Gå til innhold

Jeg vil ut av forholdet, og vil ikke ha noe igjen for det.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er gift og har huslån, 1,8 millioner igjen å betale. Jeg ønsker å skille meg, men jeg er ikke interessert i å ha halve huset, jeg har heller ikke lyst til å kjøpe ham ut. Det jeg vil, er at han kjøper meg ut med 400-500 tusen og så er vi kvitt.

Er det mulig?

Anonymkode: 5d1b0...de0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det komm34 vel andre på hva huset er verdt.

Anonymkode: 49cf1...7ad

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på hvor mye huset er verdt da, i forhold til hvor mye det er lån på det. Og om mannen din har råd til å da evt øke huslånet for å betale ut deg.

Er det huset belånt til pipa eller er det ledig egenkapital i det? Det er lån på 1,8 mill sier du, men hvor mye er det verdt iflg megler? Dere må kalle inn en eiendomsmegler og kanskje også en takstmann, som kan gi dere en ny og aktuell verdivurdering på huset.

• Liker 1
Skrevet

Evt uten pølsefingre. Det kommer vel an på hva huset er verdt.

Anonymkode: 49cf1...7ad

Skrevet

Hvordan mener du at vi skal kunne vite hva ektefellen din ønsker og er villig til å godta i forbindelse med deres samlivsbrudd?

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere eier huset sammen og det har en salgstakst på 2,8 mill, vil din andel i utgangspunktet være 500.000. Han kan betale deg ut og overta hus og lån, eller dere selger og deler overskuddet.

Skrevet

Utgangspunktet bør være at du skal ha (Markedsverdi-1800000)/2

Hvis din mann ikke kan betale det, eller heller ikke ønsker å ta over huset, så er et godt alternativ å selge huset og dele eventuelt overskudd.

• Liker 1
Skrevet

Ingen kan tvinge deg til å beholde hus og gjeld. Uansett om han vil kjøpe deg ut eller dere må selge, må dere skaffe en verditakst på huset. Skal han kjøpe deg ut, lønner det seg for deg å få en så høy takst på huset som mulig, og for han er det selvsagt bedre at taksten er lav. Skal dere selge er dere samstemte om at en høyest mulig takst er en fordel

Dette er en anbefalt fremgangsmåte ved skillsmissetakstering der én part skal kjøpe ut eller vurderer å kjøpe ut den andre:

- Engasjer to uavhengige takstmenn som er kjent i området. La dem komme på ulike tidspunkt og ikke la dem vite om hverandre.
- Bestem dere for at gjennomsnittet av takstene skal være grunnlaget for oppgjøret dere imellom.
- Takstmenn skal ikke la seg påvirke av om det er én part tilstede som har sterke egeninteresser, men det anbefales at dere begge er tilstede når takstmennene kommer på befaring.

Bruk av meglervurderinger som grunnlag for oppgjøret dere i mellom er mye rimeligere enn en uavhengig takstmann, men dersom mannen din skal kjøpe deg ut er det mye penger som står på spill. Jeg ville betalt det det koster med en uavhengig takstmann for å være sikker på et mest mulig rettferdig oppgjør. 

Anonymkode: fd819...979

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...