Gå til innhold

Mistenker mugg i leiligheten. Se bilder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det første bildet er av veggen bak dusjen. Er det mugg eller bare misfarget vegg pga fuktighet? 

Det andre bildet er av luftfilteret på badet. Huseier mener dette er støv, min far som er snekker mener det ser ut som mugg. Hva mener dere? 

Det er også mugg på soveromsvinduet vårt, men her har vi fått huseier til å bytte vindu, men han har enda ikke kommet med nytt vindu (er ca 2 uker siden han var her og sjekket)

Grunnen til at jeg leter etter mugg her, er at først så fant vi jo masse grønn muggsopp på soveromsvinduet. Og vi har bare bodd her i litt over 2 mnd, flytta inn i starten av desember 2016. I slutten av des har jeg så å si vært syk nesten konstant til nå med ca 2 ukers opphold (der jeg kun var litt slimete) samboer har vært syk to ganger siden starten av januar og 1 åringen vår har vært syk 2 ganger og konstant snørrete. 

Først har jeg tenkt at drt er jo virus som går rundt nå på vinteren og vi har nylig begynt i åpen bhg. Da er det naturlig at småen blir litt ekstra syk da. Men jeg har aldri vært så mye syk før.. Pleier å være syk en gang i året liksom. Nå har jeg vært det fire ganger på ca 2 mnd og forskjølet siden slutten av des. 

Trenger litt andre innspill om hva dere tror. Vurderer seriøst å flytte igjen :( jeg vil ike at datteren min skal få helseplager hvis det faktisk er mugg her og at den har delvis skylda for sykdommene våre. (influensa, omgangssyke, feber og forkjølelse) 

DSC_0100.JPG

DSC_0099.JPG

Anonymkode: b8efb...9af

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Leiligheten er ellers delvis nyoppusset med nye gulv og nymalte vegger. Men ellers gamle vinduer og ingen gulvvarme. Vi har skaffet oss luftavfukter og det har hjulpet en del på lufta.. Luftfuktigheten var høy når vi fikk den inn, men holder seg noenlunde stabilt nå, fortsatt litt høyere enn normalt. 

Edit: og der glemte jeg å huke av anonym xD

Endret av Skyblue
Skrevet

Fuktighet over 70 % imer enn noen dager i kombinasjon med dårlig ventilasjon fører til mugg, det er realfag og kjent vitenskap. 

Missfarging i fuktig miljø er mugg. Ergohelt opplagt mugg.

Anonymkode: 0b9c3...f74

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fuktighet over 70 % imer enn noen dager i kombinasjon med dårlig ventilasjon fører til mugg, det er realfag og kjent vitenskap. 

Missfarging i fuktig miljø er mugg. Ergohelt opplagt mugg.

Før vi fikk inn luftavfukteren så var fuktigheten på ca 74%, men nå begynner den ofte på rundt 54 og synker til 40 når vi har den på i noen timer.. Normalen er mellom 20-40 sant? 

Skrevet
2 minutter siden, Skyblue skrev:

Leiligheten er ellers delvis nyoppusset med nye gulv og nymalte vegger. Men ellers gamle vinduer og ingen gulvvarme. Vi har skaffet oss luftavfukter og det har hjulpet en del på lufta.. Luftfuktigheten var høy når vi fikk den inn, men holder seg noenlunde stabilt nå, fortsatt litt høyere enn normalt. 

Edit: og der glemte jeg å huke av anonym xD

Du kan pusse opp så mye du vil,mugg vokser der det er fuktig og der fukt har etablert seg vokser den når fukttilgangen er tilstrekkelig. Mugg er helseskadelig enten den er levende, idvale eller død (inntørket fuktskade). Derfor skal muggsopp infisert materiale fjernes med god margin.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan pusse opp så mye du vil,mugg vokser der det er fuktig og der fukt har etablert seg vokser den når fukttilgangen er tilstrekkelig. Mugg er helseskadelig enten den er levende, idvale eller død (inntørket fuktskade). Derfor skal muggsopp infisert materiale fjernes med god margin.

Det er ikke vår leilighet, vi leier den. Og huseier virker ikke å ta det seriøst, selv om han har sagt ja til å skifte ut vindu. Men nå ser jeg jo den veggen bak dusjen og lurer på om det er verre enn jeg trodde..

Skrevet

Kontakt eksperthjelp. De kommer og tar prøver.

veggen sannsynlig muggsopp misfarging når du har såpass høy luftfuktighet på badet. Vifta, der ser det ut som støv, også fordi det er dårlig grobunnsmiljø for muggsopp mtp vifte/luftskifte.

hvis du leier vil jeg vel anta det enkleste er å si opp leieavt og bytte bolig mtp tvister. Om du eier så.. lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Det som er, er at jeg vil få det ordnet med en gang. I dag helst. Jeg vil ikke bo her noe særlig mer hvis det viser seg å være mugg. Jeg tenker på 1 åringen vår. Som i verstefall kan utvikle astma hvis det faktisk er mugg her. 

Skrevet

For meg ser det mest ut som noen har malt badet, og ikke flyttet på dusjen.
Men det er ett kjent fenomen at utleiere maler over mugg, i stedet for å utbedre problemet.
her er noen tips om hva du kan gjøre: https://www.rb.no/bolig/skal-ikke-vare-mugg-og-sopp-i-leieboliger/s/1-95-6579489

Ellers er det uvanlig at alle i familien skal reagere så kjapt og kraftig på mugg, men dere har en ettåring som akkurat har byttet barnehage, i en periode hvor det har vært generelt mye sykdom over hele landet, midt i influensasesongen og omgangssyken som har herjet, og hvor mange har vært slått ut i ukesvis av forkjølelse.

Anonymkode: c1d41...db4

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Skyblue skrev:

Før vi fikk inn luftavfukteren så var fuktigheten på ca 74%, men nå begynner den ofte på rundt 54 og synker til 40 når vi har den på i noen timer.. Normalen er mellom 20-40 sant? 

Ja det er ikke mye feil. Ligger ned mot 20% nå på vinteren, inne. Er detn høyere er noe feil, eller det er for tett. Er det en slik nullutslipp dere har?

Skrevet

Nå sier jeg ikke at det er mugg, men av tidligere erfaringer, så ville jeg definitivt fått noen til å få sjekket det. Slet med mye av det du skriver, og det så slikt ut (badet var uoppusset fra slutten av 80 tallet) og endte med å total renovere (bokstavelig talt, vi stod med grus og grunnmur igjen) hele underetagen. Viste seg å ligge mugg både i vifte og under veggbelegget. 

Skrevet

Vifta er mest sannsynlig støv som har bygget seg opp over en lengre periode. Det ser slik ut inne i en sjakt vi har til pipa og vi har ikke mugg i huset. 

Badet ser ut som det er vannskadet og det er jo ikke heldig i lengden. 

Luftfuktighet inne på 70 om vinteren indikerer at det kan være er et problem i huset. Dårlig ventilasjon, kjellerleilighet som ikke er godt nok drenert el. 

• Liker 2
Skrevet

Huseier har vært her nå og sett på veggen bak dusjen og mener det er forrige leietager som bare ikke har malt ordentlig over på akkurat den veggen. Men han skulle få en ekspert som han kjenner, til å måle luftfuktigheten. Spørs om han gjør det da... han virker litt sånn at han egentlig ikke bryr seg, men bare later som for å vise seg som en god huseier. Det er over to uker siden han sjekka vinduet vårt og sa han skulle bestille nytt vindu, men han har enda ikke bestilt. Og vi har tilbudt at en i familien vår kan sette opp vinduet gratis, og det takket han ja til og ville ha materialliste fra oss så han kan bestille, siden han ikke visste det selv. Så nå har vi kontaktet personen som skal sette opp vinduet og venter på svar.

Håper på nytt vindu og at eksperten har kommet og sett på leil innen to uker (eller innen 1.mars)

Skrevet

Setter stor pris på alle svarene deres! :)

Skrevet
3 timer siden, Skyblue skrev:

Huseier har vært her nå og sett på veggen bak dusjen og mener det er forrige leietager som bare ikke har malt ordentlig over på akkurat den veggen. Men han skulle få en ekspert som han kjenner, til å måle luftfuktigheten. Spørs om han gjør det da... han virker litt sånn at han egentlig ikke bryr seg, men bare later som for å vise seg som en god huseier. Det er over to uker siden han sjekka vinduet vårt og sa han skulle bestille nytt vindu, men han har enda ikke bestilt. Og vi har tilbudt at en i familien vår kan sette opp vinduet gratis, og det takket han ja til og ville ha materialliste fra oss så han kan bestille, siden han ikke visste det selv. Så nå har vi kontaktet personen som skal sette opp vinduet og venter på svar.

Håper på nytt vindu og at eksperten har kommet og sett på leil innen to uker (eller innen 1.mars)

Det hjelper lite å måle fuktigheten i veggen, dersom det er muggsopp inne i/bak maling ol. Mugsopp er like helseskadelig enten den er levende død eller i dvale. Gå og les på enten inneklima.com, fhi.no, mycoteam.no eller andre med klar kunnskap om mugg. 

Er dette en gipsplatevegg eller en betongvegg? Hva er på gulvet, og hvordan ser det ut i overgangen mellom gulv og vegg? Er det gipsplater under og gipsen er fuktig, så vil den være myk og gi etetr for lett trykk med fingrene dine. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper lite å måle fuktigheten i veggen, dersom det er muggsopp inne i/bak maling ol. Mugsopp er like helseskadelig enten den er levende død eller i dvale. Gå og les på enten inneklima.com, fhi.no, mycoteam.no eller andre med klar kunnskap om mugg. 

Er dette en gipsplatevegg eller en betongvegg? Hva er på gulvet, og hvordan ser det ut i overgangen mellom gulv og vegg? Er det gipsplater under og gipsen er fuktig, så vil den være myk og gi etetr for lett trykk med fingrene dine. 

Veggen er ikke myk eller våt og jeg har pelt litt på veggen og revet av tykk tapet og bak er det tørt og vanlig sånn plate. Så er mest sannsynlig bare maling :) Ser bra ut fra gulv til vegg (er fliser på gulv og vanlig vegg)

Skrevet

Ser ikke ut som mugg. Mugg vokser ikke så systematisk hakkete.

Vifta må du rengjøre. Det er støv.

Anonymkode: c8835...04a

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det første bildet er av veggen bak dusjen. Er det mugg eller bare misfarget vegg pga fuktighet? 

Det andre bildet er av luftfilteret på badet. Huseier mener dette er støv, min far som er snekker mener det ser ut som mugg. Hva mener dere? 

Det er også mugg på soveromsvinduet vårt, men her har vi fått huseier til å bytte vindu, men han har enda ikke kommet med nytt vindu (er ca 2 uker siden han var her og sjekket)

Grunnen til at jeg leter etter mugg her, er at først så fant vi jo masse grønn muggsopp på soveromsvinduet. Og vi har bare bodd her i litt over 2 mnd, flytta inn i starten av desember 2016. I slutten av des har jeg så å si vært syk nesten konstant til nå med ca 2 ukers opphold (der jeg kun var litt slimete) samboer har vært syk to ganger siden starten av januar og 1 åringen vår har vært syk 2 ganger og konstant snørrete. 

Anonymkode: b8efb...9af

Veggen bak dusjen ser ut som den har blitt malt en gang i tiden og så har de ikke giddet å flytte dusjkabinettet.
Ventilen på badet er bare full av støv. Støvet setter seg i kondensen som legger seg på vifta når dere dusjer, og blir sittende der til du støvsuger den eller fjerner det med papir/klut.
Vi innstallerte en liten elektrisk vifte i luftekanalen på badet vårt i høst, og du skulle bare sett hvor jævlig den ser ut allerede nå. :fnise:

Mugg på soverommet kan helt klart være en årsak til sykdom og generell uffe.
Vi byttet nylig alle vinduene i huset og da oppdaget vi at det var en alvorlig fuktskade i soveromsvinduet, med bærebjelken og hele pakka. Alt ble byttet ut og luftkvaliteten på soverommet er HELT annerledes nå.
Vi visste at det var en eller annen fuktskade i vinduet fordi det ofte lå sånn grønn sopp i vinduskarmen, og vinduet lukket seg aldri ordentlig pga vindusramma hadde "slått seg".

Skrevet

Med så høy luftfuktighet høres det helt klart ut som dere bør passe nøye på og følge godt med på alt som kan likne på mugg. 

Men når det er sagt er jeg helt enig med dem som nevner maling og støv. Du ser jo rullestrøkene bak dusjen. Noen har malt (den lysegrønne?) tapeten med malingsrulle, og ikke giddet ta seg bryderiet med å gjøre skikkelig jobb. Og støvet i ventilen ser ut som typisk "baderomsventilstøv", ikke mugg. Så akkurat disse to tingene tror jeg du kan ta med ro. :) 

Anonymkode: a2b63...8a7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...