AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #1 Skrevet 20. februar 2017 Hei! Jeg sluttet i en fysisk krevende jobb før jul, og har begynt å studere på fulltid som betyr at det blir mye innetid og lite bevegelse. Jeg har alltid spist mye drittmat da jeg har vært i bevegelse fra morgen til kveld, og kostholdet mitt har vel utelukkende bestått av pizza, pepsi max, godteri ++. Jeg har rett og slett spist det jeg vil når jeg vil. Jeg sluttet også med snus den 1 januar, så det har blitt noe økt småspising i forhold til det. Nå har det seg sånn at jeg har gått opp 6 kg som jeg veldig gjerne ønsker å gå ned igjen. Jeg er 180 høy og veier nå 84 kg. Før vektøkning veide lå jeg mellom 77-78 noe som er helt ok da jeg har en brei beinbygging. Jeg har alltid hatt litt å ta i på magen, men har aldri vært tykk og er ikke det nå heller. Jeg kan ikke se forskjell på kroppen min før jul og nå, men når vekta viser at jeg har gått opp 6 kg ønsker jeg å ta tak i problemet før jeg begynner å se det Jeg har begynt å trene, og er på treningssenter 3 ganger i uka. Har en ås rett utenfor huset og det tar en time til toppen og hjem igjen som jeg prøver å gå de dagene jeg ikke er på treningssenteret. Å få muskler er ikke et mål, det eneste målet er å gå ned igjen disse kiloene. På treningssenteret løper jeg stortsett på mølla og er ellers med på gruppetimer som step og zumba. Jeg har kuttet ut alt av godteri, chips, pizza og prøver å spise sunt. Problemet er vel heller det at jeg ikke er helt klar over hva et sunt kosthold består av. Spørsmålet mitt er, for 6 kilos vektnedgang på kortest mulig tid men på en forsvarlig måte, hvordan ville du trent og hva ville du spist/ikke spist? Håper noen har noen gode tips å komme med Anonymkode: 915cb...0a1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #2 Skrevet 21. februar 2017 Det er vel ikke noe poeng i å ta det på kortest mulig tid når du ikke merker forskjell? Du må lære deg en ny måte å leve på med aktivitet du trives med og mat du kan spise uten stress. Dvs. at du må lage deg vaner som passer inn i hverdagen med familie, venner, skole og sosialt liv. Finn gjerne en app for å telle kalorier en periode, men ikke ligg for lavt og husk at kroppen trenger litt av alt. Spis mat du liker. Hvis du aldri har slanket deg før er det dumt å begynne med ekstremkurer. Fører bare til at du ender opp som jojo-slanker og det vil du ikke. Anonymkode: 0c245...791 1
Pringle Skrevet 21. februar 2017 #3 Skrevet 21. februar 2017 Det ser ut for meg som det er to problemer blandet sammen til ett - hvordan gå ned i vekt, og hvordan sette sammen et sunt kosthold? Å gå ned 6 kilo når 6 kilo er alt du har å ta av, vil ta minst 12 uker. Vekta di varierer med opptil 2-3 kilo uavhengig av hvor mye fett du har på kroppen, så du kan ikke nødvendigvis se om du er på vei opp eller ned i løpet av en uke. Men en måned eller to gir en pekepinn på hvor du er på vei. For å gå ned i vekt, må du spise mindre enn du forbrenner. Det kan gjøres ved å spise mindre, eller bevege deg mer, eller en kombinasjon. Det høres enkelt ut, og det er det, men det er ikke nødvendigvis lett, fordi det er lett å spise og tungt å bevege seg når man er blitt tyngre/vant til å spise for mye. Det er også lett å ta for hardt i fordi man er utålmodig, eller spise mer enn man tror. Det gjelder derfor å vite hva man gjør, og fokusere innsatsen der den har effekt. Et "sunt kosthold" vil ikke automatisk få deg ned i vekt, og det vet du siden du har hatt normal vekt mens du spiste et "usunt kosthold". Bare det at du har en forestilling om at det finnes et sunt kosthold, betyr at du allerede har et begrep om hva det er. Man siden du føler at du må be om hjelp, er den forestillingen du har om et sunt kosthold, noe som vil være vanskelig å holde seg til? Det er ikke vanskelig å spise sunt, men alt ståket rundt helse og sykdom og vekt, har skapt et vrengebilde av hva som er sunt. Jeg skal summere det opp for deg: Et sunt kosthold gir deg det du trenger av alt, men ikke for mye av noe. Det kan settes sammen på et utall av måter, men det er variert og tilpasset din smak, din lommebok, dine holdninger, din livsstil og timeplan, og ditt energibehov. Å spise sunt innebærer også å ikke bekymre seg for om man spiser sunt nok, eller kutte ut matvarer i hytt og pine. Det er å spise det man liker, når man er sulten, kunne spise sammen med andre hvis man vil det, kunne takke nei hvis man er forsynt, og nyte det man takker ja til. Ikke spesielt komplisert, men temmelig komplekst. 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #4 Skrevet 21. februar 2017 Hvordan kan det ha seg at jeg spiser under 1800 kcal, men veide meg idag etter frokosten og da veide jeg mer enn igår? LOL Anonymkode: af1ee...345
brownbrown Skrevet 21. februar 2017 #5 Skrevet 21. februar 2017 spis kunn snop/brus og usundt i helgen...lørdag....da er det ekstra godt og kose seg når den dagen kommer... en ting jeg alltid bruker vist jeg vil ned i vekt er høyt protein lavt karbohydrat kosthold...da karbohydrater er veldig lett å legge på seg av.....samtidig så sørg for at alle karbohydratene dine kommer fra trege kilder og ikke den raske energien...den er lett å legge på seg av..
brownbrown Skrevet 21. februar 2017 #6 Skrevet 21. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan det ha seg at jeg spiser under 1800 kcal, men veide meg idag etter frokosten og da veide jeg mer enn igår? LOL Anonymkode: af1ee...345 kan fint ha med at du har mat i magen, vann eller avføring lol...det er best å veie seg på helt tom mage
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #7 Skrevet 21. februar 2017 2 minutter siden, brownbrown skrev: kan fint ha med at du har mat i magen, vann eller avføring lol...det er best å veie seg på helt tom mage Ok. Men hvordan får man egentlig vekk fett raskest? Sånn cardio er stress. Anonymkode: af1ee...345
brownbrown Skrevet 21. februar 2017 #8 Skrevet 21. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok. Men hvordan får man egentlig vekk fett raskest? Sånn cardio er stress. Anonymkode: af1ee...345 sorry altså...men cardi is the price to pay når du har vært lat i en lengre periode....det og kosthold endringer er eneste vei
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #9 Skrevet 21. februar 2017 Akkurat nå, brownbrown skrev: sorry altså...men cardi is the price to pay når du har vært lat i en lengre periode....det og kosthold endringer er eneste vei Ja spiser lite mat nå, men føler ikke jeg har gått ned noenting nesten. Holdt på i 2-3 uker Anonymkode: af1ee...345
brownbrown Skrevet 21. februar 2017 #10 Skrevet 21. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja spiser lite mat nå, men føler ikke jeg har gått ned noenting nesten. Holdt på i 2-3 uker Anonymkode: af1ee...345 har ingenting om du spiser lite, men hvor mye karlorier som er i maten....visst du ikke går ned så hjelper det jo ikke. da får du jo forsatt mer kalorier inn enn det du bruker...du mp nok jogge 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #11 Skrevet 21. februar 2017 1 minutt siden, brownbrown skrev: har ingenting om du spiser lite, men hvor mye karlorier som er i maten....visst du ikke går ned så hjelper det jo ikke. da får du jo forsatt mer kalorier inn enn det du bruker...du mp nok jogge Ja jeg passer på alt jeg spiser, logger maten. Og jeg trener styrke noen dager i uka Anonymkode: af1ee...345
brownbrown Skrevet 21. februar 2017 #12 Skrevet 21. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg passer på alt jeg spiser, logger maten. Og jeg trener styrke noen dager i uka Anonymkode: af1ee...345 begynne og jogg....har nevnt det flere ganger...
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #13 Skrevet 21. februar 2017 Tusen takk for svar! Er en annen AB som har kuppet tråden min her, jeg er TS. Spiser helt normal mengde mat Anonymkode: 915cb...0a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå