ch_89 Skrevet 20. februar 2017 #1 Del Skrevet 20. februar 2017 Jeg tror dette henger sammen med oppveksten min. Har en barndom hvor jeg er oppvokst med omsorgssvikt og adoptivmoren min er psykopat. Hvis det var høytlesning på barneskole eller u.skolen gikk jeg på do og gjemte meg der til timen var over. Sa lærern navnet mitt, da stupte jeg ned i pulten og begynte å gråte. Jeg tar opp videregående på voksenopplæring. Etter vinterferien (neste uke) skal vi presentere særemne foran lærern. Det skal gjøres gruppevis, men jeg har bedt om jeg og en medelev bare kan ta det for lærern. Når jeg får angst begynner jeg å gråte og får ikke frem ett ord. Det som skremmer meg det er å stå der oppe alene og bli vurdert av en lærer. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan komme meg gjennom dette? Dette er ikke noe jeg klarer å styre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flinkeceline Skrevet 20. februar 2017 #2 Del Skrevet 20. februar 2017 Du kan begynne med å fortelle oss hva slags opplevelser det er du referer til. I hvilken utstrakthet du er omsatt for omsorgsvikt. Alle opplever vi en følelse av uvel under taler, spesielt i samlinger med èn eller flere. Det er helt naturlig og er en innad rutine for å beskytte deg mot angsten. Ingenting kommer av seg selv, du må øve på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ch_89 Skrevet 20. februar 2017 Forfatter #3 Del Skrevet 20. februar 2017 Adoptivmoren min brukte ikke noe tid på meg og det eneste vi gjorde var å krangle. Alt var min feil, jeg var dum og null verdt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flinkeceline Skrevet 20. februar 2017 #4 Del Skrevet 20. februar 2017 Det er like trist vær gang jeg er vitne til dårlig oppdragelse. Du kan trøste deg med at du hvertfall er villig til å gjøre noe med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ch_89 Skrevet 20. februar 2017 Forfatter #5 Del Skrevet 20. februar 2017 Jaa. Men har du noe forslag til hvordan jeg kommer meg gjennom presentasjonen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #6 Del Skrevet 20. februar 2017 Jeg har dessverre ingen tips men jeg forstår frustrasjonen din så inderlig godt Jeg er nå 34 år og det er først det siste året det har begynt å gi seg litt med meg.. Alt handler egentlig om at man må klare å ikke bry seg.. Altså, virkelig I-K-K-E bry seg om at andre vurderer en, tenker ting om en, bedømmer en. Man må klare å ikke bry seg på et sånt nivå at man er rivende likegyldig til om andre vurderer deg positivt, nøytralt eller negativt. Der er altså ikke engang snakk om å takle negative vurderinger og takle å drite seg ut - men å klare å ikke bry seg om man imponerer eller driter seg ut.. Anonymkode: b8aa4...f8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
verpesyk Skrevet 20. februar 2017 #7 Del Skrevet 20. februar 2017 Jeg tenker at hvis det er så ille, så er kanskje det beste for deg å ha presentasjonen kun for læreren. det går an å forklare situasjonen din, samtidig som det gir deg en mulighet til å jobbe med det. små steg om gangen med kortsiktige mål, men samtidig et hovedmål i enden om å en dag kunne presentere for hele klassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Athleisure Skrevet 20. februar 2017 #8 Del Skrevet 20. februar 2017 Kan du høre om du kan få noe beroligende ved behov hos legen? Det hjelper virkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 20. februar 2017 #9 Del Skrevet 20. februar 2017 Eneste rådet jeg har, er at du må øve mye høyt for deg selv og øve på å konsentrere deg om innholdet. Dette er noe som du sikkert må jobbe mye med, men det kommer til å bli bittelitt bedre gang for gang. Det viktigste er å huske på at det er ikke deg som menneske som blir vurdert, men innholdet i det dere har skrevet. Derfor må du øve på å fokusere på at det er en tekst du skal formidle og at det er den som er viktig og ikke du. Det kan godt hende at det ikke nødvendigvis blir helt som du skulle ønsket denne gangen, kanskje får du angst, men læreren er nok allerede obs på dette og det kommer ikke til å skje noe katastrofalt, selv om ikke ting funker perfekt. Om du leser det du skal lese høyt for deg selv og gjerne tar opptak som du hører på, så kan du trene deg på å bli en bedre formidler i slike settinger og på å holde fokus på saken og ikke egen person. Lek at læreren er et menneske som overhodet ikke kan noe om temaet og som skal lære noe av det du forteller. Det er kjempeflott om du kan øve sammen med den du har gruppearbeidet sammen med. Når du/ dere har øvd 10 ganger er du mer sikker på innholdet om du øver 50 ganger er du enda mer sikker. Bruk gjerne nettet eller litteratur for å finne tips a la " hvordan holde et foredrag" o.l. Det er dessverre lite hokuspokustriks som funker for slikt, bare øvelse og fokus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ch_89 Skrevet 21. februar 2017 Forfatter #10 Del Skrevet 21. februar 2017 16 minutter siden, marengsi skrev: Kan du høre om du kan få noe beroligende ved behov hos legen? Det hjelper virkelig. Kan du forklare hvordan dette fungerer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Athleisure Skrevet 21. februar 2017 #11 Del Skrevet 21. februar 2017 11 minutter siden, ch_89 skrev: Kan du forklare hvordan dette fungerer? Jeg sliter selv med angst til tider, og da har jeg brukt rivotril (men det er veldig sterkt). Valium eller noe lignende kunne kanskje vært aktuelt for deg vil jeg tro. Ettersom du har såpass sterk angst tror jeg det er greit å få skrevet det ut ved slike tilfeller. Beroligende medisiner demper angsten. Kan til en viss grad sammenlignes med alkohol, bare at du føler deg mye mer oppegående og våken, i tillegg til at det demper angsten bedre enn alkohol. Ihvertfall slik jeg har erfart det! Men jeg anbefaler deg virkelig å ta en tur til legen og forklare situasjonen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #12 Del Skrevet 21. februar 2017 Jeg sliter selv med panikkangst og vet hvor jævlig det kan være å holde foredrag/presentasjon, og har måttet gjøre dette en del ganger i det siste. Jeg har imidlertid erfart at det kan gå bra, også. Det kan føles som om angsten kommer plutselig og er utenfor din kontroll. Noen ganger kan man ikke styre den heller, hvis man har forvillet seg for langt inn i en ond tankerekke. MEN: Mye kan gjøres på forhånd av forebyggende tiltak - det er i hvert fall min erfaring. Det hjelper å tvinge seg selv til å tenke på andre ting enn å grue seg til presentasjonen. Det er veldig veldig vanskelig, men det er mulig. Hver gang bekymringen dukker opp så kan det være lurt å si til seg selv "Det kommer til å gå bra" eller "dette gidder jeg ikke tenke på akkurat nå", og tvinge seg selv til å tenke på noe annet eller gjøre noe fysisk og få tankene over på andre ting. Hvis man gjør dette nok så vil det bli automatisk. Det hjelper også å være godt forberedt, og som det ble skrevet overfor her: fokusere på innholdet. Hvis problemet blir for stort og du bekymrer deg for mye ville jeg absolutt gått til fastlegen og tatt opp problemstillingen. Noen anbefaler medisiner, men det er opp til fagfolk å bedømme ettersom det er svært avhengighetsskapende. Anonymkode: a95ac...06a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #13 Del Skrevet 21. februar 2017 Det hen over sa (...06a). Dessuten: visualiser rommet du skal ha presentasjonen i og øv på hvordan det vil være å fremføre det du skal der inne. Øv masse. Kutt ned på notatarket etterhvert som du øver, slik at du til slutt trenger bare noen få stikkord. Sett av tid til feiring etterpå - unn deg noe du virkelig har lyst til å gjøre! Gjør det på forhånd slik at du vet at du faktisk har noe å glede deg til den dagen også. Anonymkode: 0a8b6...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 23. februar 2017 #14 Del Skrevet 23. februar 2017 Viktigste trikset for et godt foredrag er å lære deg stoffet så godt, at du kan prate såpass fritt om det. Jeg slet med det selv da jeg gikk på skolen, men klarte etter hvert å knekke koden, og idag står jeg og prater foran klasser som yrke. Hvis du pugger manus, kan du fort bli usikker på det du skal si og snakke om, og det kan fort vippe deg av pinnen. Gjør det så godt kjent med stoffet at du egentlig ikke trenger noe manus, kun noen få stikkord som sørger for at du klarer å komme innom alle de temaene du har planlagt å prate om. Da blir du langt tryggere på det du skal si, og roer deg ned, og du vet at du kan lett redde deg inn igjen, om du skulle falle ut av det du har planlagt å prate om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #15 Del Skrevet 23. februar 2017 Jeg har det litt på samme måten, og det hjelper ikke å pugge stoffet utenat. Den eneste måten jeg kommer meg gjennom dette på, er å ha skrevet ALT, hver minste detalj jeg skal si, ned på et papir, så jeg bare kan lese derfra (og huske på å se opp på lærer/publikum av og til), eller i allefall ha det som støtte. Slik var det på skolen, og slik er det i jobbsammenheng. Jeg blir kvalm og får ikke sove natten før en presentasjon. Dersom du har en lege som kan bekrefte til skolen at dette er en del av angstdiagnosen din, og at du har krav på tilrettelegging (foredrag foran kun lærer) eller fritak fra slike presentasjoner, kan det være en idé. Det er jo ofte slik at det hjelper å presse seg selv litt, at man da kanskje synes det er mindre ille neste gang. Men det er ikke alltid slik, og det kan være greit å sette seg inn i rettighetene dine mtp tilrettelegging fra skolens side. Anonymkode: a6227...a6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå