AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #1 Skrevet 20. februar 2017 Tenker i all hovedsak på hund/katt i denne tråden. (Men jeg har hatt fugl og kanin også, så vet at de kan være veldig skitne og rotete...). Jeg har hatt endel av dem, både hunder og katter. Har hatt bendelorm på gulvet, spolorm på gulvet, spy på teppet, bæsj og tiss i senga/sofaen/på gulvet/på teppet. Sikkel. Blod. Betennelse. HÅR. Sæd... Går det an, er det realistisk å ha det rent, dersom man har dyr? Hunder gjør fra seg ute, de går inn etterpå uten å vaske seg og tørke seg i anus. Samme med katter, de vasker seg dog i en større grad - for så å smøre det de har på tunga utover i resten av pelsen Hunder spiser det de kommer over, gjerne bæsj (hestebæsj, kubæsj, sauebæsj, kaninbæsj, kattebæsj, elgbæsj - samme det, vel? Bæsj er bæsj - like godt er det uansett!), de lukter på andre hunders tiss, og andre hunders bæsj. De får det på seg. Katter dreper småfugler og smågnagere, får i seg orm omtrent hele året, og gnir rester av innvoller og blod ut i hele pelsen sin. Nei, katter blir ikke "rene" når de vasker seg. Og dette er ting som jeg har sett, som jeg ser for meg, som jeg har opplevd. Men likevel så liker jeg jo katter og hunder. Til tross for deres uhygieniske vesen. Jeg har en regel på det: Ingen dyr i sofaen, ingen dyr i senga. De har egen kurv, et godt sted å ligge. Frisone. Det er jo mange som gjør det sånn, særlig med hunder, de skal ikke opp i sofa og i seng. Så det er ikke noe nytt. Det jeg tenker på er, om det er tiltak som gjør det mer hygienisk å ha hund? Jeg ønsker meg en hund, i all hovedsak. Katt også, men det får vente. Jeg ser forbi alt det skitne, jeg er jo vant til det. Men min forrige hund hadde kronisk diaré (ingen vet årsaken), og han måtte vi vaske i rumpa hver gang han hadde vært ute og gjort fra seg, så han var faktisk ren i rumpa da han kom inn. Det GJØR man jo IKKE med "normale hunder" som ikke har kronisk diaré, men hadde det vært dyremishandling om jeg gjorde det? Anonymkode: e77aa...129
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #2 Skrevet 20. februar 2017 Det var ikke møkkete hos meg da jeg hadde to katter. Spyr de så tørker man opp, samme med tiss og bæsj. Hår støvsuger man bort å man må regne med litt hyppigere gulvvask når man har dyr som drar med seg jord og annen skitt inn. Blir som å spørre om man kan ha det rent med unge i hus de tisser plutselig på gulvet under dotrening, bleien kan svikte så ungen ligger med møkk oppetter ryggen i sengen, babyer krabber rundt og sikler og spiser på alt mulig, de er ute i jorda og drar med seg gudene veit hva inn igjen Anonymkode: 4fc85...95c 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #3 Skrevet 20. februar 2017 Hunden kan spy inne, men som regel rekker jeg å slippe ut siden det sees når det skal skje. Men oppkast skjer jo sjelden, opplever aldri at hun er møkkete bak etter å ha bæsjet. Om hun har rulla seg i gjørme eller lignende blir hun ren av seg selv eller så tørker jeg av pelsen før vi går inn. Sofa og seng er ikke lov, men har skinnsofa som er flott i røytetiden. Katten derimot kan dra med seg ræl inn i pelsen, men med børste og katt som er mest ute går det helt fint. Støvsugeren og mappen må brukes jevnt, ellers blir det mye hår og støv.. Aldri følt at jeg må vaske hunden etter den har vært på do. Anonymkode: 9850c...c8b
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #4 Skrevet 20. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke møkkete hos meg da jeg hadde to katter. Spyr de så tørker man opp, samme med tiss og bæsj. Hår støvsuger man bort å man må regne med litt hyppigere gulvvask når man har dyr som drar med seg jord og annen skitt inn. Blir som å spørre om man kan ha det rent med unge i hus de tisser plutselig på gulvet under dotrening, bleien kan svikte så ungen ligger med møkk oppetter ryggen i sengen, babyer krabber rundt og sikler og spiser på alt mulig, de er ute i jorda og drar med seg gudene veit hva inn igjen Anonymkode: 4fc85...95c Men babyer har ikke spol- og bendelorm, samt rester etter dagens innvollsmåltid på seg Og barn/babyer drar ingenting med seg inn, de vasker hendene. Såfremt man er en god forelder! Babyer er overraskende rene, små, søte vesener. Jeg har nemlig to barn, og har opplevd litt av hvert. En periode likte eldste barnet å ta av seg bleia, i senga, etter å ha bæsja. Klinte bæsj utover hele sprinkelsenga. Oi, det var gøy for a mor, gitt... hehe.. Men det var mye verre da katten spydde opp spolorm på kjøkkenet som lå og vrei seg en stund før den døde. Da tenkte jeg bare: Aldri katt mer. Men joda. Jeg ønsker meg det jo, likevel.. Ja, man vasker jo og tørker opp Anonymkode: e77aa...129
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #5 Skrevet 20. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hunden kan spy inne, men som regel rekker jeg å slippe ut siden det sees når det skal skje. Men oppkast skjer jo sjelden, opplever aldri at hun er møkkete bak etter å ha bæsjet. Om hun har rulla seg i gjørme eller lignende blir hun ren av seg selv eller så tørker jeg av pelsen før vi går inn. Sofa og seng er ikke lov, men har skinnsofa som er flott i røytetiden. Katten derimot kan dra med seg ræl inn i pelsen, men med børste og katt som er mest ute går det helt fint. Støvsugeren og mappen må brukes jevnt, ellers blir det mye hår og støv.. Aldri følt at jeg må vaske hunden etter den har vært på do. Anonymkode: 9850c...c8b Hva mener du, med at hunden ikke er møkkete bak? Den er jo det Så lenge ingen har vasket hunden er hunden møkkete i rumpa etter å ha gjort nr 2. Anonymkode: e77aa...129
Leo Skrevet 20. februar 2017 #6 Skrevet 20. februar 2017 Jeg forstår ikke helt hva du mener for hvis det skjer uhell av forskjellig slag så vasker man jo, men hvis du mener rent som i fritt for bakterier så går jo ikke det. Men hva er i så fall vitsen med det. Vi spiser ikke på gulvet uansett. 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #7 Skrevet 20. februar 2017 Jeg har hatt flere katter og synes ikke det er fryktelig mye ekstra renhold. Det har skjedd én gang på nærmere 30 år at kattene har kommet inn med en død fugl. I perioder har det vært litt dårlig mage med oppkast eller avføring inne. Den ene hadde også livmorbetennelse og hadde litt utflod, men ikke verre enn at jeg måtte vaske noen flekker i noen dager. Det er noen perioder med spor etter skitne labber fra slaps og gjørme, men det oppstår samtidig som spor etter skitne sko, så det anser jeg ikke som ekstra renhold. Den eneste er støvsugingen og tørrmoppingen. Med bare mennesker i hus kan jeg støvsuge/moppe en gang i uken, men med katt føler jeg at jeg burde gjøre det to-tre ganger i uken. Det er likevel totalt verdt det. Skal man snakke om bakterier fra rumpevask og ut i pelsen, og det at de vandrer på forskjellige flater så er man på et annet renholdsnivå enn det jeg orker å bry meg om. Anonymkode: 4d069...1b1 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #8 Skrevet 20. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt flere katter og synes ikke det er fryktelig mye ekstra renhold. Det har skjedd én gang på nærmere 30 år at kattene har kommet inn med en død fugl. I perioder har det vært litt dårlig mage med oppkast eller avføring inne. Den ene hadde også livmorbetennelse og hadde litt utflod, men ikke verre enn at jeg måtte vaske noen flekker i noen dager. Det er noen perioder med spor etter skitne labber fra slaps og gjørme, men det oppstår samtidig som spor etter skitne sko, så det anser jeg ikke som ekstra renhold. Den eneste er støvsugingen og tørrmoppingen. Med bare mennesker i hus kan jeg støvsuge/moppe en gang i uken, men med katt føler jeg at jeg burde gjøre det to-tre ganger i uken. Det er likevel totalt verdt det. Skal man snakke om bakterier fra rumpevask og ut i pelsen, og det at de vandrer på forskjellige flater så er man på et annet renholdsnivå enn det jeg orker å bry meg om. Anonymkode: 4d069...1b1 Ja, man må nok ha en lavere standard. Anonymkode: e77aa...129
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #9 Skrevet 20. februar 2017 3 minutter siden, Leo skrev: Jeg forstår ikke helt hva du mener for hvis det skjer uhell av forskjellig slag så vasker man jo, men hvis du mener rent som i fritt for bakterier så går jo ikke det. Men hva er i så fall vitsen med det. Vi spiser ikke på gulvet uansett. Barn spiser på gulvet, ofte. Det er nok det som er tanken bak det, jeg vasker hender før jeg skal spise, en baby gjør jo ikke det. Men jeg har hatt hund imens jeg hadde baby, og det gikk finfint. Tenkte ikke videre over det i det hele tatt! Er jo sunt å vokse opp med dyr, men jeg har ikke hatt hund på 1,5 år så det er litt uvant igjen nå Anonymkode: e77aa...129
Violetta Skrevet 20. februar 2017 #10 Skrevet 20. februar 2017 Man kan ha det rent nok. Ikke sterilt, men det er det vel få som har. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #11 Skrevet 20. februar 2017 Vi har to katter og det er ikke vanskelig å holde rent i det hele tatt. Den ene katten er ikke interessert i jakt, den andre har kommet inn med fugl to ganger.. Det verste var en periode der vi bodde tidligere, da pelsen til ene katten fylte seg opp med babysnegler.. Fy f... Utenom dette så er det ikke noe stress. De bæsjer og tisser kun i kassen sin eller ute. De spyr sjelden inne, det tas med en gang det oppdages og det er som oftest med en gang. De hårer en del, så vi må støvsuge oftere enn hvis vi ikke hadde hatt katter. De har ikke tilgang til soverommet vårt etter vi fikk barn. Anonymkode: fb589...603
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #12 Skrevet 20. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, man må nok ha en lavere standard. Anonymkode: e77aa...129 Jeg forstår ikke helt hva du mener med lavere standard. Jeg har ikke en lavere standard enn det jeg har når jeg lever uten katt. Det er fortsatt rent og ryddig og fritt for hår (siden jeg jo faktisk støvsuger og mopper). Men hvis du mener at det er en lavere standard på usynlige bakterier, kan jeg vel legge godviljen til og forstå. Anonymkode: 4d069...1b1 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #13 Skrevet 20. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men babyer har ikke spol- og bendelorm, samt rester etter dagens innvollsmåltid på seg Og barn/babyer drar ingenting med seg inn, de vasker hendene. Såfremt man er en god forelder! Babyer er overraskende rene, små, søte vesener. Jeg har nemlig to barn, og har opplevd litt av hvert. En periode likte eldste barnet å ta av seg bleia, i senga, etter å ha bæsja. Klinte bæsj utover hele sprinkelsenga. Oi, det var gøy for a mor, gitt... hehe.. Men det var mye verre da katten spydde opp spolorm på kjøkkenet som lå og vrei seg en stund før den døde. Da tenkte jeg bare: Aldri katt mer. Men joda. Jeg ønsker meg det jo, likevel.. Ja, man vasker jo og tørker opp Anonymkode: e77aa...129 Aldri vært borti tilfelle hvor katten har rester av et dyr på seg, eller spolormer da kattene får ormekur så fort jeg ser at de har tegn på orm. Å om det skulle komme en orm så er jeg faktisk ikke så fysen at jeg ikke klarer å fjerne det Anonymkode: 4fc85...95c 1
Eighth Planet Skrevet 20. februar 2017 #14 Skrevet 20. februar 2017 Tja, det er vel relativt. Jeg som ikke har dyr hjemme i huset merker veldig godt når jeg kommer til andre som har dyr. Mye hår som fester seg i alt, for meg er det skikkelig rent når man kan sette seg ned på en stol uten å få hårete rumpe og gå fra et rom til et annet uten å få pelsføtter. Jeg tenker også en del på potene som drar med seg mye bakterier, jord og annet lumsk. Kjenner ikke en person med dyr som vasker potene godt etter hver tur ute. Det med at de slikker seg rumpa og div er ikke noen big deal. De er jo laget sånn, de "sterilserer" via enzymer når de vasker seg. Jeg har hatt hund selv, så jeg er ikke helt utenforstående mtp flere synspunkter.
Mousj Skrevet 20. februar 2017 #16 Skrevet 20. februar 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker i all hovedsak på hund/katt i denne tråden. (Men jeg har hatt fugl og kanin også, så vet at de kan være veldig skitne og rotete...). Jeg har hatt endel av dem, både hunder og katter. Har hatt bendelorm på gulvet, spolorm på gulvet, spy på teppet, bæsj og tiss i senga/sofaen/på gulvet/på teppet. Sikkel. Blod. Betennelse. HÅR. Sæd... Går det an, er det realistisk å ha det rent, dersom man har dyr? Hunder gjør fra seg ute, de går inn etterpå uten å vaske seg og tørke seg i anus. Samme med katter, de vasker seg dog i en større grad - for så å smøre det de har på tunga utover i resten av pelsen Hunder spiser det de kommer over, gjerne bæsj (hestebæsj, kubæsj, sauebæsj, kaninbæsj, kattebæsj, elgbæsj - samme det, vel? Bæsj er bæsj - like godt er det uansett!), de lukter på andre hunders tiss, og andre hunders bæsj. De får det på seg. Katter dreper småfugler og smågnagere, får i seg orm omtrent hele året, og gnir rester av innvoller og blod ut i hele pelsen sin. Nei, katter blir ikke "rene" når de vasker seg. Og dette er ting som jeg har sett, som jeg ser for meg, som jeg har opplevd. Men likevel så liker jeg jo katter og hunder. Til tross for deres uhygieniske vesen. Jeg har en regel på det: Ingen dyr i sofaen, ingen dyr i senga. De har egen kurv, et godt sted å ligge. Frisone. Det er jo mange som gjør det sånn, særlig med hunder, de skal ikke opp i sofa og i seng. Så det er ikke noe nytt. Det jeg tenker på er, om det er tiltak som gjør det mer hygienisk å ha hund? Jeg ønsker meg en hund, i all hovedsak. Katt også, men det får vente. Jeg ser forbi alt det skitne, jeg er jo vant til det. Men min forrige hund hadde kronisk diaré (ingen vet årsaken), og han måtte vi vaske i rumpa hver gang han hadde vært ute og gjort fra seg, så han var faktisk ren i rumpa da han kom inn. Det GJØR man jo IKKE med "normale hunder" som ikke har kronisk diaré, men hadde det vært dyremishandling om jeg gjorde det? Anonymkode: e77aa...129 Men likevel lar enkelte hundene og kattene sleike seg på munnen, sleike barna i fjeset og spise av de samme tallerkene som menneskene.legg forresten til flott og edderkopper blandt det som trekkes inn....vi har både hund og katter, og vet at skitne gulv og hundelukt er en del av pakken, men senger, sofa og og servise, DET holder vi hver for oss. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #17 Skrevet 20. februar 2017 Er det sykdomsfremkallende å ha kjæledyr? Sjeldent. Verste fall får man orm, men de kan man lett bli kvitt av piller. Skal sies jeg aldri har hørt om voksne mennesker som har fått orm. Er det bakteriefritt? Nei. Ingenting er bakteriefritt. Du har sannsynligvis egne avføringsbakterier i håret akkurat nå. Bakterier er ikke alltid farlige og skumle, de kan være ganske harmløse. Stor forskjell på disse. Det kan være litt skittent og litt bakteriefult uten at man blir syke eller tar skade av det. Jeg har hatt katt i 15 år og er ikke supervasker, men har aldri blitt smittet av noe fra dem. Det er som kjent ikke sunt å ha det for steril-rent heller Som andre sier kan det være du må støvesuge en gang eller to ekstra i uken. Kommer an på hvor mange dyr og hvor hårete de er. Robotstøvesugere trenger ikke være så dyre om dagen, de kan jo ta det verste, så kan du selv ta en mer grundig runde en gang i uken. Det hadde nok jeg gjort om jeg hadde mange dyr og folk i huset Man må uansett skille hva man personlig syns er ekkelt og hva som faktisk er skadelig. Anonymkode: 15448...547 3
MissPierce Skrevet 20. februar 2017 #18 Skrevet 20. februar 2017 Har aldri hatt hverken bendelorm eller spolorm i hus. Ikke blod heller, og i hvertfall ikke sæd. Hundene har fått potene vasket/tørket av da de har kommet inn. Det samme har kattene. Har de vært ekstremt møkkete har de havnet i dusjen. En fordel med små hunder, er at man bare kan bære de dit. Katten vår har ikke vært noe interessert i å jakte, men har aldri hørt at andre har fått katten sin hjem med innvoller eller blod på seg. Kattungen jeg har nå var litt dårlig i magen første dagene, han ble funnet ute. Så ble uvandt med ordentlig mat. Han tisser også i sengen min to ganger første kvelden. Men hadde vært førevar, og lagt på tisselaken. Så måtte bare vaske sengetøy og dyne. Har dyner som kan vaskes i vanlig maskin. Liker å vaske de ca. annenhver mnd, og bytte sengetøy en gang i uken. Litt må man liksom regne med, om man har dyr eller barn. Støvsuger over gulv og sofaen annenhver dag, så er minimalt med hår. Liker ikke hunde eller katte hår overfalt selv, så er nøye der. Bruker silikatsand, den dras ikke med overalt og man kan bare plukke ut bæsjen, og kaste den i do. Børster også pus hver kveld, han elsker det. Så han hopper opp på vaskemaskinen da jeg steller meg for kvelden, og krever litt stell selv...
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #19 Skrevet 20. februar 2017 Vi vasker hunden på poter, under buken og bak hver gang den har vært ute. Støvsuger og vasker ofre, vasker teppene til hunden og har dem kun på hundens plass. Hunden får ikke slikke i ansiktet og sofaen vaskes jevnlig. Jeg tror ikke det er renslig å ha hund, men det er litt hva du gjør det til. Anonymkode: 8e637...8cb 1
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 20. februar 2017 #20 Skrevet 20. februar 2017 Ser ikke på det som uhygienisk. Har vokst opp i fjøs og stall, og kunne glatt bodd i fjøsen da jeg var liten. Faktisk nå også når jeg tenker meg om. Inne vil jeg helst ha det rent, men sliter ikke med bakterieangst for å si det sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå