AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #1 Skrevet 21. februar 2017 Jeg er 35 år og har hatt en ganske uoversiktlig økonomisk situasjon siden jeg var 20. Har studert masse og jobbet i diverse lavtlønnede og usikre jobber. Jeg har dermed ikke tjent opp noe særlig pensjonspoeng. Har et lite pensjonsfond med 7000 kroner i, BSU på 150 000, og eier en leilighet sammen med samboer med verdi på ca 3 mill og felles lån på 1,6. Ingen barn (enda?). Nå har jeg endelig fått fast jobb. Jeg kommer til å få mer å rutte med i måneden enn jeg noen gang har hatt før, og har selvsagt lyst til å bruke penger på ting jeg ikke har hatt råd til tidligere, som reiser, "luksus" som å spise ute oftere osv, kvalitetsklær, oppussing osv. Samtidig lurer jeg på hvor langt etter jeg ligger mht pensjon og hvor mye jeg burde spare til fremtiden. Har satt opp et budsjett som jeg tenker balanserer dette. Hva synes dere om dette? Inn hver måned: ca 25 000, - si 24500 da. 7000 husleie/lån/strøm/internett/forsikring/billån 2300 studielån 700 kollektiv 2000 bensin/bil? 600 telefon (abonnement + nedbetaling) 400 abonnement (netflix, spotify, avis) 500 trening 500 katt 3000 mat 2000 sosialt 2000 klær/sko/ting/div = 2 1000,- Sparing: 500 pensjonsspar 1000 fond 2000 banksparing (til reise, fremtid, eventuell ny bolig, osv) Anonymkode: fd8ef...bbf
Gjest hva som helst Skrevet 21. februar 2017 #2 Skrevet 21. februar 2017 Dersom du skulle bli ufør i dag, vil du kun få 66% av inntekten de tre beste årene, av de siste fem. Altså vil du sannsynligvis være screwed dersom du skulle bli ufør i dag. Derfor anbefaler jeg å kjøpe uføreforsikring nå helt i begynnelsen, fram til du har hatt en full inntekt i tre år. Pensjonsspar har jeg ikke noen særlig tro på, man vet aldri hvordan slike ordninger vil skattlegges i framtiden, og ofte har de en del gebyrer også. Jeg ville flyttet disse pengene over på ordinære fond (passive globale indeksfond med lave forvaltningskostnader).
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #3 Skrevet 21. februar 2017 Det finnes masse pensjonskalkulatorer rundt på nettet, som gir deg en pekepinn på hva du bør spare i pensjon Anonymkode: 395dc...341
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #4 Skrevet 21. februar 2017 Nå vet jeg ikke om du eier eller leier bolig, men dette var det første jeg gjorde da jeg fikk meg fast jobb: Kjøpte en leilighet. Det var en god måte å spare på, for etter noen år solgte jeg med god fortjeneste, og kunne kjøpe en enda større leilighet, og nå sitter jeg i en tomannsbolig. Jeg rakk ikke å begynne å spare til pensjon før småbarnsfasen kom. Og da er det lite til overs med tanke på hvor mye det koster med barnehage og SFO og klær og utstyr og familiebil og en ferietur innimellom. Huslånet går jevnt og trutt ned, det er det viktigste, tenker jeg. Anonymkode: df28d...e07 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #5 Skrevet 21. februar 2017 Jeg synes egentlig budsjettet ditt ser fint ut, med unntak av to ting: den beste sparingen er fremdeles bsu, prioriter dette samt sparing til buffer. En uføreforsikring synes jeg også var et godt forslag. Anonymkode: 46959...8a2
prt90 Skrevet 21. februar 2017 #6 Skrevet 21. februar 2017 Hvis du ikke bor helt håpløst til hadde jeg ventet litt med bil (det kommer sannsynligvis også til å koste mye mer enn 2000 i måneden) og heller fått litt mer inn på sparekontoen.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #7 Skrevet 21. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes egentlig budsjettet ditt ser fint ut, med unntak av to ting: den beste sparingen er fremdeles bsu, prioriter dette samt sparing til buffer. En uføreforsikring synes jeg også var et godt forslag. Anonymkode: 46959...8a2 Takk for svar! Er for gammel for å spare i Bsu, desverre.. Anonymkode: fd8ef...bbf
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #8 Skrevet 21. februar 2017 1 time siden, prt90 skrev: Hvis du ikke bor helt håpløst til hadde jeg ventet litt med bil (det kommer sannsynligvis også til å koste mye mer enn 2000 i måneden) og heller fått litt mer inn på sparekontoen. Skulle gjerne droppe bil, men må ha pga jobb. Anonymkode: fd8ef...bbf
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #9 Skrevet 21. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå vet jeg ikke om du eier eller leier bolig, men dette var det første jeg gjorde da jeg fikk meg fast jobb: Kjøpte en leilighet. Det var en god måte å spare på, for etter noen år solgte jeg med god fortjeneste, og kunne kjøpe en enda større leilighet, og nå sitter jeg i en tomannsbolig. Jeg rakk ikke å begynne å spare til pensjon før småbarnsfasen kom. Og da er det lite til overs med tanke på hvor mye det koster med barnehage og SFO og klær og utstyr og familiebil og en ferietur innimellom. Huslånet går jevnt og trutt ned, det er det viktigste, tenker jeg. Anonymkode: df28d...e07 Det er ikke lenger like lett for folk som akkurat har fått jobb å kjøpe bolig. Dessverre. Anonymkode: 8fe1c...96c 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #10 Skrevet 21. februar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå vet jeg ikke om du eier eller leier bolig, men dette var det første jeg gjorde da jeg fikk meg fast jobb: Kjøpte en leilighet. Det var en god måte å spare på, for etter noen år solgte jeg med god fortjeneste, og kunne kjøpe en enda større leilighet, og nå sitter jeg i en tomannsbolig. Jeg rakk ikke å begynne å spare til pensjon før småbarnsfasen kom. Og da er det lite til overs med tanke på hvor mye det koster med barnehage og SFO og klær og utstyr og familiebil og en ferietur innimellom. Huslånet går jevnt og trutt ned, det er det viktigste, tenker jeg. Anonymkode: df28d...e07 Eier bolig heldigvis, arvet nok til egenkapitalen for noen år siden. Derfor har jeg fortsatt BSU-en, men kan jo ikke sette inn penger på den lenger.. Anonymkode: fd8ef...bbf
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #11 Skrevet 21. februar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: 400 abonnement (netflix, spotify, avis) Hvorfor betale for dette når du kan få det gratis? Anonymkode: f687e...6b6 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #12 Skrevet 21. februar 2017 Ville prøvd å gjøre opp for den tapte pensjonssparingen innen de neste få åra. Kanskje sette av de 1000 kr du sparer i fond til pensjonen, til du har kommet deg litt ovenpå der. Men spar gjerne hele pensjonen i indeksfond i stedet for diverse pensjonsordninger. Anonymkode: 6e3e0...463 1
Gjest PaN Skrevet 22. februar 2017 #13 Skrevet 22. februar 2017 500 på katt og 2000 kr på klær og diverse var da egentlig ganske mye syns jeg om målet var å ikke bruke særlig, forteller du meg nå at du mener å bruke 2000 kr på klær og annet hver måned? eller 500+ på katten din? bli jo bare 500 eller noe dette etter alt er betalt hver måned på konto. Det som er veldig positivt her er at du har satt av 1000 kr på fond og det er jo noe som skal vare over mange år. Avisene kan du egentlig bare kutte fullstendig ut hvis du ønsker å spare mest mulig. Hvis du klarer så hadde en økning på sparingen og fondsparing vært det beste, spesielt frem i tid.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #14 Skrevet 22. februar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor betale for dette når du kan få det gratis? Anonymkode: f687e...6b6 Hvordan får man netflix og spotify gratis lovlig? Anonymkode: 67ef3...cc6 4
_popcorn_ Skrevet 22. februar 2017 #15 Skrevet 22. februar 2017 35 minutter siden, Elementary skrev: 500 på katt og 2000 kr på klær og diverse var da egentlig ganske mye syns jeg om målet var å ikke bruke særlig, forteller du meg nå at du mener å bruke 2000 kr på klær og annet hver måned? eller 500+ på katten din? bli jo bare 500 eller noe dette etter alt er betalt hver måned på konto. Det som er veldig positivt her er at du har satt av 1000 kr på fond og det er jo noe som skal vare over mange år. Avisene kan du egentlig bare kutte fullstendig ut hvis du ønsker å spare mest mulig. Hvis du klarer så hadde en økning på sparingen og fondsparing vært det beste, spesielt frem i tid. 500,- på katt er vel heller nesten litt lite. Det er helt vanlig at katten spiser for 250,- pr mnd, og jeg har enda ikke funnet forsikring til under 200kr. Ellers må det beregnes ca 50kr pr mnd for helsesjekk og vaksine. 500,- helt uten å kjøpe noe som helst ekstra til pus. Og gitt at det er en utekatt som absolutt ikke har behov for toalett inne. Kreves det spesialfor, ormekur, tannstell, kattesand, våtfor eller noe annet, så stiger beløpet betraktelig. til TS: jeg synes det ser ut som ett ganske fornuftig budsjett, eneste jeg stusser over er at du skal bruke 2000,- på bensin, i tillegg til 700 på kollektiv? Om du må ha bil i jobbsammenheng så er det jo greit, men har du da behov for 700kr ekstra til kollektiv? Jeg ville ellers ha puttet absolutt alt overskudd etter måneden (om du ikke er sosial for 2000,- for eksempel) inn på BSU, og 500,- fra "banksparing" til BSU. BSU kan kun brukes til boligformål, men boligformål er også oppussing. Så om du fyller opp BSU vil du få bedre skattefordeler enn vanlig sparekonto, samtidig som du kan bruke summen til oppussing 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #16 Skrevet 22. februar 2017 1 time siden, Elementary skrev: 500 på katt og 2000 kr på klær og diverse var da egentlig ganske mye syns jeg om målet var å ikke bruke særlig, forteller du meg nå at du mener å bruke 2000 kr på klær og annet hver måned? eller 500+ på katten din? bli jo bare 500 eller noe dette etter alt er betalt hver måned på konto. Det som er veldig positivt her er at du har satt av 1000 kr på fond og det er jo noe som skal vare over mange år. Avisene kan du egentlig bare kutte fullstendig ut hvis du ønsker å spare mest mulig. Hvis du klarer så hadde en økning på sparingen og fondsparing vært det beste, spesielt frem i tid. Takk for svar! Jeg har satt opp et litt romslig beløp på postene klær, sosialt og diverse. Jeg regner ikke med å bruke så mye hver måned, men jeg vil være sikker på budsjettet holder. Dessuten har jeg lyst til å investere i litt nye klær i god kvalitet, da de jeg har er slitte og brukt i mange år. Det jeg ikke bruker opp her kan jeg jo sette til sparing. Også må jeg ha aviser, jeg må følge med og holde meg oppdatert for jobben, og dessuten er det en av de godene jeg virkelig vil unne meg selv nå som jeg har fått jobb. Men samtidig jeg er absolutt for å spare og å bruke pengene mine fornuftig. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville prøvd å gjøre opp for den tapte pensjonssparingen innen de neste få åra. Kanskje sette av de 1000 kr du sparer i fond til pensjonen, til du har kommet deg litt ovenpå der. Men spar gjerne hele pensjonen i indeksfond i stedet for diverse pensjonsordninger. Anonymkode: 6e3e0...463 Ser flere av dere anbefaler indeksfond i stedet for pensjonsfond. Jeg har spart litt i DNBs pensjonsspar og litt i DNB Global Indeks. Anbefaler dere da å flytte alt over i Global Indeks? Da blir det jo ikke en egen pensjonssparing, men mer en generell langsiktig sparing. 53 minutter siden, _popcorn_ skrev: 500,- på katt er vel heller nesten litt lite. Det er helt vanlig at katten spiser for 250,- pr mnd, og jeg har enda ikke funnet forsikring til under 200kr. Ellers må det beregnes ca 50kr pr mnd for helsesjekk og vaksine. 500,- helt uten å kjøpe noe som helst ekstra til pus. Og gitt at det er en utekatt som absolutt ikke har behov for toalett inne. Kreves det spesialfor, ormekur, tannstell, kattesand, våtfor eller noe annet, så stiger beløpet betraktelig. til TS: jeg synes det ser ut som ett ganske fornuftig budsjett, eneste jeg stusser over er at du skal bruke 2000,- på bensin, i tillegg til 700 på kollektiv? Om du må ha bil i jobbsammenheng så er det jo greit, men har du da behov for 700kr ekstra til kollektiv? Jeg ville ellers ha puttet absolutt alt overskudd etter måneden (om du ikke er sosial for 2000,- for eksempel) inn på BSU, og 500,- fra "banksparing" til BSU. BSU kan kun brukes til boligformål, men boligformål er også oppussing. Så om du fyller opp BSU vil du få bedre skattefordeler enn vanlig sparekonto, samtidig som du kan bruke summen til oppussing Jeg har redusert utgiftene til for og kattesand etter at jeg begynte å bestille 10literssekker + god og rimelig sand fra zoopermarket. Det er gode merker, men koster mindre enn i dyrebutikk og en forsekk holder i mange måneder. Så jeg tror 500 skal holde fint. Vi har forsikring, og hvis det skulle være noe ekstra (skjer veldig skjelden) så går det av diverse-pengene. Det med kollektiv er jo noe å tenke på.. Jeg må ha bil, men er vant til å ferdes kollektivt inne i byen (Oslo). Føler at det blir veldig upraktisk å være avhengig av å bruke bil rundt i byen? Men absolutt noe å tenke på. BSU er jeg for gammel til å spare i som sagt, men må sørge for å spare det jeg ikke bruker opp blir satt enten i fond eller på sparekonto. Anonymkode: fd8ef...bbf
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #17 Skrevet 22. februar 2017 På 2/21/2017 den 10.10, Flyndrefisken skrev: Dersom du skulle bli ufør i dag, vil du kun få 66% av inntekten de tre beste årene, av de siste fem. Altså vil du sannsynligvis være screwed dersom du skulle bli ufør i dag. Derfor anbefaler jeg å kjøpe uføreforsikring nå helt i begynnelsen, fram til du har hatt en full inntekt i tre år. Pensjonsspar har jeg ikke noen særlig tro på, man vet aldri hvordan slike ordninger vil skattlegges i framtiden, og ofte har de en del gebyrer også. Jeg ville flyttet disse pengene over på ordinære fond (passive globale indeksfond med lave forvaltningskostnader). Og dette var veldig lurt, takk for tips! Jeg skal undersøke hva slags ordninger og muligheter som finnes i fagforening, jobb og gjennom forsikringsselskapet mitt. Anonymkode: fd8ef...bbf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå