Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier en leilighet på ca hundre kvadrat. Det er huseier som leser av stømregning og sender regning til oss. Den siste måneden synes vi regningen var veldig høy. Vi hadde et forbruk på 1500 på en måned. Vi fyrer stort sett med ved, men har en liten varmeovn på om natten. Vi har oppvaskmaskin og vaskemaskin som går ca 3 ganger i uka hver. På badet er det varmekabler som står på litt. Ellers synes jeg vi er flinke til å slå av lys o.l grunne til at vi stusser litt er vel egentlig hadde et forbruk på 1500 på de TO månedene før denne. I tillegg har det flyttet inn en mann i sokkelleiligheten, og vi lurer på om målerne er delt opp riktig... eller om noe av hans strøm kan gå på vår måler..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes veldig mye ut. Vi har vaskemaskin som går 3-4 ganger i uka, og oppvaskmaskin som går hver dag, samt varmekabler på et bittelite bad. For september og oktober fikk vi 600 kroner (totalt, altså inkludert nettleie). Jeg begynte å le når jeg så regninga.

Jeg ville sjekket med huseieren, for det skal ikke være mulig å doble forbruket fra en måned til en annen.

Skrevet

Det høres mye ut med 1500 pr. mnd. når det er snakk om en leilighet. Vi har det samme for eneboligen vår som er omtrent dobbelt så stor - vi bruker stort sett kun elektrisk oppvarming - det er omtrent bare i helgene at jeg brenner i peisen.

Jeg ville sjekket det opp litt mer om jeg var deg.

Skrevet

Vi er tre som bor i en like stor leilighet, og vi SPARER strøm og får regning på 1600 til 1800 på to mnd. Vi vasker endel klær men har ikke oppvaskmaskin eller varmekabler, og har en innetemp som gjør at vi blir kallt fryseboksen av venner og bekjente.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Hvis de elektriske anleggene er delt opp i deres leilighet og en kjellerleilighet er det svært enkelt å sjekke om anleggene er delt riktig. Slå av hovedbryteren/ta hovedsikringen til deres leilighet og sjekk om det da er strøm i kjellerleiligheten eller omvendt. Husk også å sjekke kontakten til vaskemaskinen - om det er strøm i den. Hvis vaskemaskinen til kjellerleiligheten går på "deres" anlegg eller omvendt blir det galt. Kan jo hende dette er i deres(leietakernes) begges interesse.

Hvis du vet hvor sikringskapet er står jo også målern deres der (etter all sannsynlighet). Da kan dere jo lese av strømmen selv for å kontrollere hva husverten deres beregner. Idag ligger strømpris på ca 32 øre pr kWh (Trondheim energisalg= 33.3øre/kWh+300kr/år) og i tillegg kommer nettleie i Trondheim på ca 39 øre pr kWh + 868 kr/år/måler(=0,09øre/kWh ved 10000kWh/år). Da kan du regne ut selv, men det blir ca 72 øre/kWh. Strøm er betydelig dyrere enn mange tror, og strømprisene går opp og ned hele tiden. Det gjør ikke nettleia, men i Trondheim har de en sommer- og en vinterleiepris. Er ikke sikkert 1500kr/mnd er så dyrt, men du bør regne på det. Kanskje du kan ta opp med verten din om det finnes billigere strømleverandører? Men først og fremst finn ut om du betaler noe for andre - leieboere, garasje osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...