Gå til innhold

Bør jeg avlive katten..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt råd. Vi overtok en sterilisert skogskatt, hann for 3-4 år siden. Vi er umåtelig glad i katten og dens særegne kloke, gode lynne. I de siste månedene har vi gått til mange undersøkelser på dyreklinikken fordi han viser tegn på kramper og har vondt.

Vi har gitt han 2 kurer med antibiotika, smertestillende, spesialfor, klyster (trodde muligens dette kunne være hårballer i magen), han har fått tatt urinprøve og vi har også sendt utallige andre prøver inn. Ultralyd. Den eneste testen som var positiv var krystaller i urin.

så er det disse krampene som ikke gir seg. 3-4 ganger i døgner når han ligger rolig kan han plutselig reise seg opp, skyter rygg, viser tegn på smerte, mjauer lange mørke signaler. Slik står han å tramper med alle fire poter. Forsøker vi å ta på han eller flytte han fra feks fanget som han ligger på blir katten litt aggressiv. Viser signaler på at han vil bite, men gjør det ikke. Varigheten er 2-3 minutter før han slikker seg på tissen. Deretter er det over. Katten sover godt og skal ut å leke, fanger mus og virker helt normal.

så er det ny kveld og natt og vi opplever det samme. 

Jeg har såå vondt av han når det pågår. Veterinær sa at det ikke er mye mer vi kan gjøre før vi bør vurdere avlivning. 

Men, dette er en ufattelig vanskelig avgjørelse. 

I natt hadde han 3 episoder med kramper og da vekker han meg opp. Han er klok og viser at han har vondt. 

Nå ligger han på fanget, god og mett og tilsynelatende i god form og maler.

Nå må jeg ty til dere gode dyrevenner; bør jeg avlive katten eller ville dere ventet?

svært takknemlig for råd, støtte og meninger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å nei :( huff så leit. Jeg tror jeg ville ventet litt og vært helt sikker på at det er det riktige før dere gjør noe. 

Anonymkode: 1975e...39a

Skrevet

Ville sjekket med en annen dyrlege, for å få andre ideer.

• Liker 3
Skrevet

Får han noe behandling for krystallene i urinen? 

Anonymkode: ae2a7...793

• Liker 1
Skrevet

Brokk kan ha de symptomene.

Anonymkode: e438b...8d7

Skrevet

Vi har oppsøkt 2 veterinærer for å få anbefaling, diagnose. Men, de konkluderte med det samme. For krystaller i urin har han fått spesialfor (Specific struvitite dissolution), antibiotika og rens av blære med kateter. 

Dette var så langt dyrlegen her kunne hjelpe før vi fikk beskjed om at avlivning bør vurderes, alternativt klinikk i Oslo. Vi har ikke forsikring og har i løpet av disse 3 månedene betalt opptil 25000 i vetrnærkostnader. Nå har jeg rett og slett ikke råd til mer.

Brokk ble avvist av begge dyrlegene. Han hadde dog indikasjoner i blodet på lite (hvite eller røde husker jeg ikke) blodlegemer i kroppen noe som ble sagt kunne tyde på autoimmun sykdom, eller at han om til å bli mer syk av andre ting fremover.

er sååå takknemlig for at dere svarer og spør!

Skrevet (endret)

Da beklager jeg at jeg tenkte på katta:)

Endret av Huldra-78
Alt for direkte:)
Skrevet
5 minutter siden, Huldra-78 skrev:

La katta få slippe smertene...
Dyr planlegger ikke fremover i tid, de lever her og nå. Hvordan ville du hatt det, om du gikk med smerter og du ikke vet om de vil forsvinne?

Syns dette var et nedlatende svar. TS viser at hun vet at avliving er et alternativ om man ikke kommer til bunns i problemene. Man trenger ikke slike kommentarer som ikke hjelper TS i det hele tatt. Du kommer også rett inn og sier avliving når du ikke aner om det kan være noe TS kan gjøre.

Anonymkode: 4e250...131

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns dette var et nedlatende svar. TS viser at hun vet at avliving er et alternativ om man ikke kommer til bunns i problemene. Man trenger ikke slike kommentarer som ikke hjelper TS i det hele tatt. Du kommer også rett inn og sier avliving når du ikke aner om det kan være noe TS kan gjøre.

Anonymkode: 4e250...131

Jeg beklager at det ble tolket feil, men nå to dyrleger ikke ser noen andre alternativer...

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville latt katten få slippe. Selv om det selvsagt gjør utrolig vondt å ta den avgjørelsen

Er gjennom litt av det samme selv og i dag gikk jeg til det steget og ringe veterinæren for time til avlivning, så senere denne uken så tar vi en siste tur dit 😔 

• Liker 2
Skrevet

Takk til alle!!

Og Wenda - jeg ringte dyrlegen nå. Han sa det var en klok beslutning og vi har fått time kl 15:00 i dag.

De ville ikke vente. Herremin jeg er en sterk person, men tårene triller.. nå er det festmat på menyen for den stakkars katten som har levd på spesialfor i lang tid. Nå blir det alt hva kjøkkenet kan bringe av godsaker til Pus 💕😥

Og han glefser i seg nå! Maler og koser seg... 

Vet dere denne katten kom tilfeldigvis til oss i en spesiell situasjon hvor vi hadde opplevd en tragedie i familien. For min datter som var lei seg lå den stand-by i halsgropen hennes og var bedre enn noen terapeut. 

Han har sittet til bords til hvert middagsmåltid (uten å få mat der da). Han anser seg som en del av familien. Så når jeg roper "middag" løper katten til sin stol og sitter der til vi alle er ferdig. 

Den tidligere eieren flyttet og sa katten hadde et mye bedre liv hos oss enn hos han så han syntes det var flott at vi tok den inn i våre hjerter. 

For et savn dette blir... 

• Liker 1
Skrevet

Huff jeg blir helt på gråten, men du tok den riktige beslutningen :klem: Har ikke så mange ord som kan virke trøstende, men håper at det går bra med dere alle

Godt å høre at pusen får koser seg med masse deilig mat i dag da iallefall :) 

Skrevet

Klem til deg :klem: 

Å måtte være den som tar ett sånt valg for dyret sitt er grusomt, men man må også huske på at man er den eneste som kan velge å frigjøre dyret for smerte eller ikke. Du har gjort ett bra og veldig uegoistisk valg, men du kan også tenke tilbake på det og si at du virkelig har gjort alt for å behandle kattens sykdom før dette triste valget. 

Skrevet

Takk skal dere ha. Dette er første gang jeg har avlivet et kjæledyr. Men, det må jeg si at makan til omsorgsfull og verdig behandling av både pus og meg i denne prosessen hos dyrlegen. Jeg kjempet mot tårene da jeg gikk inn og resepsjonisten førte oss umiddelbart inn på et eget rom. Her fikk vi tid for oss selv og forklaring på hva som skulle skje. Etter en beroligende sprøyte lå pus på fanget mitt og så helt smertefri ut. Så sovnet pus. Dyrlegen lurte på om vi var klare og det følte jeg da. Etter ett stikk tok det 10-15 sekunder så sluttet hjertet å slå. Deretter sier dyrlegen "nå skal du bruke all den tiden du trenger før du kommer ut".

Da han hadde forlatt rommet la jeg hodet inntil pus og takket inderlig for ALT. Tårene strømmet. 

Så etter en fin avslutning kunne jeg gå ut og betale for hjelpen. Klinikken lurte på om de kunne få lov til å foreta en obduksjon på egen regning for å finne ut hva som forårsaket disse smertene. Også kunne det også kanskje gi meg ett svar. Dette aksepterte jeg. Når jeg kom hjem var matskålene ryddet bort av min mann. Han orket ikke se de.. også hadde han ordnet en god middag til ære for pus. Vi er enige om at det aldri vil være noen pus som kan måle seg med denne..så mange gode minner!

Så, tenkte jeg ville oppsummere med denne siste historien. 

Lykke til med pusen din Wenda - håper du får en like fin og verdig stund med din pus.

• Liker 5
Skrevet

Huff så trist.

Kondolerer på det sterkeste :hjerte:

Kan tenke meg at det var en utrolig tøff avgjørelse å ta, men det virker som det var den riktige for pus.

Anonymkode: 110cc...17b

• Liker 1
Skrevet

<3 Fikk tårer i øynene

• Liker 1
Skrevet

Åh så fantastisk at dere møtte på en slik fantastisk dyrlege. Min dyrlege er den dyreste her i byen, men fordi jeg får samme type behandling der som det du beskriver, så betaler jeg med glede litt mer ❤️ 

• Liker 1
Skrevet

Dette var skikkelig trist å lese TS, kondolerer.

Men du gjorde det rette. Du tok det ansvaret du skulle ta, og lot Pus slippe smerter. Når de ikke kunne gjøre noe, så hadde du jo ikke noe valg. En flott Pus fikk slippe smerte, før det hadde gått for langt. Det var det beste valget, selv om det er tungt.

Oppdater gjerne hvis de finner ut hva det var som feilet Pus, kanskje det kan hjelpe noen andre i framtiden?

• Liker 1
Skrevet

Kondolerer. :dagens-rose:

Gråter en skvett her jeg nå. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff så trist.

Kondolerer på det sterkeste :hjerte:

Kan tenke meg at det var en utrolig tøff avgjørelse å ta, men det virker som det var den riktige for pus.

Anonymkode: 110cc...17b

Takk💕

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...