Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jenta på 19 år som har 4 uker ferie i høst (august-oktober en gang). Tenker på å reise alene i midtøsten.

Har sett litt på Libanon, Jordan og Israel, da med avslutning i enten Egypt eller Dubai. Noen som har noen tips til mulig reiserute? Er åpen for all mulig tips; attraksjoner, byer, rekkefølge, generelle tips, hvordan det blir med pass/visum, osv.

Skrevet
19 timer siden, jeiods skrev:

Jeg er ei jenta på 19 år som har 4 uker ferie i høst (august-oktober en gang). Tenker på å reise alene i midtøsten.

Har sett litt på Libanon, Jordan og Israel, da med avslutning i enten Egypt eller Dubai. Noen som har noen tips til mulig reiserute? Er åpen for all mulig tips; attraksjoner, byer, rekkefølge, generelle tips, hvordan det blir med pass/visum, osv.

Jeg ville ihvertfall satset på å avslutte med Israel, da et Israelsk stempel i passet vil gjøre det svært vannskelig å besøke de fleste av de andre landene du ønsker å besøke.

• Liker 5
Skrevet

Å reise alene som kvinne i midtøsten er mildt sagt risikosport. Men det vel det ungdommer er kjent for, å gjøre farefulle ting. Håper din ungdommelige naivitet ikke ødelegger resten av livet ditt.

Anonymkode: f8bce...0c2

• Liker 4
Skrevet

Håper du komme like hel tilbake igjen, for midtøsten er farlig spesielt for unge kvinner.

Anonymkode: cabf1...d21

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, Kjetil E skrev:

Jeg ville ihvertfall satset på å avslutte med Israel, da et Israelsk stempel i passet vil gjøre det svært vannskelig å besøke de fleste av de andre landene du ønsker å besøke.

Man får ikke stempel i passet fra Israel lengre. De sluttet i 2013.

Anonymkode: e80d5...58e

Skrevet

Vil anbefale en tur innom Palestina. Da innom alle "storbyene" som Jerusalem, Betlehem, Ramallah, Hebron og kanskje Nablus. Jordandalen er også fint å se. 

Anonymkode: 3f2d8...401

Skrevet

Takk for svar :) Er fullt klar over at det ikke er den tryggeste plassen å reise, men er noe jeg har ekstremt lyst til. Jeg har ingen å reise med, og frykter at det ikke blir å hende om jeg ikke drar nå.

Har sett litt mere, og tenker på Beirut, Amman, Tel Aviv og Kairo som "hovedmål" for reisen, + andre interessante steder :) 

Skrevet (endret)
På 2/22/2017 den 21.36, jeiods skrev:

Takk for svar :) Er fullt klar over at det ikke er den tryggeste plassen å reise, men er noe jeg har ekstremt lyst til. Jeg har ingen å reise med, og frykter at det ikke blir å hende om jeg ikke drar nå.

Har sett litt mere, og tenker på Beirut, Amman, Tel Aviv og Kairo som "hovedmål" for reisen, + andre interessante steder :) 

Jeg vil i likehet med AB...401 virkelig anbefale deg å ta en tur til Palestina. Har vært i Bethlehem, Jerusalem, Jeriko og Ramallah, og så har jeg badet i dødehavet. Palestina er ikke så stort heller, så du rekker å se mye på noen dager. 

Hvis du drar til Ramallah anbefaler jeg en kafè som heter Stars and Bucks. 

Endret av The Kitten
Skrevet
På 2/20/2017 den 14.36, jeiods skrev:

Husk å bruke hijab og ikke hvis for mye hud.

Skrevet
Akkurat nå, sssssae skrev:

Husk å bruke hijab og ikke hvis for mye hud.

For noe tull. Det er ikke påbudt med hijab i noen av landene TS sier hun vil reise til. 

Skrevet
Akkurat nå, The Kitten skrev:

For noe tull. Det er ikke påbudt med hijab i noen av landene TS sier hun vil reise til. 

Men hvordan befolkningen vil reagere er annerledes, dette sa jeg bare slik at hun skulle være mer trygg og hvor i de landa hun drar til har mye å si.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, sssssae skrev:

Men hvordan befolkningen vil reagere er annerledes, dette sa jeg bare slik at hun skulle være mer trygg og hvor i de landa hun drar til har mye å si.

Jeg har vært flere steder i midtøsten og aldri opplevd å verken bli trakkasert eller diskriminert fordi jeg ikke har brukt hijab. Nå skal det sies at jeg har kledd meg anstendig, men det har vært for å respektere deres kultur. Er imidlertid enig i at uansett hvor man reiser, så bør man ta sine forholdsregler. 

Skrevet
1 minutt siden, The Kitten skrev:

Jeg har vært flere steder i midtøsten og aldri opplevd å verken bli trakkasert eller diskriminert fordi jeg ikke har brukt hijab. Nå skal det sies at jeg har kledd meg anstendig, men det har vært for å respektere deres kultur. Er imidlertid enig i at uansett hvor man reiser, så bør man ta sine forholdsregler. 

Foreldrene mine har bakgrunn i midtøsten og reist rundt i midtøsten gjorde vi også, og fra min erfaring så vil jeg si at det jeg sa er mye sikrerer enn bare være anstendig kledd. Jeg er enig i at det med hijab var å ta i litt for mye, men som sakt jeg mener det er tryggere.

Skrevet

Hvis du sjekker på couchsurfing sine sider eller lignende sider så kanskje du finner noen å reise sammen med, eller som du kan sofasurfe hos i noen av landene. Da får du se mere kultur siden du bor i hjemmet deres :)

Anonymkode: 9e727...7ee

Skrevet

Søk opp gruppa Girls love travel på facebook, og du vil finne tips, erfaringer og mange likesinnede - og kanskje noen å reise med eller noen som skal dit på samme tid :) 

Anonymkode: 305a9...11b

Skrevet

Anstendig kledd? Hva innebærer det? 

Det må i hvert fall være det motsatte av hvordan kvinne normalt går kledd i Norge, altså uanstendig.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anstendig kledd? Hva innebærer det? 

Det må i hvert fall være det motsatte av hvordan kvinne normalt går kledd i Norge, altså uanstendig.

Det betyr vel ikke korte skjørt/kjole/shorts, ikke dyp utringning. Det kan være greit å ha med et sjal til å ha over håret hvis det skulle bli nødvendig. 

Skrevet
1 time siden, funginger skrev:

Det betyr vel ikke korte skjørt/kjole/shorts, ikke dyp utringning. Det kan være greit å ha med et sjal til å ha over håret hvis det skulle bli nødvendig. 

Så de som ikke går kledd slik er uanstendige?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så de som ikke går kledd slik er uanstendige?

I visse land, ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...