AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #1 Skrevet 20. februar 2017 Har et spørsmål ang. fortynning. Oppgaven jeg står fast på er slik: Marcain med styrke 5mg/ml skal fortynnes til 4 mg/ml med Natriumklorid. Du skal lage 50 ml med styrke 4 mg/ml. a) Hvor mange ml Marcain skal du trekke opp? b) Hvor mange ml Natriumklorid skal du trekke opp? Kan noen forklare hvordan man løser disse type oppgaver? Jeg har enda ikke forstått hovedtrekkene i disse oppgavene.... Anonymkode: 1c749...b4c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #2 Skrevet 20. februar 2017 Konsentrat Fortynning D: D: S: 5mg/ml S: 4mg/ml M: M: 50 ml a) M konsentrat=? Må først finne Dose. Må bruke tabellen for fortynning siden det er to oppgitte tall der, og kun ett på konsentrat. D = 4mg/ml x 50 ml = 200 mg Så tar man dosen delt på styrke i konsentratet, for å finne mengde konsentat: 200 mg : 5mg/ml = 40 ml Marcain b) Man tar alltid ut like mye som man putter inn, så da blir det: 50 ml - 40 ml = 10 ml Nacl skal trekkes opp Anonymkode: 162ec...8db
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #3 Skrevet 20. februar 2017 Nå ble jeg faktisk skremt. Marcain er et lokalanestetikum, og hvis du regner med den slags betyr det at du jobber eller studerer til å bli noe innen anestesi/intensiv og så har du så drastisk store huller i kunnskapen håper virkelig ikke jeg møter seg som pasient! Anonymkode: ba56e...539
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #4 Skrevet 20. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå ble jeg faktisk skremt. Marcain er et lokalanestetikum, og hvis du regner med den slags betyr det at du jobber eller studerer til å bli noe innen anestesi/intensiv og så har du så drastisk store huller i kunnskapen håper virkelig ikke jeg møter seg som pasient! Anonymkode: ba56e...539 Hva er feil med utregningen? Ble litt usikker selv på om det ble gjort rett. Du trenger overhode ikke å bli skremt, jeg holder på med medikamentregning for tiden jeg også. Hilsen student Anonymkode: 162ec...8db
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #5 Skrevet 20. februar 2017 Tusen takk for svar! - Hilsen sykepleierstudent som begynte på studiet for 2 mnd siden, 1. uke på medikamentregning. Så slapp av, nei jeg studerer ikke til å bli noe innen anestesi... Hyggelig Anonymkode: 1c749...b4c
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #6 Skrevet 20. februar 2017 Åja du siktet til hovedinnlegget, du som ble skremt. Trodde det var noe feil med utregningen min, men da var det vel ikke det da Forresten, så blir jeg litt skremt over at du faktisk ikke skjønte at TS holdt på med medikamentregning på skolen. Hilsen den andre studenten Anonymkode: 162ec...8db
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #7 Skrevet 20. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå ble jeg faktisk skremt. Marcain er et lokalanestetikum, og hvis du regner med den slags betyr det at du jobber eller studerer til å bli noe innen anestesi/intensiv og så har du så drastisk store huller i kunnskapen håper virkelig ikke jeg møter seg som pasient! Anonymkode: ba56e...539 Blir også litt skremt over at du kan si noe slik, håpe du ikke møter TS når du er pasient? Har du ikke forståelse for at de må lære den slags for å kunne det eller, det lyser jo at hun faktisk går på skole da så slapp litt av 😂 Trodde virkelig det var derfor man gikk på skole. Anonymkode: d278d...682
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #8 Skrevet 20. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Konsentrat Fortynning D: D: S: 5mg/ml S: 4mg/ml M: M: 50 ml a) M konsentrat=? Må først finne Dose. Må bruke tabellen for fortynning siden det er to oppgitte tall der, og kun ett på konsentrat. D = 4mg/ml x 50 ml = 200 mg Så tar man dosen delt på styrke i konsentratet, for å finne mengde konsentat: 200 mg : 5mg/ml = 40 ml Marcain b) Man tar alltid ut like mye som man putter inn, så da blir det: 50 ml - 40 ml = 10 ml Nacl skal trekkes opp Anonymkode: 162ec...8db Jeg fikk det samme Anonymkode: ed260...52f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå