Gå til innhold

Smør eller majones?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg skal ha meg en skive med servelat, er det da sunnest med smør eller majones på? 

Anonymkode: e7b87...6de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OMG...

Anonymkode: 6bbca...d8e

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke har spist den skiva enda ville jeg gått for majones da får du bedre sammensetning av fett. 

Anonymkode: 4a500...9d5

• Liker 1
Skrevet

Enig med den over!:)

Skrevet

Det kommer helt an på. Om du skal opp eller ned i vekt, om du liker smør og/eller majones, om du har smør og/eller majones i huset, hvor stor brødskiven er og hva slags brød det er, hvor mange skiver servelat du har på (og hvilken type), hva du ellers spiser resten av dagen, om du har noen allergier eller tilstander som gjør noen av matvarene til dårlige valg for deg. Ellers får du bare holde på. Jeg er klar over at det er en trolletråd, men jeg kjeder meg jeg også.

Skrevet
8 timer siden, Pringle skrev:

Det kommer helt an på. Om du skal opp eller ned i vekt, om du liker smør og/eller majones, om du har smør og/eller majones i huset, hvor stor brødskiven er og hva slags brød det er, hvor mange skiver servelat du har på (og hvilken type), hva du ellers spiser resten av dagen, om du har noen allergier eller tilstander som gjør noen av matvarene til dårlige valg for deg. Ellers får du bare holde på. Jeg er klar over at det er en trolletråd, men jeg kjeder meg jeg også.

Skal ned i vekt, liker begge like godt, har begge i huset, brødskiven er 100 g, bruker 2 skiver servelat, bruker forresten x-tra servelat fra coop, har ikke spist noe enda og har ingen allergier. 

Er ikke "trolletråd" nei. :fnise: Har bare alltid lurt på hva som er generelt sunnest av smør og majones. ;) 

• Liker 1
Skrevet
På 21.2.2017 den 8.58, AnonymBruker skrev:

Skal ned i vekt, liker begge like godt, har begge i huset, brødskiven er 100 g, bruker 2 skiver servelat, bruker forresten x-tra servelat fra coop, har ikke spist noe enda og har ingen allergier. 

Er ikke "trolletråd" nei. :fnise: Har bare alltid lurt på hva som er generelt sunnest av smør og majones. ;) 

OK. Det var en real brødskive. Vurder om 230-250 kalorier for kun brød i ett måltid er verdt kaloriene og om to skiver servelat er passe til å sette nok smak.

Det er umulig å si hva som er "sunnest". Det er ikke sånn ernæring fungerer. Forskjellig mat bidrar med forskjellige næringsstoffer i forskjellige mengder. Et sunt kosthold gir deg alt du trenger men samtidig ikke for mye av noe.

Voksne folk burde ikke bli fortalt hva de skal spise. Voksne folk har mer nytte av å vite hva forskjellig mat inneholder og finne ut hva man trenger, og så ta en avgjørelse ut fra lyst, behov og tilgjengelighet. Folk som blir fortalt hva de skal spise, blir hjelpeløse og kommer med alle mulige spørsmål, fordi det man blir fortalt at man skal spise, ikke er helt det man har lyst på eller har tilgang til, og det er lett å føle seg mislykket, fordi man ikke vet hva man er ute etter, og derfor ikke kan vite om man har gjort det riktig eller ikke. Når man ofte føler seg mislykket og hjelpeløs, og ekstra mislykket fordi det å spise er noe så grunneggende og sentralt ved det å leve - og den maten man har lyst på, tror man at man ikke kan spise, og dermed spiser man litt ekstra fordi man synes dette er veldig vanskelig og temmelig trist - fører det fort til at man bare gir opp hele prosjektet med å "spise sunt" eller gå ned i vekt, og så ender man opp med enda høyere vekt og/eller enda dårligere helse enn før man begynte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...