørre, siden du fortsatt har saksbehandler. Men ja, det skal egentlig skje automatisk. Jeg tendens til å "overtenke" alt, så jeg bare ringte for å spørre. En ting mindre å tenke på. Anonymkode: eb032...180
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #26 Skrevet 23. februar 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, så du har ikke ung ufør, du har AAP med ung ufør-tillegg. Det er forskjell på det. Det var det samme som det sto når jeg fikk brev. Det brevet tok ei stund for meg, men for noen går det veldig kjapt. Men da kan du bare kontakte saksbehandleren din og spørre, siden du fortsatt har saksbehandler. Men ja, det skal egentlig skje automatisk. Jeg tendens til å "overtenke" alt, så jeg bare ringte for å spørre. En ting mindre å tenke på. Anonymkode: eb032...180 Strengt tatt er det umulig å ha ung ufør uansett da. Man mottar enten uføretrygd med ung ufør-tillegg, eller aap med ung ufør-tillegg. Det er et tillegg uansett. Anonymkode: e0974...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #27 Skrevet 23. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Utdrag fra brevet om innviling av ung ufør: Du får et nytt brev fra oss Du vil få et eget brev om hvor mye du vil få utbetalt i arbeidsavklaringspenger. Du får også beskjed om eventuell etterbetaling skal jeg tolke den siste setningen som at de automatisk starter å regne ut etterbetaling, eller bør jeg be de om det. Fikk brevet for 3 uker siden. 😃 Anonymkode: f6c58...234 Jeg ville gjort det, men ring veilederen din og spør for sikkerhets skyld. Du kan også sende melding via din side på nav.no, hvis du vil skrive til veilederen istedet for å ringe. Anonymkode: e0974...eb2 1
Atea Skrevet 23. februar 2017 #28 Skrevet 23. februar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Utdrag fra brevet om innviling av ung ufør: Du får et nytt brev fra oss Du vil få et eget brev om hvor mye du vil få utbetalt i arbeidsavklaringspenger. Du får også beskjed om eventuell etterbetaling skal jeg tolke den siste setningen som at de automatisk starter å regne ut etterbetaling, eller bør jeg be de om det. Fikk brevet for 3 uker siden. 😃 Anonymkode: f6c58...234 Du kan minne de på det etter par måneder, det er vanlig at det kan ta litt tid. Vær klar over at om du mottar bostøtte vil etterbetalingen bli regnet med både i årets og neste års ligning, så du må sette av penger. Du kan få krav om å tilbakebetale. Det er heller ikke alltid automatisk at det blir trukket skatt av etterbetalingen, så vær obs på dette og. Vet om en som fikk seg en smell fra kemneren. Dette er noen år siden, så vet ikke om de foretar automatisk trekk nå, men vær klar over at det er du som blir evt. ansvarliggjort. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #29 Skrevet 23. februar 2017 Det blir trukket skatt etter skattekort del 2, altså den for "andre inntekter". Som oftest er det 36%. Angående bostøtte så regnes nå bostøtte måned for måned, men ved etterkontroll kan det hende de krever tilbake for det året etterbetalingen kom. Hvis man har fått sosialstønad vil dette også komme som fratrekk, men de har kun lov til å kreve refusjon i for det du faktisk får pr måned. Hvis du feks. fikk 5000 juni 2014 får ikke de mer enn det du ville fått etterbetalt for den måneden, etter skatt, dvs rundt 2000kr. Anonymkode: e0974...eb2
Centrino Skrevet 23. februar 2017 #30 Skrevet 23. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det blir trukket skatt etter skattekort del 2, altså den for "andre inntekter". Som oftest er det 36%. Angående bostøtte så regnes nå bostøtte måned for måned, men ved etterkontroll kan det hende de krever tilbake for det året etterbetalingen kom. Hvis man har fått sosialstønad vil dette også komme som fratrekk, men de har kun lov til å kreve refusjon i for det du faktisk får pr måned. Hvis du feks. fikk 5000 juni 2014 får ikke de mer enn det du ville fått etterbetalt for den måneden, etter skatt, dvs rundt 2000kr. Anonymkode: e0974...eb2 Det blir trukket 44% skatt av etterbetalingen, ikke etter skattekort del 2.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #31 Skrevet 23. februar 2017 1 time siden, Centrino skrev: Det blir trukket 44% skatt av etterbetalingen, ikke etter skattekort del 2. Kilde? Vanligvis kommer det som trekk med marginalskatt, men det skal egentlig skattes etter del 2, siden det skal i de fleste tilfeller etterlignes på tidligere år til gunst for skatteyteren. Noen ganger glemmer nok Nav dette og det kommer feil ut, og dermed på marginalskatten. Ellers aner jeg ikke hva du prater om. Anonymkode: e0974...eb2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #32 Skrevet 23. februar 2017 Korreksjon, jeg surrer med begrepene marginalskatt og del 2. Uansett, 36% er korrekt, og i tillegg kan det bli mindre ved en etterligning. 44% er bare tull. Anonymkode: e0974...eb2
Centrino Skrevet 23. februar 2017 #33 Skrevet 23. februar 2017 Kilden er skatteetaten selv både via tlf og på siden deres.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #34 Skrevet 23. februar 2017 2 timer siden, Centrino skrev: Kilden er skatteetaten selv både via tlf og på siden deres. Du har misforstått. Ung ufør-tillegget er ingen uføreytelse. Det er en beregningsmetode. Etterbetalingen er fra AAP. Anonymkode: e0974...eb2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #35 Skrevet 23. februar 2017 Her er den korrekte delen du utelot av din kilde: 2.4.1 GENERELT Etterbetaling og etteroppgjør av pensjoner fra private pensjonsordninger, samt etterbetalinger og etteroppgjør av uføretrygd fra folketrygden (NAV) og uføreytelser fra andre ordninger, kan samlet sett gjelde store beløp. Ved etterbetaling og etteroppgjør av pensjoner kan det foretas forskuddstrekk tilsvarende 32 prosent, eller 28 prosent for personer som er skattemessig bosatt i Finnmark fylke eller kommunene Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms fylke, jf. skattebetalingsforskriften § 5-5-3 første ledd. I tillegg kan man legge ved dette, som viser at skatten reellt sett blir enda lavere i de aller fleste tilfeller: 2.1 Generelt Skatt og trygdeavgift på etterbetalte offentlige eller private pensjoner og på trygdeytelser utbetalt gjennom NAV i henhold til lov, herunder arbeidsavklaringspenger, sykepenger og dagpenger under arbeidsledighet, skal ved ligningen for utbetalingsåret beregnes til det beløp som skatten og trygdeavgiften ville ha utgjort om beløpene var blitt skattlagt i opptjeningsårene, jf. FSFIN § 14-3-1. Dette gjelder likevel bare når skattyteren har skattemessig fordel av det alle årene sett under ett. Skattyteren har krav på å bli skattlagt etter det alternativ som gir lavest skatt sammenlagt. Eventuell rentegodtgjørelse skal holdes utenfor ved sammenligningen. Anonymkode: e0974...eb2 1
Centrino Skrevet 24. februar 2017 #36 Skrevet 24. februar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har misforstått. Ung ufør-tillegget er ingen uføreytelse. Det er en beregningsmetode. Etterbetalingen er fra AAP. Anonymkode: e0974...eb2 Ung uføre tillegget er ikke en egen ytelse, men en tilleggsytelse på både Aap og ufør. Etterbetalingen trenger ikke gjelde bare Aap. Har denne mnd fått utbetalt den første etterbetalingen, og av denne ble det trekt 44% skatt enten du vil eller ei. Dette for perioden fra jeg ble innvilget ufør frem til nå når jeg fikk innvilget ungufør tillegget. Har snakket med både nav og skatteetaten, og etterbetalingen både nå og det jeg evt får for perioden jeg gikk på aap og tidligere ytelser vil bli trekt 44 % skatt av. Så er det min oppgave og ta kontakt med skatteetaten og be de om å fordele etterbetalingen for de årene det gjelder, og få omgjort ligningen slik at skatten blir rettet deretter. Men på utbetalingene fra nav blir det trekt 44%.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #37 Skrevet 24. februar 2017 5 minutter siden, Centrino skrev: Ung uføre tillegget er ikke en egen ytelse, men en tilleggsytelse på både Aap og ufør. Etterbetalingen trenger ikke gjelde bare Aap. Har denne mnd fått utbetalt den første etterbetalingen, og av denne ble det trekt 44% skatt enten du vil eller ei. Dette for perioden fra jeg ble innvilget ufør frem til nå når jeg fikk innvilget ungufør tillegget. Har snakket med både nav og skatteetaten, og etterbetalingen både nå og det jeg evt får for perioden jeg gikk på aap og tidligere ytelser vil bli trekt 44 % skatt av. Så er det min oppgave og ta kontakt med skatteetaten og be de om å fordele etterbetalingen for de årene det gjelder, og få omgjort ligningen slik at skatten blir rettet deretter. Men på utbetalingene fra nav blir det trekt 44%. http://www.meforum.info/viewtopic.php?t=14724 http://www.meforum.info/viewtopic.php?t=16524 "Generelt sett vil et forskuddstrekk på 36 % eller mer være godt nok for å dekke skatteforpliktelser for vanlige trygdemottakere som ikke har formue eller andre inntekter." Anonymkode: e0974...eb2
Centrino Skrevet 24. februar 2017 #38 Skrevet 24. februar 2017 joda, har lest det samme som deg der, og derfor jeg tok kontakt med både skatteetaten og nav, men når begge parter sier 44% og det blir trukket det, så ja..? Var visst nye retningslinjer for å sikre at folk ikke ender med baksmell. Og nei, har hverken formue eller gjeld.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #39 Skrevet 24. februar 2017 2 minutter siden, Centrino skrev: joda, har lest det samme som deg der, og derfor jeg tok kontakt med både skatteetaten og nav, men når begge parter sier 44% og det blir trukket det, så ja..? Var visst nye retningslinjer for å sikre at folk ikke ender med baksmell. Og nei, har hverken formue eller gjeld. Det høres jo helt idiotisk ut! Hva mener de da med de to avsnittene som både du og jeg fant? Men da skal jeg ikke kjefte på deg for feilinfo mer, beklager! Ingen som går på minstesats vil da noengang måtte skatte over 36% reellt sett, så jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor de gjør det sånn. Anonymkode: e0974...eb2
Centrino Skrevet 24. februar 2017 #40 Skrevet 24. februar 2017 Hva de mener, er ikke godt å si, og tror ikke de alltid skjønner det selv heller. Det vi må ha i bakhodet er jo at skatten vi betaler er forskuddsskatt sånn jeg forstår det? Så at det eventuelle mellomlegget vil bli tilbakebetalt på neste skatteoppgjør? Kan være jeg er på villspor, men slik jeg forstår det hvertfall.. Men syns hele greiene er temmelig sykt.. Hadde man fått tillegget når man faktisk hadde rett på det, hadde skattesatsen vært veldig mye lavere.. Når man får det etterbetalt tar staten nesten 50%.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå