Gå til innhold

MÅ man spise rett etter trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trener 4 ganger i uken på morgenen etter frokost. 2 ganger 10-12 km joggetur. 2 ganger intervall.

Jeg spiser som regel en stor og god lunsj og middag og tre ganske små måltider resten av dagen. Noe som jeg trivest helt fint med. 

Det går ca 1,5 - 2 timer fra jeg har av slutten joggeturen til jeg setter meg ned ved bordet for å spise. 

Spørsmålet er da: må jeg spise noe rett etter trening for restitusjonens del? Eller går det helt fint å fortsette som jeg gjør nå?

Planen er å øke formen i tillegg til å miste noen kg til.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lilli My
Skrevet

Du må ikke, men det er lurt å få i seg littegrann den første halvtimen etter trening. Det kan være så enkelt som et glass melk eller en banan. 

Skrevet

For optimal restitusjon bør du spise noe ganske kort tid etter trening, både karbohydrater og protein. Jo lenger du venter, jo lenger trenger kroppen på å restituere seg. 

Om du bare er hobbymosjonist, har det ikke nødvendigvis så mye å si. Men det kan gå ut over hvor hardt du klarer trene neste dag. Om du bare trener 4 dager i uken, har du jo de fleste dager en hel dag å komme deg på igjen etter trening. Så da gjør det jo ikke noe at du er helt restituert den dagen du ikke trener. 

Anonymkode: 12c30...d49

Skrevet
44 minutter siden, marsiglia skrev:

Trener 4 ganger i uken på morgenen etter frokost. 2 ganger 10-12 km joggetur. 2 ganger intervall.

Jeg spiser som regel en stor og god lunsj og middag og tre ganske små måltider resten av dagen. Noe som jeg trivest helt fint med. 

Det går ca 1,5 - 2 timer fra jeg har av slutten joggeturen til jeg setter meg ned ved bordet for å spise. 

Spørsmålet er da: må jeg spise noe rett etter trening for restitusjonens del? Eller går det helt fint å fortsette som jeg gjør nå?

Planen er å øke formen i tillegg til å miste noen kg til.

nei. men etter joggetur og spesielt da om morningen så blir kroppen veldig fort tom for næringsstoffer...så jeg regner med at vist du holder på slik lenge med lang joggetur og lang tid uten mat så vil du gå ned i vekt og i værstefall tap av muskelmasse og styrke...men vist du ikke trener styrke så vil det ikke spille noen rolle

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For optimal restitusjon bør du spise noe ganske kort tid etter trening, både karbohydrater og protein. Jo lenger du venter, jo lenger trenger kroppen på å restituere seg. 

Om du bare er hobbymosjonist, har det ikke nødvendigvis så mye å si. Men det kan gå ut over hvor hardt du klarer trene neste dag. Om du bare trener 4 dager i uken, har du jo de fleste dager en hel dag å komme deg på igjen etter trening. Så da gjør det jo ikke noe at du er helt restituert den dagen du ikke trener. 

Nå trener jeg mandag, tirsdag og torsdag, fredag siden jeg ikke har mulighet i helgene. Intervaller tar jeg på tirsdag og fredag for å ha tid til å ta meg inn igjen. 

Jeg føler meg helt fin, men vil det si at jeg kanskje ødelegger for meg selv dersom jeg ikke spiser en håndfull nøtter etter trening? Skulle gjerne ha trent før frokost, men det er vanskelig å kombinere med amming og to småttiser.

Skrevet
15 minutter siden, marsiglia skrev:

Nå trener jeg mandag, tirsdag og torsdag, fredag siden jeg ikke har mulighet i helgene. Intervaller tar jeg på tirsdag og fredag for å ha tid til å ta meg inn igjen. 

Jeg føler meg helt fin, men vil det si at jeg kanskje ødelegger for meg selv dersom jeg ikke spiser en håndfull nøtter etter trening? Skulle gjerne ha trent før frokost, men det er vanskelig å kombinere med amming og to småttiser.

Du kan risikere å bryte ned muskelmassen om det går for lang tid før du spiser. Nøtter er ikke bra restitusjonsmat, det er hovedsaklig fett. Du trenger proteiner, og karbohydrater. Det holder lenge med et glass melk for proteinene sin del, og kanskje en banan. Du trenger ikke et helt måltid, bare litt påfyll. 

Gjest hva som helst
Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for det tidsintervallet du venter nå. Jeg kjenner ikke til forskning på mat etter kondisjonstrening, men for styrketrening er det vist at det er relativt uproblematisk å vente i hvert fall et par timer etter trening, litt avhengig av hva du har spist i forkant. 

Skrevet

Hvis det ikke passer å spise rett etter trening så dropp det. Det er denne maniske tilnærmingen til trening og resultater som på sikt ødelegger treningsmotivasjonen. 

Anonymkode: 7753c...92b

• Liker 2
Skrevet

Man MÅ ikke nei.

Anonymkode: 87bb4...038

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg tok meg et varmt glass melk med kakao idag i og med at det tok lengre tid før jeg fikk spist! 

Jeg er ikke manisk, men greit å vite at det ikke betyr all verde om det går en liten stund før jeg spiser etter trening :)

Skrevet

Du må ikke spise rett etter du har trent nei, men et glass sjokolademelk og kanskje en banen er veldig bra for raskere restitusjon. Har lest et sted at du bør spise noe senest to timer etter trening for å få effekt av det, men jeg vet ikke om det stemmer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...