Gå til innhold

Reise alene til midtøsten

jeiods

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jenta på 19 år som har 4 uker ferie i høst (august-oktober en gang). Tenker på å reise alene i midtøsten.

Har sett litt på Libanon, Jordan og Israel, da med avslutning i enten Egypt eller Dubai. Noen som har noen tips til mulig reiserute? Er åpen for all mulig tips; attraksjoner, byer, rekkefølge, generelle tips, hvordan det blir med pass/visum, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, jeiods skrev:

Jeg er ei jenta på 19 år som har 4 uker ferie i høst (august-oktober en gang). Tenker på å reise alene i midtøsten.

Har sett litt på Libanon, Jordan og Israel, da med avslutning i enten Egypt eller Dubai. Noen som har noen tips til mulig reiserute? Er åpen for all mulig tips; attraksjoner, byer, rekkefølge, generelle tips, hvordan det blir med pass/visum, osv.

Jeg ville ihvertfall satset på å avslutte med Israel, da et Israelsk stempel i passet vil gjøre det svært vannskelig å besøke de fleste av de andre landene du ønsker å besøke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å reise alene som kvinne i midtøsten er mildt sagt risikosport. Men det vel det ungdommer er kjent for, å gjøre farefulle ting. Håper din ungdommelige naivitet ikke ødelegger resten av livet ditt.

Anonymkode: f8bce...0c2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du komme like hel tilbake igjen, for midtøsten er farlig spesielt for unge kvinner.

Anonymkode: cabf1...d21

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjetil E skrev:

Jeg ville ihvertfall satset på å avslutte med Israel, da et Israelsk stempel i passet vil gjøre det svært vannskelig å besøke de fleste av de andre landene du ønsker å besøke.

Man får ikke stempel i passet fra Israel lengre. De sluttet i 2013.

Anonymkode: e80d5...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale en tur innom Palestina. Da innom alle "storbyene" som Jerusalem, Betlehem, Ramallah, Hebron og kanskje Nablus. Jordandalen er også fint å se. 

Anonymkode: 3f2d8...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :) Er fullt klar over at det ikke er den tryggeste plassen å reise, men er noe jeg har ekstremt lyst til. Jeg har ingen å reise med, og frykter at det ikke blir å hende om jeg ikke drar nå.

Har sett litt mere, og tenker på Beirut, Amman, Tel Aviv og Kairo som "hovedmål" for reisen, + andre interessante steder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/22/2017 den 21.36, jeiods skrev:

Takk for svar :) Er fullt klar over at det ikke er den tryggeste plassen å reise, men er noe jeg har ekstremt lyst til. Jeg har ingen å reise med, og frykter at det ikke blir å hende om jeg ikke drar nå.

Har sett litt mere, og tenker på Beirut, Amman, Tel Aviv og Kairo som "hovedmål" for reisen, + andre interessante steder :) 

Jeg vil i likehet med AB...401 virkelig anbefale deg å ta en tur til Palestina. Har vært i Bethlehem, Jerusalem, Jeriko og Ramallah, og så har jeg badet i dødehavet. Palestina er ikke så stort heller, så du rekker å se mye på noen dager. 

Hvis du drar til Ramallah anbefaler jeg en kafè som heter Stars and Bucks. 

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/20/2017 den 14.36, jeiods skrev:

Husk å bruke hijab og ikke hvis for mye hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sssssae skrev:

Husk å bruke hijab og ikke hvis for mye hud.

For noe tull. Det er ikke påbudt med hijab i noen av landene TS sier hun vil reise til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, The Kitten skrev:

For noe tull. Det er ikke påbudt med hijab i noen av landene TS sier hun vil reise til. 

Men hvordan befolkningen vil reagere er annerledes, dette sa jeg bare slik at hun skulle være mer trygg og hvor i de landa hun drar til har mye å si.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sssssae skrev:

Men hvordan befolkningen vil reagere er annerledes, dette sa jeg bare slik at hun skulle være mer trygg og hvor i de landa hun drar til har mye å si.

Jeg har vært flere steder i midtøsten og aldri opplevd å verken bli trakkasert eller diskriminert fordi jeg ikke har brukt hijab. Nå skal det sies at jeg har kledd meg anstendig, men det har vært for å respektere deres kultur. Er imidlertid enig i at uansett hvor man reiser, så bør man ta sine forholdsregler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, The Kitten skrev:

Jeg har vært flere steder i midtøsten og aldri opplevd å verken bli trakkasert eller diskriminert fordi jeg ikke har brukt hijab. Nå skal det sies at jeg har kledd meg anstendig, men det har vært for å respektere deres kultur. Er imidlertid enig i at uansett hvor man reiser, så bør man ta sine forholdsregler. 

Foreldrene mine har bakgrunn i midtøsten og reist rundt i midtøsten gjorde vi også, og fra min erfaring så vil jeg si at det jeg sa er mye sikrerer enn bare være anstendig kledd. Jeg er enig i at det med hijab var å ta i litt for mye, men som sakt jeg mener det er tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du sjekker på couchsurfing sine sider eller lignende sider så kanskje du finner noen å reise sammen med, eller som du kan sofasurfe hos i noen av landene. Da får du se mere kultur siden du bor i hjemmet deres :)

Anonymkode: 9e727...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp gruppa Girls love travel på facebook, og du vil finne tips, erfaringer og mange likesinnede - og kanskje noen å reise med eller noen som skal dit på samme tid :) 

Anonymkode: 305a9...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anstendig kledd? Hva innebærer det? 

Det må i hvert fall være det motsatte av hvordan kvinne normalt går kledd i Norge, altså uanstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anstendig kledd? Hva innebærer det? 

Det må i hvert fall være det motsatte av hvordan kvinne normalt går kledd i Norge, altså uanstendig.

Det betyr vel ikke korte skjørt/kjole/shorts, ikke dyp utringning. Det kan være greit å ha med et sjal til å ha over håret hvis det skulle bli nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, funginger skrev:

Det betyr vel ikke korte skjørt/kjole/shorts, ikke dyp utringning. Det kan være greit å ha med et sjal til å ha over håret hvis det skulle bli nødvendig. 

Så de som ikke går kledd slik er uanstendige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så de som ikke går kledd slik er uanstendige?

I visse land, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...