AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #1 Skrevet 20. februar 2017 Jeg har nettundervisning gjennom en privatskole. Jeg syntes den ene læreren ikke levde helt opp til forventningene og hva som ble lovet når jeg begynte. Læreren gir blant annet dårlige tilbakemeldinger på oppgaver, bruker mye lenger tid på å svare enn hva skolen har sagt er grensen og fagene på nett er ofte mangelsfulle. Jeg er fult klar over at jeg må lese ved siden av. Det er ikke problemet. Jeg leser hver dag, og leverer lange og (i mine øyne) gode innleveringer som jeg jobber hardt med. Problemet kommer når jeg står fast ved noe og spør læreren og han bruker opptil 5 dager på å svare på et enkelt spørsmål. Dette har skjedd flere ganger. Skolens policy er at det MAKS skal gå 24 timer før man får svar. Innleveringene får jeg bare "godkjent" eller "huks å ta med **", aldri mer enn 1 setning. Skolens policy er at hvis man leverer lange og gode innleveringer skal man få gode tilbakemeldinger, altså mer enn bare om det er greit eller ikke. Faget er vanskelig for meg. Derfor betaler jeg mye for å ta det på nett istedenfor å lese selv. Jeg sendte derfor en klage til skolen på dette. Det var ikke ment som et angrep på læreren, men heller konstruktiv kritikk hvor jeg sa ifra om hvordan jeg opplevde faget og lærerens innsats - og at det stred med mine forventninger i forhold til hva jeg har lest på skolens hjemmesider. Jeg sendte med tilbakemeldingene på innleveringene mine, og ba de ta en titt på fagforumet. Fikk svar om at de takket for tilbakemeldingen og skulle gå gjennom og se på saken. Tenkte ikke så mye mer over det, for alt jeg egentlig tenkte var at hvis de sa ifra til læreren og så litt på det så ville de ble oppmerksom på mangelen og kanskje rette opp i det innen eksamen sånn at sjansene blir høyere for å bestå faget. I dag fikk jeg mail fra læreren hvor han beksylder meg for å "lyve" og "sladre", og mener all kritikk er ubegrunnet. Han skrev også at han "ikke følte meg motivert" til å gi meg tilbakebelding på flere av oppgavene mine, og at han ikke var noen privatlærer for hver enkelt elev. Han gadd heller ikke svare meg ordentlig på spørsmålet jeg spurte på forumet, og ba meg heller "lese pensum". Jeg leser jo pensum, jeg slet bare med å forstå en sammenheng, og er det ikke akkurat derfor han er der? Han ga meg også tilbakemeldinger på et par innleveringer hvor han rett og slett skrev opp og ned om hvor dårlig den var, og at den "såvidt ble godkjent". Jeg reagerte og sendte samme innleveringer til en annen lærer i faget og ba han rette, og han ga meg kjempe gode tilbakemeldinger, og sa han ville satt karakter 5 - så det var virkelig ikke innleveringene som var dårlige. Nå er jeg lei meg. Jeg føler meg urettferdig behandler, og føler dette var utrolig uprofesjonelt av læreren, og av administrasjonen som ga mitt navn. Jeg skrev ingenting som gikk på læreren som person, og all min kritikk var begrunnet og til og med med bevis. Nå er det vanskelig for meg å jobbe med faget. Jeg kvier meg for å levere innleveringer, og det er krav om at jeg gjør det, eller får jeg ikke godkjent året av lånekassen. Jeg sendte over mailen hans til administrasjonen og sa at jeg følte dette ble veldig dumt og urettferdig. Har dere noen tanker eller innspill? Jeg klarer liksom ikke jobbe med faget lenger, og beskyldningene hans sved virkelig. Jeg har ingen personlig vinning på å sverte læreren, så det var kun fordi jeg følte undervisningen ikke holdt det jeg ble lovet. Jeg betaler MYE penger for undervisninger her, og da har jeg jo litt forventninger... Anonymkode: 4d793...a46 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #2 Skrevet 20. februar 2017 TS HER. *** følte SEG motivert til å gi meg tilbakemeldinger skulle det selvfølgelig stå Anonymkode: 4d793...a46
Strixvaria Skrevet 20. februar 2017 #3 Skrevet 20. februar 2017 Dersom du ikke får det du blir lovet av skolen kan du ha krav på å få pengene dine tilbake. Men da bør denne prosessen begynne NÅ. Skolen har fått mulighet til å rette opp og gi deg produktet du ble lovet, men det har de ikke gjort. Ergo har de solgt et produkt du ikke har fått. Det er det lov å si ifra om. Dessverre er det sånn at privatskole ikke nødvendigvis er ensbetydende med god skole. Jeg har vært mye borti dette her fordi jeg har jobbet med privatisteksamener i flere år, og vet at det kan være beintøft å være lærer enkelte av disse stedene pga. stort press ala "få en karakter bedre eller pengene tilbake" (og gjett hvem som får skylda når elevene ikke presterer..). Samtidig er det ikke alle som egner seg som lærere, og du skal ikke se bort fra at den læreren egentlig burde jobbet et annet sted. Ut fra tilbakemeldingene du har fått og måten læreren tok kritikken på tror jeg nok vi er på det siste. Håper skolen tar tak i dette. Har du mulighet til å få en annen lærer i dette faget, f.eks.? Jeg kan også forstå at læreren helt sikkert hadde ønsket at du sa ifra til ham først (hvem ville ikke det, egentlig?), samtidig som jeg synes svaret hans var ganske.. Uprofesjonelt og lite ålreit. Han har nok fått en overhaling fra ledelsen som han ikke var forberedt på. Hvis du må "føle deg motivert" for å gjøre jobben din har du mer alvorlige utfordringer. Skal jeg la elevene mine vente i ukevis fordi jeg ikke "føler meg motivert"..? Selvfølgelig ikke. Sånt går ikke an. Når det gjelder å gi læreren ditt navn er det noe man ikke kommer unna i en klagesak. For at læreren skal kunne forsvare seg må han jo vite hvilken elev det gjelder, og det kan hende at skolens ledelse ber om å få se tilbakemeldingene - da må de ha navnet ditt. Men at han bruker det på denne måten er ganske hårreisende, og hadde det vært meg hadde jeg gjort som deg; videresendt mailen til ledelsen, med en setning eller to om at hvis ikke dette rettes opp umiddelbart og du får det du ble lovet vil du kreve pengene tilbake. 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #4 Skrevet 20. februar 2017 4 minutter siden, Strixvaria skrev: Dersom du ikke får det du blir lovet av skolen kan du ha krav på å få pengene dine tilbake. Men da bør denne prosessen begynne NÅ. Skolen har fått mulighet til å rette opp og gi deg produktet du ble lovet, men det har de ikke gjort. Ergo har de solgt et produkt du ikke har fått. Det er det lov å si ifra om. Dessverre er det sånn at privatskole ikke nødvendigvis er ensbetydende med god skole. Jeg har vært mye borti dette her fordi jeg har jobbet med privatisteksamener i flere år, og vet at det kan være beintøft å være lærer enkelte av disse stedene pga. stort press ala "få en karakter bedre eller pengene tilbake" (og gjett hvem som får skylda når elevene ikke presterer..). Samtidig er det ikke alle som egner seg som lærere, og du skal ikke se bort fra at den læreren egentlig burde jobbet et annet sted. Ut fra tilbakemeldingene du har fått og måten læreren tok kritikken på tror jeg nok vi er på det siste. Håper skolen tar tak i dette. Har du mulighet til å få en annen lærer i dette faget, f.eks.? Jeg kan også forstå at læreren helt sikkert hadde ønsket at du sa ifra til ham først (hvem ville ikke det, egentlig?), samtidig som jeg synes svaret hans var ganske.. Uprofesjonelt og lite ålreit. Han har nok fått en overhaling fra ledelsen som han ikke var forberedt på. Hvis du må "føle deg motivert" for å gjøre jobben din har du mer alvorlige utfordringer. Skal jeg la elevene mine vente i ukevis fordi jeg ikke "føler meg motivert"..? Selvfølgelig ikke. Sånt går ikke an. Når det gjelder å gi læreren ditt navn er det noe man ikke kommer unna i en klagesak. For at læreren skal kunne forsvare seg må han jo vite hvilken elev det gjelder, og det kan hende at skolens ledelse ber om å få se tilbakemeldingene - da må de ha navnet ditt. Men at han bruker det på denne måten er ganske hårreisende, og hadde det vært meg hadde jeg gjort som deg; videresendt mailen til ledelsen, med en setning eller to om at hvis ikke dette rettes opp umiddelbart og du får det du ble lovet vil du kreve pengene tilbake. Takk for svar. Kan legge med meldingen jeg fikk av han: Jeg har svart administrasjonen på din urimelige og til tider løgnaktige kritikk av meg. Jeg er derfor ikke motivert for å forklare mer på oppgavene. Du må, som alle andre lese pensum og spørre når du ikke forstår. jeg driver ikke privatundervisning med hver enkelt elev. Jeg skjønner at kanskje det hadde vært greit å ta det med han personlig, men jeg er en konfliktsky person og ønsket ikke en hard konfrontasjon eller diskusjon rundt emnet. Jeg leser som sagt pensum, og bruker kun forumet til spørsmål når det er sammenhenger eller noe sånn jeg ikke forstår. Jeg sendte ikke inn en klage fordi det er gøy eller fordi jeg ikke hadde noe i gjøre den dagen. Jeg skjønner at det å være lærer på en slik skole kan være tøft på grunn av presset, men en ting er å ikke mestre oppgaven helt, en annen ting er å rett og slett være fraværende og ikke innfri hva som er skolens (stolte) policy. Jeg tror ikke jeg har mulighet til å bytte lærer fordi (ut ifra hva jeg har forstått) så har de kun EN lærer i nettundervisning per fag. Om problemet er at det er for mange elever å forholde seg til så burde skolen ta ansvar og sette en lavere grense på hvor mange de tar inn, noe de kanskje burde ha tenkt over når jeg sendte klagen hvis det er hva som er problemet. Uff, er bare lei meg og sint egentlig. Det er et vanskelig fag for meg! Jeg vet ikke om jeg kan kreve pengene tilbake fordi skolen blir jo støttet av lånekassen, og det er jo regler i forhold til hvor mye % skolegang som gir støtte osv. Anonymkode: 4d793...a46 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #5 Skrevet 20. februar 2017 Du må nok ta saken videre med administrasjonen. Lærerer kan ikke bare 'si deg opp' som elev. Du fremdeles krav på rimelige tilbakemeldinger. Videresend dem mailen som du fikk av læreren. Be om å få en annen lærer dersom vedkommende ikke vil oppfylle sin rolle ved (nett)skolen. Anonymkode: 60293...2fc 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #6 Skrevet 20. februar 2017 Jeg kjenner at jeg blir irritert på dine vegne. Både på grunn av læreren og skolens håndtering av saken. En slik klage skal så langt det kan gjøres formidles anonymt til den aktuelle læreren. Jeg synes det er fint at du har videresendt denne meldingen til administrasjonen, og jeg håper det blir tatt tak i skikkelig. Dette er ekstremt drøyt, særlig med tanke på at du faktisk betaler for denne undervisningen. Utrolig uprofesjonell og angripende måte å svare en elev på. Jeg synes absolutt at du skal kreve en delvis eller full (hvis ikke det blir bedre) refusjon av undervisningsavgiften. Selv om du får tilbake penger har ikke det noe å si for studieprogresjonen din, og lånekassen vil dermed ikke legge seg opp i det. Lånekassen ser kun på fagene du består. Jeg håper virkelig ikke denne læreren har gjort deg fullstendig demotivert for dette faget. Det er fint at du sa ifra i første omgang, og det er utrolig flott at du ikke gir deg. Det eneste som er fint i denne situasjonen er at du har alt skriftlig og dermed kan dokumentere det. En privatistskole bør være opptatt av kvaliteten på undervisningen de tilbyr. Ved at de sa ifra til han første gang viser at de tok tak i det, selv om det var på en fryktelig uheldig måte, så nå får vi bare se om det blir gjort skikkelig fra nå av. Anonymkode: e30c4...393 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #7 Skrevet 20. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner at jeg blir irritert på dine vegne. Både på grunn av læreren og skolens håndtering av saken. En slik klage skal så langt det kan gjøres formidles anonymt til den aktuelle læreren. Jeg synes det er fint at du har videresendt denne meldingen til administrasjonen, og jeg håper det blir tatt tak i skikkelig. Dette er ekstremt drøyt, særlig med tanke på at du faktisk betaler for denne undervisningen. Utrolig uprofesjonell og angripende måte å svare en elev på. Jeg synes absolutt at du skal kreve en delvis eller full (hvis ikke det blir bedre) refusjon av undervisningsavgiften. Selv om du får tilbake penger har ikke det noe å si for studieprogresjonen din, og lånekassen vil dermed ikke legge seg opp i det. Lånekassen ser kun på fagene du består. Jeg håper virkelig ikke denne læreren har gjort deg fullstendig demotivert for dette faget. Det er fint at du sa ifra i første omgang, og det er utrolig flott at du ikke gir deg. Det eneste som er fint i denne situasjonen er at du har alt skriftlig og dermed kan dokumentere det. En privatistskole bør være opptatt av kvaliteten på undervisningen de tilbyr. Ved at de sa ifra til han første gang viser at de tok tak i det, selv om det var på en fryktelig uheldig måte, så nå får vi bare se om det blir gjort skikkelig fra nå av. Anonymkode: e30c4...393 Takk for svar! Føler meg litt bedre nå, kjentes litt godt å få litt støtte fordi jeg syntes det er utrolig ubehagelig når en lærer (som en slags autoritetsfigur) "kjefter" på meg på denne måten. Oppgavene jeg fikk tilbake fikk meg til å føle meg skikkelig dårlig, og jeg stiller spørsmål om jeg i det hele tatt mestrer dette. Det var virkelig noen HARDE tilbakemeldinger, og egentlig ikke kontruktivt i det hele tatt. Jeg fikk blant annet kritikk på norsken min, skrivemåten min og tekstoppbyggingen. Eksamen er muntlig så dette skal ikke ha noe å si, og det er ikke norsk jeg tar. Jeg kjenner meg demotivert.. Har sendt mail til adm med hva han skrev, så venter på svar i morgen. Usj, føler dette ble så dumt! Anonymkode: 4d793...a46 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #8 Skrevet 21. februar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Føler meg litt bedre nå, kjentes litt godt å få litt støtte fordi jeg syntes det er utrolig ubehagelig når en lærer (som en slags autoritetsfigur) "kjefter" på meg på denne måten. Oppgavene jeg fikk tilbake fikk meg til å føle meg skikkelig dårlig, og jeg stiller spørsmål om jeg i det hele tatt mestrer dette. Det var virkelig noen HARDE tilbakemeldinger, og egentlig ikke kontruktivt i det hele tatt. Jeg fikk blant annet kritikk på norsken min, skrivemåten min og tekstoppbyggingen. Eksamen er muntlig så dette skal ikke ha noe å si, og det er ikke norsk jeg tar. Jeg kjenner meg demotivert.. Har sendt mail til adm med hva han skrev, så venter på svar i morgen. Usj, føler dette ble så dumt! Anonymkode: 4d793...a46 Klem til deg. Synes det var bra du sendte mailen hans til administrasjonen. Håper de tar seg av det på en profesjonell måte. Anonymkode: 2b154...b97
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #9 Skrevet 21. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Klem til deg. Synes det var bra du sendte mailen hans til administrasjonen. Håper de tar seg av det på en profesjonell måte. Anonymkode: 2b154...b97 TS her! Takk for svar! Sjefen for skolen ringte meg i dag og beklagde hele hendelsen. Det skal bli tatt videre om læreren i det hele tatt skal få fortsette med undervisningen. De sa at de for tiden hadde opplevd at han hadde forandret seg i forhold til undervisningen og at dette selvfølgelig ikke var greit, og at jeg ikke måtte føle meg dårlig på grunn av dette. De snakket om å sette inn en slags vikar til rette mine oppgaver siden læreren ikke klarer å holde seg profesjonell. Det var jo veldig godt, men samtidig så merker jeg at det er litt kjipt å bytte lærer så nærme eksamen. Jeg har nå skjønt at det var læreren det var noe galt med og ikke meg, og at jeg forstår faget godt nok - bare at læreren var rett og slett slem i rettingen. Hun som ringte sa at de også hadde fått sett andre til å se på oppgavene + rettingene og mente at han bevisst prøvde å trykke meg ned og være demotiverende, og slik skal ikke en lærer oppføre seg. Nå håper jeg bare det ordner seg. Jeg har noen spørsmål i forhold til stoffet jeg har lest i dag, men tørr ikke spørre læreren. Den "smellen" jeg fikk i går var nok for meg, og det krevde ganske mye å åpne boken igjen i dag. Ja, kanskje jeg er sårbar og sensitiv, men det er vanskelig for meg - noe som kanskje også er grunnen til at jeg ikke gjorde det noe bra på VGS. Jeg har kommet en lang vei siden da, men når en lærer begynner å jobbe aktivt imot meg på denne måten så sitter jeg ikke akkurat igjen og er supermotivert og klar for nye kapitler.. Jaja, uff så dumt dette ble. Jeg skal få en ny mail i dag ang hva som skal skje videre. Hun som ringte var veldig forståelsesfull og helt enig med meg, og det hjalp mye. Det rettet opp hele inntrykket jeg ble sittende med om skolen, og forhåpentligvis får jeg en ny lærer som ønsker at jeg skal lykkes. Håper også de gjør læreren forstått med at dette ikke er greit, og ingen trenger å oppleve noe sånn igjen. Det er en grunn for at man betaler så mye for å ta fag på nett i stede for å lese selv, og det er ikke fordi man syntes faget var så kult og mestret det så bra når man gikk på skolen! Anonymkode: 4d793...a46 2
Strixvaria Skrevet 21. februar 2017 #10 Skrevet 21. februar 2017 (endret) 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Kan legge med meldingen jeg fikk av han: Jeg har svart administrasjonen på din urimelige og til tider løgnaktige kritikk av meg. Jeg er derfor ikke motivert for å forklare mer på oppgavene. Du må, som alle andre lese pensum og spørre når du ikke forstår. jeg driver ikke privatundervisning med hver enkelt elev. Jeg skjønner at kanskje det hadde vært greit å ta det med han personlig, men jeg er en konfliktsky person og ønsket ikke en hard konfrontasjon eller diskusjon rundt emnet. Jeg leser som sagt pensum, og bruker kun forumet til spørsmål når det er sammenhenger eller noe sånn jeg ikke forstår. Jeg sendte ikke inn en klage fordi det er gøy eller fordi jeg ikke hadde noe i gjøre den dagen. Jeg skjønner at det å være lærer på en slik skole kan være tøft på grunn av presset, men en ting er å ikke mestre oppgaven helt, en annen ting er å rett og slett være fraværende og ikke innfri hva som er skolens (stolte) policy. Jeg tror ikke jeg har mulighet til å bytte lærer fordi (ut ifra hva jeg har forstått) så har de kun EN lærer i nettundervisning per fag. Om problemet er at det er for mange elever å forholde seg til så burde skolen ta ansvar og sette en lavere grense på hvor mange de tar inn, noe de kanskje burde ha tenkt over når jeg sendte klagen hvis det er hva som er problemet. Uff, er bare lei meg og sint egentlig. Det er et vanskelig fag for meg! Jeg vet ikke om jeg kan kreve pengene tilbake fordi skolen blir jo støttet av lånekassen, og det er jo regler i forhold til hvor mye % skolegang som gir støtte osv. Anonymkode: 4d793...a46 Den mailen synes jeg han kunne spart seg for - sånn svarer man ikke elevene sine uansett hva det gjelder! Du har jo prøvd å spørre når du ikke har forstått, og ikke fått gode svar som du kan bruke til å forbedre deg, det er jo det som er den egentlige kjernen til problemer her. Det er ikke deg det er noe galt med, TS, men denne læreren som ikke passer i jobben sin. Han har tross alt valgt å jobbe der selv, og det har jo også blitt diskutert angående de som velger å jobbe på slike steder - det er jo nettopp et valg de har gjort. Det er uansett som du sier at skolen har lovet deg (kunden) noe, og får du ikke det du har betalt for så har de solgt deg en vare de ikke har levert. Utrolig kjipt å bruke så mye tid og penger på noe og så ikke få den støtten og veiledningen som man har blitt lovet. Selv om skolen får støtte fra Lånekassen er det per definisjon DU som har betalt skolepenger, og det er jo ditt lån hos Lånekassa som går med på å finansiere dette, med mindre jeg tar feil. Du bruker faktisk også opp av de totalt 8 årene du kan få lån hos Lånekassa, og 1 år bortkasta er 1 år for mye. Stå på ditt, og krev at administrasjonen foretar seg noe - eller krev pengene tilbake! Det høres imidlertid ut som ledelsen har tatt dette på alvor, og da får vi håpe at de også gjør noe raskt, sånn at du og andre elever kan få rettet opp igjen tida som har gått bort til ingenting og dårlige vurderinger og manglende fremovermeldinger, så dere kan nå målene deres og få den støtta dere trenger. Det er jo derfor man går på skole! Hva slags fag er det snakk om? Hvis det er norsk, historie eller en hvilken som helst form for samfunnsfag kan jeg kanskje gi deg noen pointers da jeg underviser i disse på vgs-nivå selv. Men er det realfag er jeg dessverre ikke til noe særlig hjelp. Og du kan jo egentlig ikke stole på randoms på nett, selvsagt. Håper uansett det ordner seg for deg Endret 21. februar 2017 av Strixvaria 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #11 Skrevet 21. februar 2017 Jeg ville sendt korrespondansen du fikk med læreren etter klage 1 til ledelsen, eller de du sendte klage 1 til. Det er så uprofesjonelt, og du får ikke det du har betalt for. Håper du får pengene dine tilbake og klarer faget likevel! Anonymkode: bc9f5...4ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå