Gå til innhold

Svigers tilbyr kaker/kjeks HELE tiden... og jeg slanker meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, tittelen sier det meste. Min samboers foreldre er ikke norske og i deres kultur er det vanlig med tepauser. Disse tepausene innebærer ikke bare te men også noe søtt, gjerne et kakestykke, et bakverk, en kjeks etc. Dette forekommer gjerne 3-4 ganger om dagen. Selv er jeg ikke vant med å spise så mye søtt i løpet av en dag, og jeg slanker meg i tillegg. Per nå har jeg gått ned rundt 20 kg er fornøyd med det. Men "svigers" har aldri gitt meg komplimenter for dette, noe som forsåvidt er greit nok. Men jeg hadde jo håpet at de ikke ble så fornærmet og hadde forståelse for at jeg ikke spiser alt dette søte? Særlig svigermor ser jeg tar det veldig tungt. Har jeg sagt nei en gang gjør hun sitt ytterste for at jeg skal spise noe ved tepause to. "Ja, men DENNE kaken er virkelig god! Kjøpte den på konditori! Beste som finnes".

Noen som har vært i samme situasjon? :sukk:

Anonymkode: 0fe5a...542

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Nei takk".

Anonymkode: c0858...cc4

• Liker 3
Skrevet

Ta med frukt neste gang, ferdig oppdelt på et brett og sett frem. Bare fortell at du er på slankern så du tenkte at du kunne ta med noe du bruker å ha som snacks.

Anonymkode: 2a279...cd8

Skrevet

Svigers' reaksjoner må nesten svigers takle selv. De har ingen forpliktelse til å fore deg med kaker, og du har ingen forpliktelser til å spise kake. Bare vær normalt hyggelig og grei så ordner det seg. Flott innsats med slankingen forresten! :tommelsmil:

Skrevet

Gratulerer med vektnedgang. :)

Er de britiske? 

"Denne har jeg kjøpt på konditori så da er den god! " herlig. - Ikke hjemmebakt altså?? :P 

Det er ikke farlig med et kakestykke en gang i måneden, men om dere er hos de flere ganger i uka så forstår jeg godt at du er bekymret. Sånne småkaker kan du komme deg unna med å feks brekke av en bit og og ta deg laaaang tid med den. Samme med kaken. Ta et stykke og bruk tiden på å snakke i stedet. 

Hvor ofte inviterer de da?

Anonymkode: 15298...6da

Skrevet

Er bare å takke nei.....

i mange kulturer, spesielt afrikanske, er det ikke noe mål å være slank. Ofte blir former og litt ekstra fett sett på som sunt og sexy. Kanskje derfor de ikke komplimenterer vektnedgangen din? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tittelen sier det meste. Min samboers foreldre er ikke norske og i deres kultur er det vanlig med tepauser. Disse tepausene innebærer ikke bare te men også noe søtt, gjerne et kakestykke, et bakverk, en kjeks etc. Dette forekommer gjerne 3-4 ganger om dagen. Selv er jeg ikke vant med å spise så mye søtt i løpet av en dag, og jeg slanker meg i tillegg. Per nå har jeg gått ned rundt 20 kg er fornøyd med det. Men "svigers" har aldri gitt meg komplimenter for dette, noe som forsåvidt er greit nok. Men jeg hadde jo håpet at de ikke ble så fornærmet og hadde forståelse for at jeg ikke spiser alt dette søte? Særlig svigermor ser jeg tar det veldig tungt. Har jeg sagt nei en gang gjør hun sitt ytterste for at jeg skal spise noe ved tepause to. "Ja, men DENNE kaken er virkelig god! Kjøpte den på konditori! Beste som finnes".

Noen som har vært i samme situasjon? :sukk:

Anonymkode: 0fe5a...542

Japp, min bestemor hadde svart belte i nøding. "Du forsyner deg jo ikke! Falt det ikke i smak?? Bare vent, jeg har andre sorter også. Ta en til, da. Du er så tynn, du er ikke syk?!"

Se på det som en øvelse i å takke nei på hyggelige måter, det har man jo alltid bruk for. "Nei takk, jeg er forsynt/ikke sulten", "Det så riktig godt ut, men jeg er ikke så sulten nå", "Jeg er litt småspist vet du, jeg bare smaker litt av samboer sin". Ellers så er det et godt råd å ta en og bruke laaaaaang tid. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...