AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #1 Skrevet 20. februar 2017 Hei, jeg har prøvd å søke på nett men finner ikke noe. Lurer på hva man kan forvente og vil ha en pekepinn slik at jeg ikke blir "lurt" til å ta en mindre pris enn det som er vanlig. Tenker hovedsakelig timelønn. Oppdragene jeg skal få er ganske vanskelige intervjuer og per time lyd blir for usikkert, siden deler av intervjuene er vanskeligere å tyde. Hva fikk du betalt? Anonymkode: 737b7...34b
Gjest Overrasket Skrevet 20. februar 2017 #2 Skrevet 20. februar 2017 Det spørs på flere forhold: Det viktigste (synes jeg): Gjelder det transkripsjon av din egen målform eller en dialekt som er vanlig for deg til din egen målform? Eller er det "transkripsjon" fra f.eks. engelsk til norsk eller fra nynorsk/norsk til norsk/nynorsk? Må du selv angi tidsholdere, eller er dette automatisk? Forventes det at du skal gjennomgå en eventuell revisjon av jobben din, slik at du bearbeider transkripsjonen to ganger? Det vanligste er å tilby betaling i antall NOK/USD/EURO osv. per minutt. Altså ikke per minutt av din arbeidstid, men per minutt med film.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #3 Skrevet 20. februar 2017 2 timer siden, Overrasket skrev: Det spørs på flere forhold: Det viktigste (synes jeg): Gjelder det transkripsjon av din egen målform eller en dialekt som er vanlig for deg til din egen målform? Eller er det "transkripsjon" fra f.eks. engelsk til norsk eller fra nynorsk/norsk til norsk/nynorsk? Må du selv angi tidsholdere, eller er dette automatisk? Forventes det at du skal gjennomgå en eventuell revisjon av jobben din, slik at du bearbeider transkripsjonen to ganger? Det vanligste er å tilby betaling i antall NOK/USD/EURO osv. per minutt. Altså ikke per minutt av din arbeidstid, men per minutt med film. Takk for svar! Men jeg må påpeke så voldsomt arrogant av deg å kalle det norsk til nynorsk! Og jeg hadde ikke kalt det kun transkripsjon hvis det var både transkripsjon og oversetting. Det er transkripsjon fra ulike dialekter, samtale/diskusjon mellom flere mennesker. Transkriberes så likt det det blir sagt, enten det er bokmål, nynorsk eller dialekt. Jeg vet at det ofte er betaling per time med lyd, men de har sagt jeg får timesbetalt (på tiden jeg bruker). Men jeg er likevel nysgjerrig på hva andre har fått betalt. Jeg vet hvordan jeg skal gjøre det, hva som er forventet av meg, men jeg lurer på hva andre har fått betalt, evt. kan man jo beskrive hva som var forventet til den lønnen man fikk. TS Anonymkode: 737b7...34b
Gjest Overrasket Skrevet 20. februar 2017 #4 Skrevet 20. februar 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Men jeg må påpeke så voldsomt arrogant av deg å kalle det norsk til nynorsk! Anonymkode: 737b7...34b Det var ikke tilsiktet. 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg hadde ikke kalt det kun transkripsjon hvis det var både transkripsjon og oversetting. Anonymkode: 737b7...34b Jeg er helt enig med deg, men det stopper ikke folk fra å tro at de kan få begge tjenestene i en og samme pris. Skjønt, noen vet hva de ber om og betaler deretter, så ikke alle er ute etter å lure deg. Nei, jeg tipper at for ren transkripsjon mellom ca. samme kilde- og målspråk (noe jeg selv synes er kjedelig og derfor ikke gjør) regner man at du bør klare i gjennomsnitt 15 minutter lyd/video per 60 minutters arbeidsinnsats. Så da kan du jo ta utgangspunkt i det og se om du synes det er balanse mellom arbeidsmengden per time og den tilbudte lønnen per time. F.eks. kan du forhøre deg hva de ville betalt per lydminutt, gange det med f.eks. 15 og se om timesbetalingen og betaling per minutt avviker veldig.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #5 Skrevet 21. februar 2017 Heihei! Timelønnen min har vært på ca 200kr Dette har vært på prosjektstillinger. Vet at satsene for vitenskapelig assistent hvis du har master er lønnstrinn 42, og med bachelor lønnstrinn 37. Sånn ca. Anonymkode: 2b99d...0b4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #6 Skrevet 21. februar 2017 Skal nevnes at dette har vært på norsk da. Anonymkode: 2b99d...0b4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #7 Skrevet 21. februar 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heihei! Timelønnen min har vært på ca 200kr Dette har vært på prosjektstillinger. Vet at satsene for vitenskapelig assistent hvis du har master er lønnstrinn 42, og med bachelor lønnstrinn 37. Sånn ca. Anonymkode: 2b99d...0b4 Okei, takk for svar! Men du har altså ingen utdanning innen dette? Anonymkode: 737b7...34b
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #8 Skrevet 21. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, takk for svar! Men du har altså ingen utdanning innen dette? Anonymkode: 737b7...34b Hehe jeg visste ikke en gang at det fantes utdannelser for transkribering. Jeg hadde det som jobb under studiene! Anonymkode: 2b99d...0b4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #9 Skrevet 21. februar 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe jeg visste ikke en gang at det fantes utdannelser for transkribering. Jeg hadde det som jobb under studiene! Anonymkode: 2b99d...0b4 Haha! Ikke jeg heller! Spurte om det siden du sa dette om vitenskaplig assistent! Så jeg uttalte meg nok litt teit når jeg sa utdanning innen dette. Jeg håper inderlig det ikke er noen utdanning for transkribering i seg selv, for det handler jo bare om erfaring og å bli flink på en måte, av øving. Men mente mer om du hadde relevant erfaring som kanskje dro opp lønna di! Jeg er også student. Anonymkode: 737b7...34b
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #10 Skrevet 21. februar 2017 Åja sånn ja Nei kreves ikke noe bestemt utdanning, men lønnen settes etter hvor langt i utdannelsesløpet du er. 200 i timen tror jeg kanskje er litt høyere enn vanlig, og når jeg tenker meg om er det vel bare den ene ganga jeg hadde så høy lønn. Husker ikke helt, men etter bachelor tror jeg det var 175-ish (for en annen arbeidsgiver). Nå føler jeg kanskje jeg bare forvirrer mer enn jeg er til hjelp, men jeg vil tro at alt fra 170-200 er vanlig timeslønn basert på egne erfaringer i hvert fall. Anonymkode: 2b99d...0b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå