billy1 Skrevet 21. februar 2017 #1 Skrevet 21. februar 2017 Jeg har gått på AAP siden 2011 og nå har jeg endelig fått innvilget ung ufør. I papirene jeg fikk fra nav så står det - du får etterbetalt ung ufør rettigheter i tidligere mottatte arbeidsavklaringspenger. Du vil motta et eget vedtak om dette. Jeg lurer på om det er noen som vet noe om behandlingstiden med dette og får man for alle årene på AAP eller bare for noen år?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #2 Skrevet 21. februar 2017 Kan være fra 3-6mnd trur jeg. Du vil nok få for alle årene du var på aap. De pleier ikke gi ung ufør tillegg på aap med engang, så det kan være du har fått det i etter tid. Du får gå inn på nav.no å se om inntekten din har økt kraftig et år. Anonymkode: 850ab...fc8 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #3 Skrevet 22. februar 2017 Det kan ta en del tid (tok ca 6 1/2 mnd for meg før jeg fikk beskjed om at jeg nå fikk denne satsen etter å ha fått brevet om at det var innvilget, fikk så etterbetalingen ca 1 1/2 mnd etter dette), veldig forskjellig fra plass til plass tror jeg - så det er bare å smøre seg med tålmodighet. Hva man får etterbetalt for kommer vel an på situasjonen, om man hadde minstesats hele veien etc. Jeg fikk ingen informasjon før pengene kom inn på konto. Jeg regnet meg frem (hadde brukt opp veldig mye av sparepengene mine, var en lettelse å vite at jeg ville få fylt på den kontoen igjen). På nett leste jeg at noen sa det dreier seg om ca 100 kr dagen i tillegg, minus skatt (jeg ble trukket 44% skatt, skal sende inn info med selvangivelsen for å få forandret på det, det skal visst bare være 32-35% trekk). Det stemte vel sånn circa. Anonymkode: eb032...180
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #4 Skrevet 22. februar 2017 Jeg fikk innvilget i januar, og de har ikke startet på saken om etterbetaling enda. Veldig frustrerende, det er jo mine penger! Den første jeg snakket med på Nav nevnte at det tok 1-2 uker. Den neste sa 6-8 måneder. Siden det er Nav bør man vel forvente det lengste... Anonymkode: e0974...eb2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 22. februar 2017 #5 Skrevet 22. februar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan være fra 3-6mnd trur jeg. Du vil nok få for alle årene du var på aap. De pleier ikke gi ung ufør tillegg på aap med engang, så det kan være du har fått det i etter tid. Du får gå inn på nav.no å se om inntekten din har økt kraftig et år. Anonymkode: 850ab...fc8 Skjønte du ikke hva Ts skrev? Fikk det på andre betaling etter brevet, ca 1,5 måned, men det var ufør, så der får man bare betaling en gang i måneden. Jeg ringte dem å spurte da, de sa det spørs hvor lang tid det tok å regne ut, jeg hadde hatt aap og en annen stønad som til sammen utgjorde 6 år. Det var en av de stønadene som var før aap kom.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #6 Skrevet 22. februar 2017 Akkurat nå, Evilposelos skrev: Skjønte du ikke hva Ts skrev? Fikk det på andre betaling etter brevet, ca 1,5 måned, men det var ufør, så der får man bare betaling en gang i måneden. Jeg ringte dem å spurte da, de sa det spørs hvor lang tid det tok å regne ut, jeg hadde hatt aap og en annen stønad som til sammen utgjorde 6 år. Det var en av de stønadene som var før aap kom. Regnet de dine hver for seg? Mange sier at etterbetaling fra AAP kommer fort, men at stønader fra før AAP tar lenger tid. De som bruker lang tid, lurer på om de får fra begge deler samtidig? For da skal jeg jammen meg ringe inn og be de om å utbetale kun etterbetalingen fra AAP først. (Det skal visstnok være lett å regne ut, siden alt ligger på samme datasystem) Anonymkode: e0974...eb2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 22. februar 2017 #7 Skrevet 22. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Regnet de dine hver for seg? Mange sier at etterbetaling fra AAP kommer fort, men at stønader fra før AAP tar lenger tid. De som bruker lang tid, lurer på om de får fra begge deler samtidig? For da skal jeg jammen meg ringe inn og be de om å utbetale kun etterbetalingen fra AAP først. (Det skal visstnok være lett å regne ut, siden alt ligger på samme datasystem) Anonymkode: e0974...eb2 Ja, jeg fikk begge samtidig, jeg tviler dessverre på at de vil betale i to omganger. Det er forskjellig hvert år på AAP også, siden stønaden går opp en gang i året. Jeg tror det er like enkelt å regne ut begge stønadene, men det tok tid sa de. Jeg hadde selvfølgelig klart det på en time, men du vet jo nav Det er sikkert mye mer jobb enn det høres ut som.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #8 Skrevet 22. februar 2017 3 minutter siden, Evilposelos skrev: Ja, jeg fikk begge samtidig, jeg tviler dessverre på at de vil betale i to omganger. Det er forskjellig hvert år på AAP også, siden stønaden går opp en gang i året. Jeg tror det er like enkelt å regne ut begge stønadene, men det tok tid sa de. Jeg hadde selvfølgelig klart det på en time, men du vet jo nav Det er sikkert mye mer jobb enn det høres ut som. Inne på meforum så nevner de ofte at de fikk det i flere bolker. Og da de folkene som fikk første etter under en måned. Mange måtte vente over et år på etterbetaling fra før AAP. Selv brukte jeg to timer på å regne ut for alle mine år på AAP, så jeg vet eksakt hva jeg får Jeg har tilogmed sendt inn utregningen! (Ifm refusjonskrav fra sosial) Anonymkode: e0974...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #9 Skrevet 22. februar 2017 Stønadene går forresten ikke opp, men regner med du mente grunnbeløpet Anonymkode: e0974...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #10 Skrevet 22. februar 2017 Du får for alle mnd du har vært på aap. Dvs det Mnd ekstrabeløpet som er på mitt over tusen lappen pr mnd X (ganger) antall mnd du har vært på aap (år i måneder) = det beløpet du får etterbetalt. Bruk de fornuftig og ikke se på de som noe lottogevinst. Regninger som strøm bilverksted forsikringer neste års julegaver osv er smart å ha en sparebackup til. Anonymkode: 76687...045
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #11 Skrevet 22. februar 2017 Litt over tusenlappen skal det stå såklart. Ikke "mitt over " ^ posten over Anonymkode: 76687...045
QueenOfTheSidewalk Skrevet 22. februar 2017 #12 Skrevet 22. februar 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får for alle mnd du har vært på aap. Dvs det Mnd ekstrabeløpet som er på mitt over tusen lappen pr mnd X (ganger) antall mnd du har vært på aap (år i måneder) = det beløpet du får etterbetalt. Bruk de fornuftig og ikke se på de som noe lottogevinst. Regninger som strøm bilverksted forsikringer neste års julegaver osv er smart å ha en sparebackup til. Anonymkode: 76687...045 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt over tusenlappen skal det stå såklart. Ikke "mitt over " ^ posten over Anonymkode: 76687...045 Nei, ung uføretillegget ligger på 40733 kr i år. mer enn en tusenlapp i måneden 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #13 Skrevet 22. februar 2017 Har nettopp fått en etterbetaling og håper det kommer en eller to til. Den jeg fikk nå var for perioden etter jeg ble ufør og frem til jeg fikk innvilget ungufør. Anonymkode: 02016...aeb
billy1 Skrevet 22. februar 2017 Forfatter #14 Skrevet 22. februar 2017 Jeg ringte nav og de sa at det kom til å ta 4-8 mnd. så jeg får bare smøre meg med tålmodighet. Håpet er jo at det skal være nok til å betale ned låne mitt så jeg slipper å tenke mer på det
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #15 Skrevet 22. februar 2017 2 minutter siden, billy1 skrev: Jeg ringte nav og de sa at det kom til å ta 4-8 mnd. så jeg får bare smøre meg med tålmodighet. Håpet er jo at det skal være nok til å betale ned låne mitt så jeg slipper å tenke mer på det Studielån? Om du blir ufør kan du få kuttet deler eller hele lånet, det er det siste jeg hadde betalt ned. Du kan søke om utsettelse så lenge du går på AAP Anonymkode: a91e3...cb2 1
billy1 Skrevet 22. februar 2017 Forfatter #16 Skrevet 22. februar 2017 det er ikke studielån, det var noe annet jeg måtte ha penger til
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #17 Skrevet 22. februar 2017 6 minutter siden, billy1 skrev: det er ikke studielån, det var noe annet jeg måtte ha penger til Samme her, privatlån pga reperasjon av bil. Og så er det så kjedelig at jeg ble først lovet de innen kort tid (med opptak av telefonsamtale, uten at det hjelper), og så når jeg ringte og spurte igjen var det så lenge til. De som har lånt meg pengene visste at det kunne ta tid, men de fikk jo beskjeden jeg fikk først fra Nav. Anonymkode: e0974...eb2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #18 Skrevet 22. februar 2017 Man får ikke noe etterbetalt før etter at man fylte tjue år. Anonymkode: 6fc2d...ef4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #19 Skrevet 22. februar 2017 Seriøst?? Jeg har gått på AAP siden 2010 og fikk invilget ung uføre for en mnd siden. Vil jeg få etterbetalt siden 2010?? Hvilke summer har dere fått etterbetalt? 😳 Anonymkode: f6c58...234
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #20 Skrevet 22. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst?? Jeg har gått på AAP siden 2010 og fikk invilget ung uføre for en mnd siden. Vil jeg få etterbetalt siden 2010?? Hvilke summer har dere fått etterbetalt? 😳 Anonymkode: f6c58...234 Ja, det skal du, men det er ikke alltid de setter det igang automatisk. Skummelt, siden det betyr at det er tilfeldig om man vet om retten til dette eller ikke. Du skal ha etterbetalt differansen mellom det du har fått og minstesats etter ung ufør-beregning fra du startet på AAP. Du bør sende en melding skriftlig inne på dine sider, og be om at det settes igang utregning av etterbetaling for tidligere år på AAP. Hvis du har hatt minstesats så er forskjellen 0,44 G. (Minstesats vanlig AAP er 2 G, minstesats med ung ufør er 2,44 G.) Anonymkode: e0974...eb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå