AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #1 Skrevet 20. februar 2017 Har du sparekonto? hvor mye har du der? hva sparer du til?? Anonymkode: d0954...3f8
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #2 Skrevet 20. februar 2017 Ja har en sparekonto. Nå som jeg er student, har jeg en sparekonto som buffer dersom jeg trenger ekstra penger på en dårlig mnd, eller til andre uforutsette utgifter eller ting jeg ønsker meg. Har ca 25 000 på den bestandig. Anonymkode: e98fa...dd5
Leamur Skrevet 20. februar 2017 #3 Skrevet 20. februar 2017 Har fortsatt BSU selvom jeg har kjøpt leilighet. Og nå siden jeg tømte bufferen på møbler så har jeg en ny runde med sparing på den også 😊 Har bare 5000 på bufferen enn så lenge så skal ikke skryte på meg noe stort helt enda. Hehe
GammelKaktus Skrevet 20. februar 2017 #4 Skrevet 20. februar 2017 Har en sparekonto med en del penger på, ikke som jeg har spart selv men arv. Har ennå ikke bestemt meg for hva jeg skal bruke det til...undersøker mulighetene...
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #5 Skrevet 20. februar 2017 Litt over 300 000 kr. Jeg sparer til bolig. Jeg har også en litt mindre sparekonto på nesten 20 000 kr, men det skal i hovedsak gå til faste utgifter og levekostnader i de månedene jeg ikke får støtte fra Lånekassen. Anonymkode: f398d...a84
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #6 Skrevet 21. februar 2017 28000,- spare til div oppgradering av bolig Anonymkode: a967e...0e4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #7 Skrevet 21. februar 2017 Sparte for å ha litt sikkerhet. Men skal bruke alt på usikkerhet. Anonymkode: cb66e...946 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #8 Skrevet 21. februar 2017 Har diverse sparekontoer. Har en høyrente+-konto (ett gratis uttak i året) med 600 000 En vanlig høyrente med 250 000 I tillegg sparer jeg litt i fond, der har jeg ca 50 000. Jeg sparer til bolig (derfor så mye penger på konto og ikke i fond og slikt, jeg skal bruke dem nuh). Anonymkode: b014a...fb6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #9 Skrevet 21. februar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt over 300 000 kr. Jeg sparer til bolig. Jeg har også en litt mindre sparekonto på nesten 20 000 kr, men det skal i hovedsak gå til faste utgifter og levekostnader i de månedene jeg ikke får støtte fra Lånekassen. Anonymkode: f398d...a84 Lurer av og til hvordan folk klarer å spare opp slike beløp mens de studerer? Studenter har jo ikke all verden med inntekt, studielån og eventuelt deltidsjobb, men ser ikke ut til å mangle noe, fine klær, fester, ferier, og selv en liten hybel eller et rom i kollektiv koster mange tusen i måneden... Eller er det i hovedsak arv og/eller gaver? Anonymkode: 266ba...fa2
occultatum Skrevet 21. februar 2017 #10 Skrevet 21. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer av og til hvordan folk klarer å spare opp slike beløp mens de studerer? Studenter har jo ikke all verden med inntekt, studielån og eventuelt deltidsjobb, men ser ikke ut til å mangle noe, fine klær, fester, ferier, og selv en liten hybel eller et rom i kollektiv koster mange tusen i måneden... Eller er det i hovedsak arv og/eller gaver? Anonymkode: 266ba...fa2 Snakker kun av egen erfaring her For min del jobbet jeg fulltid i to år før jeg begynte på studiene (som varte i 7 år). Etter jeg begynte på studiene jobbet jeg deltid . Dette gjorde at jeg hadde litt ekstra å spe på med i tiden som student. I tillegg jobbet jeg fulltid i alle ferier, høytider osv. Jeg lærte fra jeg var ganske ung at jeg må spare for å ha råd til ting jeg ønsker meg (men kanskje ikke trenger) av foreldrene mine, siden de slet økonomisk da jeg vokste opp. Viktig å merke seg at jeg ikke brukte mye penger på dyre klær, sko, mye festing (jeg festet selvsagt noe tidlig i 20-årene), og når det kom til ferie så reiste jeg utenlands 3 ganger i løpet av disse 7 årene. Jeg jobbet som regel hele sommeren så da ble det ikke dyre ferier på meg Jeg studerte i en liten by der hybler er mye billigere enn i storbyene, og det hjalp jo også til. 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #11 Skrevet 21. februar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer av og til hvordan folk klarer å spare opp slike beløp mens de studerer? Studenter har jo ikke all verden med inntekt, studielån og eventuelt deltidsjobb, men ser ikke ut til å mangle noe, fine klær, fester, ferier, og selv en liten hybel eller et rom i kollektiv koster mange tusen i måneden... Eller er det i hovedsak arv og/eller gaver? Anonymkode: 266ba...fa2 Det blir jo veldig individuelt. Jeg sparte 25k i året som student (bsu). Da får man jo automatisk 5k i skattefradrag hvert år, som jeg igjen sparte. Jobbet ellers deltid slik at jeg fikk til sammen utbetalt mellom 10 000 og 15 0000 pr mnd og hadde lave faste kostnader, ca 6 000 (bolig, trening og mobil). Fikk ikke mye hjelp hjemmefra men fikk litt penger til bursdag og av og til litt penger av min mor. Synes egentlig økonomien var romslig som student hvis man har kapasitet og mulighet til å jobbe. Anonymkode: 418d4...9e3
Million Skrevet 21. februar 2017 #12 Skrevet 21. februar 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du sparekonto? hvor mye har du der? hva sparer du til?? Anonymkode: d0954...3f8 Ja, jeg har flere sparekontoer, da jeg setter av penger til ulike formål på hver sine kontoer, sånn at jeg har full oversikt. Bufferkonto: 100.000,- kr (røres ikke, det må en skikkelig krise til før det) Sparekonto til oppussing: 112.000,- (målet er ca 300.000) Sparekonto til vaskemaskin; 500,- (nettopp startet å spare) Regningskonto: 26.000,- kr for øyeblikket (pleier å være mellom 20 og 30.000 på den til enhver tid)
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #13 Skrevet 21. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer av og til hvordan folk klarer å spare opp slike beløp mens de studerer? Studenter har jo ikke all verden med inntekt, studielån og eventuelt deltidsjobb, men ser ikke ut til å mangle noe, fine klær, fester, ferier, og selv en liten hybel eller et rom i kollektiv koster mange tusen i måneden... Eller er det i hovedsak arv og/eller gaver? Anonymkode: 266ba...fa2 Hvordan vet du at de som klarer spare såpass mye OGSÅ driver med festing og ferier og tjohei...? Da jeg studerte kunne man stort sett dele folk inn i to grupper: de som festet og tjoheiet, og ikke sparte en krone, og de som heller bakte pizza på hybelen og hadde vennekveld hjemme, og sparte pengene sine i stedet. Jeg var så heldig at jeg fikk bo gratis hjemme mens jeg studerte, så jeg kunne putte hele studielånet på sparekontoen og ha det til jeg skulle kjøpe leilighet etter endte studier. Anonymkode: b014a...fb6
Mockingjay93 Skrevet 21. februar 2017 #14 Skrevet 21. februar 2017 Har sparekonto og BSU, men siden jeg er student sparer jeg kun på BSUen nå. Står ca 50.000 kr der.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #15 Skrevet 21. februar 2017 158 kr har jeg spart. Har ikke kapasitet til å spare for tiden (sykemeldt), så betaler heller ned absolutt alt av regninger nå før jeg begynner på studier. Anonymkode: dae50...56e
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #16 Skrevet 21. februar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer av og til hvordan folk klarer å spare opp slike beløp mens de studerer? Studenter har jo ikke all verden med inntekt, studielån og eventuelt deltidsjobb, men ser ikke ut til å mangle noe, fine klær, fester, ferier, og selv en liten hybel eller et rom i kollektiv koster mange tusen i måneden... Eller er det i hovedsak arv og/eller gaver? Anonymkode: 266ba...fa2 Familien min har alltid vært opptatt av sparing. Jeg har aldri brukt en eneste krone av bursdagspenger eller konfirmasjonspenger for eksempel. De har gått rett på sparekonto. Jeg er opptatt av sparing, og vil heller bo trangt nå for å ha det bedre på langsikt. Klær kjøper jeg så å si aldri. Ferier tar jeg meg ikke råd til, og har ikke dratt på ferie siden jeg flyttet hjemmefra. Festing er ikke helt min greie. Jeg lever ikke spesielt romslig selv om jeg har sparekontoer. Anonymkode: f398d...a84
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #17 Skrevet 21. februar 2017 Ja. Har sparekonto og buffer på regningskontoen. Saldo er en sak mellom banken min og meg. Anonymkode: 96c5c...95c
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #18 Skrevet 21. februar 2017 Ja, bufferkonto på 80 000, og fondskonto på 110 000 Sparer til fremtiden, pensjon, ferier, uforutsette utgifter, reiser og kjekke ting Bolig er nedbetalt. Anonymkode: 71221...4d6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #19 Skrevet 22. februar 2017 Har flere sparekontoer; blant annet høyrentekonto og VPS-konto. Sparing til buffer, pensjon og annet dersom det er noe litt dyrere jeg plutselig trenger/ønsker (reparasjon av bil, ny TV, ferie etc.). Har til sammen et 6 sifret beløp. Anonymkode: a35c7...520
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #20 Skrevet 22. februar 2017 Har ca 110 000 i fond og aksjer, ca 100 000 på høyrente, ca 25 000 på ferie, buffer etc. Anonymkode: ac73e...3b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå