Milo Minderbinder Skrevet 10. desember 2004 #1 Skrevet 10. desember 2004 Sitat fra Aftenposten, til glede for dem som irriterer seg over å høre bestefar sitte å grine..... "Få lovbrudd er begått av asylsøkere Asylsøkere sto bak mindre enn 1 prosent av alle oppklarte lovbrudd i Norge i 2001, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Det viser en gjennomgang Politidirektoratet, Utlendingsdirektoratet og Statistisk sentralbyrå har utført. I løpet av 2001 var det nesten 197.000 siktelser for lovbrudd. 178.000 siktelser var mot personer med norsk statsborgerskap og 12.000 mot utenlandske statsborgere med fast bosetting i Norge. 96,5 prosent av alle siktelser var med andre ord mot personer med en fast bosetting i Norge da de ble tatt for lovbrudd. De resterende 7.000 siktelsene var mot utlendinger uten fast tilknytning til Norge. Utlendinger som ikke var bosatt i Norge sto med andre ord bak 3,5 prosent av alle siktelsene i 2001. Over halvparten av disse siktelsene gjaldt forseelser, altså forbrytelser med en strafferamme på under tre måneder. 20 prosent av siktelsene gjaldt trafikkforseelser. (© NTB" http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ece?rfid=rss1.0
Superlammet Skrevet 10. desember 2004 #2 Skrevet 10. desember 2004 en gammel mann kunne da kanskje sagt noe som så: "Gutten min, kom hit til din gamle bestefar, nå skal jeg fortelle deg en liten ting. 2001 er 3 år siden, og innvandring har økt mye siden da. Og det er nok ikke bare asylsøkere, men også folk med norsk statsborgerskap og utenlandsk bakgrunn som står bak endel av kriminaliteten. Det forteller ikke statistikken noe om, så nøyaktig hvor mye det er snakk om vet jeg nok ikke. Kamferdrops?" Who knows?
Gjest Melk Skrevet 10. desember 2004 #3 Skrevet 10. desember 2004 Innvandingen har faktisk ikke økt. Fra rapport hos UDI: I overkant av 6000 personer søkte asyl i Norge pr. 3. kvartal 2004. Dette er en nedgang på nesten 6 000 personer sammenlignet med samme periode i 2003, og det laveste antall asylsøkere siden 2001. 28 % av disse sakene blir ikke behnadlet, pga hører til andre europeiske land. Færre får innvilget asyl prosentmessig: I 2003 lå innvilgelsesprosenten på 30 % av de realitetsbehandlede sakene, i 2002 lå innvilgelsesprosenten på 27 % og i 2001 på 34 % http://www.udi.no/templates/OversiktssideP...ar.aspx?id=3589
Gjest Pamella - ikke innlogget Skrevet 15. desember 2004 #5 Skrevet 15. desember 2004 ...men det står ingenting om hvor mange prosent dette utgjør av befolkningen. Altså det jeg mener er at det er ikke like mange utlendinger som nordmenn i Norge! Hvis man kunne regnet ut hvor mange prosent av utlendinger som driver lovbrudd i forhold til ant prosent nordmenn kunne man kanskje fått et tall som sier mer! Pam
Gjest Melk Skrevet 15. desember 2004 #6 Skrevet 15. desember 2004 ...men det står ingenting om hvor mange prosent dette utgjør av befolkningen. Altså det jeg mener er at det er ikke like mange utlendinger som nordmenn i Norge! Hvis man kunne regnet ut hvor mange prosent av utlendinger som driver lovbrudd i forhold til ant prosent nordmenn kunne man kanskje fått et tall som sier mer! Pam Dette er da tall som er lette å finne frem til hos ssb og udi, om du er interessert. Så kan man lett se det selv.
Gjest Valhalla Skrevet 15. desember 2004 #7 Skrevet 15. desember 2004 Altså asylsøkere, hvor mange er egentlig det, rundt 20.000. Det gjelder ikke om de som allerede har fått opphold vet du, DA skal du se. At en så liten gruppe som de som søker asyl står for så mange av de anmeldte lovbrudd er jo helt horribelt.
Gjest Valhalla Skrevet 15. desember 2004 #8 Skrevet 15. desember 2004 Her en artikkel fra sjefen fra Danmarks statistikk. Konklusjonen er "Der er således ikke tvivl om, at indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande begår straffelovskriminalitet og især voldskriminalitet langt hyppigere end personer med dansk oprindelse." http://www.berlingske.dk/kronikker/ (for å finne kronikken søk på Jan Plovsing) Vi ved jo, at kriminalitet erfaringsmæssigt er langt mest udbredt blandt unge mellem 15 og 30 år, og at folkepensionister sjældent er kriminelle. Vi bør derfor altid korrigere for aldersforskelle for at skabe et sammenligneligt billede af kriminalitetsniveauet i de to grupper. ..... Efter at have korrigeret for aldersforskelle, kan man sammenligne kriminalitetshyppighederne, og så viser statistikken følgende: Andelen, der blev dømt for mindst én lovovertrædelse, var betydeligt højere for indvandrere og efterkommere end for mænd med dansk oprindelse. Mænd med udenlandsk baggrund havde et kriminalitetsindeks på 138 mod 96 for mænd med dansk oprindelse (100 er lig med gennemsnittet i Danmark). Kriminaliteten for mænd af udenlandsk oprindelse var altså 38 pct. højere end kriminaliteten for alle mænd i befolkningen under ét. Samtidig havde mænd med dansk oprindelse et kriminalitetsindeks, som lå fire pct. under gennemsnittet. Hvis vi alene ser på mænd fra ikke-vestlige lande, viser statistikken, at denne gruppe har et kriminalitetsniveau, som er klart større, nemlig 64 pct. højere end gennemsnittet i befolkningen. Ikke-vestlige lande omfatter i 2002 samtlige lande bortset fra EU-lande, Island, Norge, Schweiz, Liechtenstein, USA, Canada, Australien og New Zealand. .... Hvis vi korrigerer for aldersforskellene mellem disse grupper, når vi frem til følgende konklusion: Indvandrere/efterkommere under ét har et indeks for straffelovsovertrædelser på hele 241 mod 90 for mænd med dansk oprindelse. Straffelovskriminaliteten for mænd med ikke-vestlig baggrund er altså 141 pct. højere end for alle mænd i befolkningen under ét. Sagt på en anden måde, så dømmes indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande mellem to og tre gange så ofte for straffelovsovertrædelser som personer med dansk oprindelse i samme aldersgrupper.
Gjest hergensheimer Skrevet 16. desember 2004 #9 Skrevet 16. desember 2004 Vel.. poenget jeg antar at milo har hatt, er vel at det kan tenkes at noen vil kunne komme med antagelser om at prosenten er mye høyere. Og det er jo absolutt et poeng.
Gjest Valhalla Skrevet 16. desember 2004 #10 Skrevet 16. desember 2004 Poenget er at det er triksing med ord. Asylsøkerne blir brukt, men da tenker folk ofte automatisk at tallene gjelder for alle de som har fått asyl, det er ikke tilfelle.
Gjest hergensheimer Skrevet 16. desember 2004 #11 Skrevet 16. desember 2004 et poeng, der du. men jeg må innrømme jeg ble overrasket, fordi jeg trodde tallene var mye høyere...
Ek_Erilar Skrevet 16. desember 2004 #12 Skrevet 16. desember 2004 Innvandingen har faktisk ikke økt. Joda, men det kalles "familiegjenforening". Forøvrig utgjorde utlendinger og førstegenerasjons norske statsborgere 29% av drapsmennene over de siste to årene, ifølge Kripos.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå